The mediating role of school supervision in the implementation of academic regulations at the secondary level

Main Article Content

Patricia Malena Delgado
https://orcid.org/0000-0001-8617-9424

Abstract

The article recovers the perspective of school supervision regarding the academic regulations that were produced in the context of the pandemic to accompany school trajectories in secondary school. Empirical data from interviews with a group of supervisors working in different educational regions of the province of Chaco are examined, in order to recognize the meanings about inclusion present
in their discourses, and derived from them, the interpretations about the content of the academic regulations, and the way they are translated into the accompaniment of principals who must implement them in schools.
Among the main findings, we highlight the agreement of the supervisors on the meanings attributed to inclusion and the accompaniment of school trajectories, from a perspective that promotes the development of innovative pedagogical practices, adapted to the interests and needs of the students, and the construction of personal relationships that allow a better monitoring of their trajectories.
Beyond this agreement, supervisors express different positions regarding the pedagogical proposals included in the regulations, based on their own educational and work experiences, and their readings on the possibilities and limits of their implementation in schools. From these positions, they decide how to accompany school principals through the exercise of the functions that constitute their work. In general, accompaniment of principals is considered in terms of a horizontal relationship between
colleagues, where counseling and training functions predominate. With the notion of accompanying school trajectories, it shares the emphasis on emotional components such as motivation, desire and individual commitment, considered key for school work, both for teaching and learning, regardless of the organizational, administrative and labor conditions that organize the school experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Delgado, P. M. (2024). The mediating role of school supervision in the implementation of academic regulations at the secondary level. El Cardo, (20), 1–15. https://doi.org/10.33255/18511562/1784
Section
Dosier Educación Secundaria

References

Almandoz, M. R., & Vitar, A. (2008). Caminos de innovación: las políticas y las escuelas. En M. Almandoz; F. Beltrán, C. Ferretti, F. Jódar, G. Lobo, A. San Martín, L. Sinisi, A. Vitar, D. Zibas, Gestión de innovaciones en la enseñanza media, pp. 15-47. Santillana.

Arroyo, M., y Castro, A. (2023). Aproximaciones a la regulación normativa sobre los procesos de escolarización en la escuela secundaria en contexto de pandemia en la Argentina. De cómo se intentó encauzar la irrupción de lo inédito. Revista Espacios en blanco. Serie Indagaciones, 1(33), 13–26. https://ojs2.fch.unicen.edu.ar/ojs-3.1.0/index.php/espacios-en-blanco/article/view/1428/1263

Avelar, M. (2016). Entrevista con Stephen J. Ball: Su contribución al análisis de las políticas educativas. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(24). https://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/2368/1747

Ball, S.; Maguire, M. y Braun, A. (2016). Como as escolas fazem as políticas. Editora UEPG.

Beech, J. y Meo, A. I. (2016). Explorando el uso de las herramientas teóricas de Stephen J. Ball en el estudio de las políticas educativas en América Latina. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(23). DOI: http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2417

Carranza, A. (octubre de 1998). La Administración como campo de formación del pedagogo [Exposición de documento]. Encuentro de cátedras de Política, Planeamiento y Administración de la Educación de Universidades Nacionales. Córdoba, octubre de 1998.

Carron, G. y De Grauwe, A. (2003). Cuestiones de actualidad en supervisión: una revisión de la literatura, UNESCO, International Institute for Educational Planning. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000111916_spa

Dufour, G. (2008). El rol de los supervisores e inspectores en el gobierno del sistema educativo argentino. Aique Grupo Editor.

Ezpeleta, J. (2004). Innovaciones educativas. Reflexiones sobre los contextos en su implementación. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(21), 403-424. https://www.redalyc.org/pdf/140/14002106.pdf

Fontana, A., & Garay, A. (2015). Inclusión y calidad: una apuesta de las políticas socioeducativas. En A. Fontana (Coord.), Problemas, estrategias y discursos sobre las políticas socioeducativas, pp. 182-208. Ministerio de Educación de la Nación.

Hirschberg, S. (2013). La supervisión educativa en nuestro país: el trabajo del supervisor en cinco jurisdicciones (Serie La Educación en Debate, número 12). Ministerio de Educación de la Nación. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL006494.pdf

Oszlak, O. y O’Donnell, G. (1981). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Centro de Estudios de Estado y Sociedad (CEDES), Buenos Aires, Documentos G.E. CLACSO, N.° 4.

Sagastizabal, M. A. y Perlo, C. (2002). La investigación-acción como estrategia de cambio enlas organizaciones. Editorial Stella, Ediciones La Crujía.