Abstract
The role and social impact of universities is present in the analysis of researchers, politicians and leaders worldwide increasingly. The main objective of this article is to describe the main inter-university networks and international initiatives that have contributed to the strengthening of university social responsibility in recent decades, developed a review of literature and web pages associated with each of the instances identified. In the first part, the main dependent global initiatives of international organizations are analyzed, while in the second examples of inter-university networks developed in Latin America are exposed. The main conclusion is that the influence of UNESCO in incorporating social responsibility at university level has been instrumental in the past ten years, despite which most Latin American university systems do not incorporate socially responsible behavior as a variable explicit operation.
References
ABOITES, H. (2010). La educación superior latinoamericana y el proceso de Bolonia: de la comercialización a la adopción del proyecto Tunning de competencias, en: Revista Educación Superior y Sociedad, vol.15, Nº1 :25-44.
ALDEANUEVA, I.; JIMÉNEZ, J. (2013). Experiencias internacionales en materia de responsabilidad social universitaria, en: Revista Visión de Futuro, Año 10, Vol.17, N°1 :.1-16.
AUSJAL (2009). Presentación sintetizada del sistema de autoevaluación y gestión de la responsabilidad social universitaria en AUSJAL. Documento de Internet. [Acceso: 01 de octubre de 2015]
BENEITONE, P.; ESQUETINI, C.; GONZÁLEZ, J.; MARTY, M.; SIUFI, G.; WAGENAAR, R. (Ed.)(2007). Reflexiones y perspectivas de la Educación Superior en América Latina. Informe final Proyecto Tunning América Latina. Bilbao: Universidad de Deusto.
CALDERÓN, A.; PEDRO, R.; VARGAS, M. (2011). Responsabilidade social da Educação Superior: a metamorfose do discurso da UNESCO em foco, en: Interface Comunicação Saúde Educação, vol.15, N°39 :1185-98.
CARDONA, E. (2010). Estrategias para la materialización de las políticas de responsabilidad social universitaria, en el marco de los programas regionalizados, en: Revista Estudios de Derecho, vol. LXVII, Nº149 :165-188.
CASTRO, E. (2013). La responsabilidad social en las universidades iberoamericanas. Cádiz: Universidad de Cádiz.
CHÁVEZ, D. (2012). Contribución de los diversos sectores al trabajo de formación de las universidades: Principios para la educación responsable en gestión como herramienta de apoyo a las universidades, pp.73-96. En: LICHA, I. (Comp.) Enseñanza de la responsabilidad social empresarial Retos de las universidades en Iberoamérica. Buenos Aires: PNUD.
CUADRAO, E. (2012). Docencia e investigación en responsabilidad social empresarial en España, pp.257-277. En: LICHA, I. (Comp.) Enseñanza de la responsabilidad social empresarial Retos de las universidades en Iberoamérica. Buenos Aires: PNUD.
DE LA CRUZ, C.; SASIA, P. (2008). La responsabilidad de la universidad en el proyecto de construcción de una sociedad, en: Revista Educación Superior y Sociedad, 13(2) :17-52.
DUCCI, M. (2012). Principales tendencias en docencia e investigación en RSE. El caso de Chile, pp.279-305. En LICHA, I. (Comp.) Enseñanza de la responsabilidad social empresarial Retos de las universidades en Iberoamérica. Buenos Aires: PNUD.
FORO DE LOS CONSEJOS SOCIALES DE LAS UNIVERSIDADES ANDALUZAS (2011). La Comunidad Universitaria andaluza ante la responsabilidad social: un estudio de opinión. [Acceso: 01 de octubre de 2015] http://rsuniversitaria.org.mialias.net/web/images/stories/libro/InfFOROSMod2.pdf
FORO DE LOS CONSEJOS SOCIALES DE LAS UNIVERSIDADES ANDALUZAS (2009). Responsabilidad social del sistema universitario andaluz. Síntesis del informe de la memoria del proyecto. [Acceso: 01 de octubre de 2015] http://rsuniversitaria.org/web/images/stories/librocompleto.pdf
GAETE, R. (2014). La responsabilidad social universitaria como política pública: un estudio de caso, en: Revista Documentos y aportes en Administración Pública y Gestión Estatal, vol.14, N°22 :103-127.
GAETE, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España, en: Revista de Educación, N°355 :109-133.
GARGANTINI, D. (2014). Estado de la responsabilidad social universitaria – El aporte de AUSJAL a la institucionalización del enfoque en América Latina, en: Cuadernos de RSO, vol.2, N°1, :17-35.
GLOBAL COMPACT (2008). A global initiative- A global agenda. Naciones Unidas. Documento de Internet. [Acceso: 01 de octubre de 2015] http://www.unprme.org/resource-docs/PRMEBrochureFINALlowres.pdf
GLOBAL COMPACT (2007). Principios para una educación responsable en gestión, Naciones Unidas. Documento de Internet. [Acceso: 01 de octubre de 2015] http://www.unprme.org/resource-docs/EDUCACIONRESPONSABLEPRMEencastellano.pdf
GONZÁLEZ, J.; MARTOS, M.; DE MAGALHAES, C.; ZELAYA, L. (2010). Responsabilidad social en la universidad: experiencias y modelos, pp.189-232. En: DE LA CUESTA, M.et al. (Coord.) Responsabilidad Social Universitaria. La Coruña: Netbiblo.
JIMÉNEZ, M. (2002). Educar para la responsabilidad social. Santiago de Chile: Corporación Participa. [Acceso: 25 de septiembre de 2014] http://www.spring-alfa-pucv.cl/wp-content/uploads/2013/03/Educar-para-la-responsabilidad-social-universitaria-Monica-Jimenez.pdf
LICHA, I. (2012). La responsabilidad social de la educación superior, pp.519-537. En: LICHA, I. (Comp.) Enseñanza de la responsabilidad social empresarial Retos de las universidades en Iberoamérica. Buenos Aires: PNUD.
MARTÍ, J.; GAETE, R.; PUERTA, I.; MARTÍ, M. (2014). Responsabilidad social y ética en educación superior: marcos y experiencias, pp.19-37. En: HIRSCH, A. y LÓPEZ, R. (Coord.) Ética profesional en educación superior. Finalidades, estrategias y desafíos de la formación. Sinaloa: Ediciones del Lirio.
MINISTERIO DE EDUCACIÓN (2010). Estrategia Universidad 2015. El camino para la modernización de la universidad. Gobierno de España. [Acceso: 01 de octubre de 2015] https://www.uab.cat/doc/DOC_cei_estrategia2015_edicio2010
MUÑOZ, A. ; SOBRERO, V. (2006). Proyecto Tunning en Chile Análisis de procesos de internacionalización de la educación superior, en: Revista Calidad en la Educación, Nº24,:249-271.
SCHWALB, M. (2012). Un modelo educativo para la formación de líderes de empresas socialmente responsables. La experiencia de la Universidad del Pacífico, pp.497-515. En: LICHA, I. (Comp.) Enseñanza de la responsabilidad social empresarial Retos de las universidades en Iberoamérica. Buenos Aires: PNUD.
UNESCO (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior 2009: La nueva dinámica de la Educación Superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo, Comunicado de Prensa. [Acceso: 01 de octubre de 2015]
http://www.unesco.org/education/WCHE2009/comunicado_es.pdf
UNESCO (1998). Autonomía, responsabilidad social y libertad académica, VII Conferencia Mundial de Educación, Paris Francia. [Acceso: 01 de octubre 2015]
http://unesdoc.unesco.org/images/0011/001135/113549so.pdf
VALLAEYS, F.; DE LA CRUZ, C.; SASIA, P. (2009). Responsabilidad social universitaria. Manual de primeros pasos. México D.F.: Mc Graw Hill.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.