Abstract
This study describes the profile of university professors in Paraguay who use scientific evidence to inform their decision-making in teaching practices. A quantitative, descriptive study was conducted, considering the variables «years of experience in university teaching», «faculty participation in research», «self-efficacy perception» and «teachers' conception of research». Sixty university-level educators from Paraguay participated in the study. The findings show that professors, regardless of their years of teaching experience, primarily rely on scientific articles. Those involved in research, whether within or outside the university, use scientific evidence to select content, choose methodologies, and innovate in their teaching practices. Moreover, they tend to have a high perception of self-efficacy regarding the application of evidence in educational practice. This study contributes to understanding how educators perceive their use of scientific evidence derived from research, offering insights that may help Paraguayan universities and education policymakers promote incentives, training, and further research aimed at the effective use of scientific evidence, ultimately supporting educational improvement.
References
BOOHER, L.; Nadelson, L.S. y Nadelson, S.G. (2020). What about research and evidence? Teachers’ perceptions and uses of education research to inform STEM teaching. The Journal of Educational Research, 113(3), 213-225. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1782811
BÖTTCHER-OSCHMANN, F.; Groß Ophoff, J. y Thiel, F. (2021). Preparing teacher training students for evidence-based practice promoting students’ research competencies in research-learning projects. Frontiers in Education, 6. 1-11. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.642107
BROWN, C. y Ion, G. (2022). Práctica educativa informada por la investigación: cómo ayudar a los educadores a comprometerse con la investigación para el bien común. Revista de Educación, 397, 239-260. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-397-546
BROWN, C. y Greany, T. (2018). The evidence-informed school system in England: Where should school leaders be focusing their efforts? Leadership and Policy in Schools, 17(1), 115-137. https://doi.org/10.1080/15700763.2016.1270330
CABAÑERO, J.; Olmos Rueda, P.; Suárez, C.I.; Díaz Vicario, A.; Ion, G. y Pulido-Mantas, L. (2020). Guía para impulsar prácticas educativas basadas en evidencias en los centros educativos de educación infantil y primaria. https://bit.ly/3I5QyoE
CAIN, T. (2017). Denial, opposition, rejection or dissent: why do teachers contest research evidence? Research Papers in Education, 32(5), 611-625. https://doi.org/10.1080/02671522.2016.1225807
CAMILLI-TRUJILLO, C.; Arroyo, D.; Asensio, I.I. y Mateos, P. (2020). Hacia la educación basada en la evidencia: un método y un tema. Revista Electrónica en Educación y Pedagogía, 4(6), 69-85. https://doi.org/10.15658/10.15658/rev.electron.educ.pedagog20.05040606
CAMPILLO LABRANDERO, M.; Pompa Mansilla, M.; Hernández Carrillo, F.B. y Sánchez Mendiola, M. (2019). Una experiencia de formación: la educación basada en evidencias. Revista Digital Universitaria (RDU), 20(6). http://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2019.v20n6.a6
CÁRDENAS, S.; González, J.D. y Ramírez de la Cruz, E. (2022). Aprender de la evidencia. Usos de la información en la gestión de organizaciones educativas. Universidad de los Andes. https://elibro.net/es/ereader/uab/229339?page=12.
COLDWELL, M.; Greany, T.; Higgins, S.; Brown, C.; Maxwell, B.; Stiell, B.; Stoll, L.; Willis, B. y Burns, H. (2017). Evidence-informed teaching: an evaluation of progress in England. Research report. Department for Education .
COVARRUBIAS, C.G. y Mendoza Lira, M. (2015). Sentimiento de autoeficacia en una muestra de profesores chilenos desde las perspectivas de género y experiencia. Estudios Pedagógicos (Valdivia), 41(1), 63-78. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100004
DUMRAUF, A. y Cordero. S. (2020). Un enfoque participativo para la formación docente continua en la educación en Ciencias Naturales, Ambiental y en Salud. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 17(1). 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i1.1602
EVANS, C.; Waring, M. y Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: integrating practice and research. Research Papers in Education, 32(4), 403-423. https://doi.org/10.1080/02671522.2017.1322357
FERGUSON, L.; Bråten, I.; Skibsted Jensen, M. y Andreassen, U.R. (2023). A longitudinal mixed methods study of norwegian preservice teachers’ beliefs about sources of teaching knowledge and motivation to learn from theory and practice. Journal of Teacher Education, 74(1), 55-68. https://doi.org/10.1177/00224871221105813
GONZÁLEZ, M.L. y Rodríguez, D.I. (2020). Cultura de datos y mejora escolar: toma de decisiones educativas basadas en evidencias. Revista Scientific, 5(15), 247-268. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.15.12.247-268
GORARD, S.; See, B.H. y Siddiqui, N. (2020). What is the evidence on the best way to get evidence into use in education? Review of Education (Oxford), 8(2), 570-610. https://doi.org/10.1002/rev3.3200
GÜNYEL, H. y Bilgivar, O. (2023). Examining teachers’ attitudes and views towards educational research: Mixed research. International Journal of Psychology and Educational Studies. https://dx.doi.org/10.52380/ijpes.2023.10.2.11139
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
HERNÁNDEZ-SAMPIERI, R. y Torres, C. (2018). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Interamericana.
HEDERICH MARTÍNEZ, C.; Martínez Bernal, J. y Rincón Camacho, L. (2014). Hacia una educación basada en la evidencia. Revista Colombiana de Educación, (66), 19-54. Recuperado el 7 de mayo de 2025, de www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-39162014000100002&lng=en&tlng=es.
ILHAN, N.; Sözbilir, M.; Şekerci, A.R. y Yıldırım, A. (2015). Uso de la investigación y los recursos educativos por parte de los profesores de ciencias turcos. Revista Eurasia de Educación en Matemáticas, Ciencia y Tecnología, 11(6), 1231-1248. https://doi.org/10.12973/eurasia.2015.1374a
ION, G.; Brown, C. y López-Sirvent, E. (2022). Achieving Research-Informed Practice Amongst Teachers in Madrid and Catalonia: Findings From a Quantitative Analysis. International Journal of Education Policy & Leadership, 18(2), 80-98. https://doi.org/10.22230/ijepl.2022v18n2a1123
ION, G.; Kowalczuk-Walędziak, M. y Brown, C. (2024). Unlocking the potential of research-informed practice: Insights into benefits, challenges, and significance among teachers in Catalonia, Poland, and England. European Journal of Education, 59(3), e12639. https://doi.org/10.1111/ejed.12639
ION, G. y López-Sirvent, E. (2022). Teachers’ perception of the characteristics of an evidence-informed school: initiative, supportive culture, and shared reflection. School Effectiveness and School Improvement, 33(4), 610-628. https://doi.org/10.1080/09243453.2022.2093921
LYSENKO, L.V.; Abrami, P.C.; Bernard, R.M.; Dagenais, C. y Janosz, M. (2014). Educational Research in Educational Practice: Predictors of Use. Canadian Journal of Education / Revue Canadienne de l’éducation, 37(2), 1-26. www.jstor.org/stable/canajeducrevucan.37.2.06
MENDIOROZ, A.; Napal, M. y Peñalva, A. (2022). La competencia investigativa del profesorado en formación: percepciones y desempeño. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 24(28), 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2022.24.e28.4182
MONTOYA, W. (2019). Actividad investigativa en el docente universitario. Horizontes: Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 9, 15-32. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v3i9.65
MORELES VÁZQUEZ, J. (2011). El uso de la investigación en la Reforma de la Educación Preescolar en México: un caso de evidencia basada en la política. Revista mexicana de investigación educativa, 16(50), 725-750. Recuperado el 7 de mayo de 2025, de www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662011000300004&lng=es&tlng=es.
OLMOS-RUEDA, P. y Pattier, D. (2023). El papel de las evidencias en la práctica docente desde el punto de vista de sus protagonistas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Continuación de la Antigua Revista de Escuelas Normales, 98(37.1). https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.91050
WANG, Y.; Newton, D.; Moger, P.; Ion, G. y Arnau-Sabates, L. (2023). What do we know so far about the research-teaching nexus in Initial Teacher Training? Findings from a systematic review. Review of Education, 11, e3405. https://doi.org/10.1002/rev3.3405
ZACARIAS, I. (2021). El uso de evidencia evaluativa en institutos de formación docente en Argentina [tesis doctoral, Universitat de Barcelona]. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=304915

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Anahi Chamorro, Georgeta Ion