Inclusion in rural and hospital educational settings: a reflection from the perspective of recognition

Main Article Content

Sergio Andrés Manco Rueda
Nadia Milena Henao García
Mayerly Llanos Redondo
Dayro León Quintero López

Abstract

The purpose of the article is to problematize educational inclusion from the perspective of recognition based on the experiences reported by girls, boys, teachers and caregivers about the educational actioning in hospital and rural school settings. To this end, educational inclusion is assumed as a pedagogical and political commitment that is woven from the ways in which the actors relate affectively and emotionally in these educational spaces and times. Thus, the article begins with a brief theoretical dissertation that interweaves the relationships between educational inclusion and the perspective of recognition as hinged elements. Subsequently, a critical interpretation of the actors' stories that reveal the struggles for recognition as practices of inclusion that contrast with the experiences of contempt as practices of exclusion in hospital educational settings and rural schooling is carried out. And finally, by way of open ending, some conclusions are raised that invite us to continue thinking, in the framework of rural and hospital pedagogy, about educational inclusion based on the symbolic dimension of the affective and emotional relationships configured between the actors as an act of justice supported by feelings of self-confidence, self-respect and self-esteem.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Manco Rueda, S. A. ., Henao García, N. M. ., Llanos Redondo, M., & Quintero López, D. L. . (2024). Inclusion in rural and hospital educational settings: a reflection from the perspective of recognition. El Cardo, (20), 1–14. https://doi.org/10.33255/18511562/1773
Section
Dosier

References

Alzate, J. I. y Vallejo, J. P. (2021). Relaciones entre educación e inclusión. Boletín Redipe, 10(8), 93-107.

Axel, H. (1997). La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Crítica Grijaldo Mondadori.

Bárcena, F. y Mélich, J. C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Paidós.

Betancourt, J., Guerra, J., y Manco, S. (2019). Profesionalidades docentes desde las culturas escolares rurales del Suroeste antioqueño: hospitalidad, colaboración y reflexión reconstructiva. En: Andrés, R. y Ospina, C. (Coords.), Culturas profesionales docentes en Antioquia, pp. 275-303. Secretaría de Educación del Departamento de Antioquia.

García, C. (2017). El aula: ¿un campo de batalla? En: Murillo, G. y Runge, A. (Coomps.), Voces de maestros por la paz, pp. 80-8. Secretaría de Educación del Departamento de Antioquia.

Gluz, N. y Feldfeber, M. (2021). Las tram(p)as de la inclusión. Políticas públicas y procesos de democratización en el campo educativo. En Gluz, N. y Feldfeber, M. (Coomps.), La democratización como horizonte y las políticas de inclusión en el campo educativo, pp. 13-43. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.

Kaplan, C. (2018). La naturaleza afectiva del orden social. Una cuestión rezagada del campo de la sociología de la educación. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.

Nuñez, N. (2016). Desafíos de la Escuela Inclusiva en contexto rural desde la Teoría de Crítica de Axel Honneth. Margen, (82), 3.

Sacavino, S., y Candau, V. (2015). Multiculturalismo, interculturalidad y educación: contribuciones desde América Latina. Ediciones Desde Abajo.

Skliar, C. (2008). ¿ Incluir las diferencias? Sobre un problema mal planteado y una realidad insoportable. Orientación y sociedad, 8(1), 1-17.

Sulca, E., Kaplan, C. y Orbuch, I. (2022). Amor, derecho y solidaridad como esferas de reconocimiento. La perspectiva de Axel Honneth. En: Kaplan, C. (Dir.), Emociones, sensibilidades y escuela, pp. 103-119). Homo Sapiens.

Most read articles by the same author(s)