The gender parity in editorial committees A case study in scientific journals in Argentina

Main Article Content

Carolina Ferrer
https://orcid.org/0000-0002-7864-4637

Abstract

The aim of this paper was to analyse the role of women in the editorial management of digital journals published by the Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (UNCPBA), Argentina.
A comparative data study was carried out from a gender perspective in relation to parity in the field of representation and conformation, taking into account the following dimensions linked to the editorial ecosystem: (a) editors and publishers, (b) editors and directors, (c) editorial committees, (d) scientific committees, on a total of sixteen (16) periodic publications mostly corresponding to the areas of Social Sciences and Humanities (CSyH) and Exact and Earth Sciences (CEyN) belonging to five (5) academic units of the University, given that not all have journals of these characteristics.
Likewise, the characteristics of accessibility, integral visibility and indexing that certify the quality of their scientific and editorial productions, visualised in the leadership and management work, mainly carried out by teachers and researchers, were also analysed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Ferrer, C. (2023). The gender parity in editorial committees: A case study in scientific journals in Argentina. Del Prudente Saber Y El máximo Posible De Sabor, (17), e0009. https://doi.org/10.33255/26184141/1414e0009
Section
Artículos

References

AmeliCA (s/f). Acceso Abierto Diamante. Modelo de publicación sin fines de lucro para conservar la naturaleza académica y abierta de la comunicación científica. http://amelica.org/#modelod.

Aparicio, A., Banzato, G. y Liberatore, G. (2016). Manual de gestión editorial de revistas científicas de ciencias sociales y humanas: Buenas prácticas y criterios de calidad. CLACSO: CAICYT-CONICET; PISAC; Consejo de Decanos Facultades de Ciencias Sociales y Humanas; Ministerio de Ciencia y Tecnología MINCyT; Ministerio de Educación y Deportes; REUN Red de Editoriales de Universidades Nacionales. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/libros/pm.482/pm.482.pdf

Babini, D. y Rovelli, L. (2020). Tendencias recientes en las políticas científicas de ciencia abierta y acceso abierto en Iberoamérica. Fundación Carolina. CLACSO.

Banzato, G. y Rozemblum, C. (2021). Ameli Conocimiento Abierto: Gestión editorial científica sin fines de lucro y en manos de la academia. Política universitaria, 5 (7-8), pp. 70-74. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.12739/pr.12739.pdf

Bär, N. (29 de julio de 2015). Dora Barrancos: «La estructura científica es muy patriarcal». La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/dora-barrancos-la-estructura-cientifica-es-muy-patriarcal-nid1814381/

Beigel, F., Olivera, P. y Morales, J. (2022). Campo académico, ciencia abierta y revistas científicas en América Latina: entrevista a Fernanda Beigel. Temas Sociológicos, (30). DOI: https://doi.org/10.29344/07196458.30.3301

Beigel, F y Gallardo, O. (2021). Productividad, bibliodiversidad y bilingüismo en un corpus completo de producciones científicas. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad – CTS, 16(46), pp. 41-71.

Chernov, S. (2018). Día Internacional de la Mujer en la Ciencia: cómo impacta la desigualdad con los hombres. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/sociedad/dia-internacional-de-la-mujer-en-la-ciencia-como-impacta-la-desigualdad-con-los-hombres-nid2108306/

Committee on Publications Ethics cope (2022). https://publicationethics.org/

D’Onofrio, M.G. y Tignino M. V. (2018). Indicadores diagnósticos sobre la situación de las mujeres en ciencia y tecnología en Argentina y Banco de acciones en género y ciencia. Taller Mujeres en ciencia y tecnología: hacia una participación con equidad. Ministerio de Educación, Cultura, Ciencia y Tecnología (MECCyT). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/presentacion_diagnostico_mujeres_en_ciencia_y_tecnologia_14-9-2018_meccyt.pdf

DORA (Declaration on Research Assessment) y Pardal-Peláez, B. (2018). Declaración de San Francisco sobre la evaluación de la investigación. Revista ORL, 9(4), pp. 295–299. DOI: https://doi.org/10.14201/orl.17845

Esteban, P. (2020). Argentina, el país con mayor protagonismo de mujeres en la investigación. Página 12.

https://www.pagina12.com.ar/272403-argentina-el-pais-con-mayor-protagonismo-de-mujeres-en-la-in#:~:text=Seg%C3%BAn%20el%20informe%20global%20%E2%80%9CThe%20researcher%20journey%20through,las%20mujeres%20en%20el%20campo%20de%20la%20investigaci%C3%B3n.

Gallardo, O. (2022). Carrera académica y asimetrías de género en el CONICET, Argentina (2004-2018). Revista TEMAS SOCIOLÓGICOS, (30), pp. 489-521. DOI: https://10.29344/07196458.30.298

Ley Nacional N.° 25467 (19 de noviembre de 2019). Sistema Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Boletín Oficial.

Llueca, C. (2020). La universidad y sus revistas académicas: cinco hipótesis para una reflexión necesaria. Aula Magna 2.0 Revistas Científicas de Educación en Red. ISSN: 2386-6705. https://cuedespyd.hypotheses.org/8280

Mamani Ortiz, Y. (2019). El aporte de los comités editoriales de revistas científicas editadas por universidades. Revista Científica Ciencia Médica, 22(2), pp. 3-4. http://www.scielo.org.bo/pdf/rccm/v22n2/v22n2_a01.pdf

Martinovich, V. (2019). Revistas científicas argentinas de acceso abierto y circulación internacional: un análisis desde la teoría de los campos de Pierre Bourdieu. Información, cultura y sociedad, (40), pp. 93-116. DOI: https://doi.org/10.34096/ics.i40.5540

Polino, C. y Castelfranchi, J. (2012). Comunicación pública de la ciencia. Ciencia, tecnología y sociedad. (Cords.) Eduard Aibar Puentes y Miguel Ángel Quintanilla Fisac. pp. 351-377. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, Oficina Regional de Ciencias de la unesco para América Latina y el Caribe, UNESCO Montevideo.

Red Argentina de Género, Ciencia y Tecnología (2019). Modificación de la Ley 25467 incorporando la perspectiva, paridad e identidad de género. http://www.ragcyt.org.ar/ampliar/-modificacion-de-la-ley-25467-ciencia-tecnologia-e-innovacion-incorporando-la-perspectiva-paridad-e-identidad-de-genero/3185

Rozemblum, C. (2020). El irrefrenable impulso por ser parte del mainstream. Revista econo. Facultad De Ciencias Económicas. unlp, (21). https://revistas.unlp.edu.ar/econo/article/view/11030

Rozemblum, C., Alperin, J. P. y Unzurrunzaga, C. (2020). Las limitaciones de Scopus como fuente de indicadores: Buscando una visibilidad integral para revistas argentinas en ciencias sociales. Zenodo. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4110847

https://zenodo.org/record/4110847#.ZFEjSHZByM-

Rozemblum, C., y Banzato, G. (2012). La cooperación entre editores y bibliotecarios como estrategia institucional para la gestión de revistas científicas. Información, Cultura y Sociedad, (27). http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/ics/article/view/1983

Tilly, C. (2000). La desigualdad persistente. Manantial.

Vasen, F. y Lujano, I. (2017). Sistemas nacionales de clasificación de revistas científicas en América Latina: tendencias recientes e implicaciones para la evaluación académica en ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Políticas y Sociales, 62(231), pp.199-228.

Vessuri, H., Guédon, J.-C., y Cetto, A. M. (2013). Excellence or quality? Impact of the current competition regime on science and scientific publishing in Latin America and its 23 implications for development. Current Sociology, 62(5), pp. 647-665. http://eprints.rclis.org/23682/

Sistema Integral de Gestión y Evaluación (SIGEVA) (2022). https://sigeva.conicet.gov.ar/

Yunta, L. R., y Artigas, C. M. T. (2013). El editor técnico: Un perfil necesario para la profesionalización de la edición de revistas científicas en el entorno digital. Anales de Documentación, 16(2). DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.16.2.176391

Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (s/f). Reseña histórica. https://www.unicen.edu.ar/content/rese%C3%B1-hist%C3%B3rica

Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires (s/f). Portal de revistas UNICEN. https://portalderevistas.unicen.edu.ar/