Philosophy of education, liberation and dicoloniality
Main Article Content
Abstract
Fifty years after the emergence of the liberationist group and the public presentation of its theses and working hypotheses in Hacia una filosofía de la liberación latinoamericana, this article attempts a rereading of the contributions of the aforementioned philosophical generation, to think about the philosophy of education in a liberationist perspective. In this way, starting from a contextualization of the problems around the status of the activity or philosophical exercising assumed by the group, we will make a stop at the explanation of the contributions made by Aníbal Fornari, to think from the perspective of the following topics: philosophy, education and liberation, a possible philosophy of education as liberationist pedagogy. Finally, as a brief synthesis, the contributions provided by the Argentine thinker are collected and possible continuities in decolonial thought are pointed out.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las ediciones no tienen cargos para las y los autores ni para las y los lectores, y se incita a las y los autores a depositar sus contribuciones en otros repositorios institucionales y temáticos, con la certeza de que la cultura y el conocimiento son un bien de todos y para todos. El Cardo permite la reutilización luego de su edición (Post print) citando la autoría y la fuente original de su publicación. Su uso no puede ser con fines comerciales.
References
Altamirano, C. (2005). Para un programa de historia intelectual y otros ensayos. Siglo XXI.
Ardiles O., Assman H., Casalla M. (1973). Hacia una Filosofía de la Liberación. Bonum.
Casalla, M. (2007). Filosofía de la liberación. Una experiencia diferente de la filosofía en la Universidad. En Guyot V. y Fiezzi N. (Comp.). Filosofía y Universidad. Dunken.
Dussel E. (2020). Lecciones de Filosofía de Liberación. Las Cuarenta.
Dussel, E. (1980). Filosofía de la Liberación. Centro de enseñanza descoloralizada UNST.
Fornari, A. (1973). Política liberadora, Educación y Filosofía. Un análisis del lugar de la filosofía en la praxis de liberación. En Ardiles, O., Assman H., Casalla M. Hacia una Filosofía de la Liberación. Bonum.