Far beyond emotional regulation: the teacher's role in building affective cultures for social justice.

Main Article Content

Juan Felipe Aramburo Rodríguez

Abstract

In recent decades, the affective turn has sparked a renewed interest in the role of emotions and affects in social life. The school sector is beginning to think about its work in this same sense. As this field of study is still under construction, many questions arise when understanding the school as a scenario for thinking about social justice from an affective perspective. This text attempts to cross some of the questions of the school, teachers and teachers about the emotional, recognizing the contributions of several authors and, above all, making it possible to install new questions. For this, some ideas are proposed distributed in four sections. In the first place, this paper reflect on the social purposes of the school, especially the possibility of building spaces for connection with others. The second section some ideas about the affective and emotional as part of the production of the affective turn. The third section discusses the relationship between curricular justice and affective justice, arguing that both are essential for creating a just and equitable education system.  Finally, the privileged role of teachers and teachers in the construction of a school that promotes public love and the primordial right to care for ourselves collectively is made visible and reinforced.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Aramburo Rodríguez, J. F. (2024). Far beyond emotional regulation: : the teacher’s role in building affective cultures for social justice. El Cardo, (20), 1–14. https://doi.org/10.33255/18511562/1731
Section
Dosier

References

Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México.

Alemán, J. (2016). Horizontes neoliberales de la subjetividad. Grama ediciones.

Augé, M. (1993). Los «no lugares» espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Gedisa

Augé, M. (2012). La comunidad ilusoria. Gedisa

Bauman, Z. (2003). Amor líquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Fondo de Cultura Económica.

Connell, R. (1997). Escuelas y justicia social. Morata

Dewey, J. (1923). Social purposes in education. General Science Quarterly, VII(2), 79– 9. https://doi.org/10.1002/sce.3730070201.

Echavarría, C. (2003). La escuela: un escenario de formación y socialización para la construcción de identidad moral. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(2), 15- 43.

Elias, N. (2008). Sociología fundamental. Gedisa. (Obra original publicada en 1971).

Honneth, A. (1994). La lucha por el reconocimiento. Crítica.

Kaplan, C. (2021). La justicia afectiva en la escuela como horizonte. Educación en movimiento. Segunda época, (4), 10-15.

Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.

Kaplan, C. V. y Szapu, E. (2020). Conflicto, violencias y emociones en el ámbito educativo. Nosótrica

Le Breton, D. (1999). Antropología del dolor. Seix Barral.

Le Breton, D. (2000). El cuerpo y la educación. Revista Complutense de Educación. 11 (2), 35–42. Le Breton, D. (2005). Las pasiones ordinarias. Antropología de las emociones. Nueva visión.

Meirieu, P. (2013). La opción de educar y la responsabilidad pedagógica. Ministerio de Educación de Argentina.

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Paidós.

Nussbaum, M. (2014). Emociones políticas: ¿Por qué el amor es importante para la justicia? Paidós.

Pestalozzi, J. (2005). Cristóbal y Elsa y ensayos sociopolíticos. Editorial PPU.

Pinedo, I. y Yáñez, J. (2017). Las emociones y la vida moral: una lectura desde la teoría cognitivo- evaluadora de Martha Nussbaum.

Veritas, (36), 47-72

Puiggrós, A. y Marengo, R. (2013). Pedagogía: reflexión y debates. Universidad Nacional de Quilmes.

Rosenzweig, M. R. y Leiman, A.I. (1994). Psicología Fisiológica (2° Edición revisada). McGraw- Hill.

Sen, A. (1992). Inequality Reexamined. Oxford University Press.

Southwell, M. (2009). Docencia, tradiciones y nuevos desafíos en el escenario contemporáneo. En J. A. Yuni (Comp.), La formación Docente. Complejidad y ausencias potencialidades (pp. 169- 199). Encuentro Grupo editor.