Academic trajectories of researchers at the University of San Martin, Argentina; located in Buenos Aires Province but near Buenos Aires City
PDF (Español (España))

Keywords

University
Faculty
Researchers
Academic path
Argentina

How to Cite

Gallardo, O., & Rizzo, N. (2024). Academic trajectories of researchers at the University of San Martin, Argentina; located in Buenos Aires Province but near Buenos Aires City. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 35(72 (set-dic). https://doi.org/10.33255/3572/1817

Abstract

This work addresses the academic trajectories of teachers and researchers at the National University of San Martín (UNSAM) in Argentina. The focus in this case is on the individuals, their training trajectories and institutional insertion, their links and their international circulation. The approach combines quantitative and qualitative approaches based on primary and secondary data corresponding to the period 2019-2021. The record used covers the analysis and comparison of data, the dialogue with structural trends of the Argentine scientific-university field and the approach to the discourse and representations of the researchers themselves who are the object of this work.

The main objective was to determine and explain the different profiles of teacher researchers that emerge from the analysis of the trajectories. The specific objectives were to determine a universe of researchers institutionally linked to UNSAM and the circulation profiles that emerged from the analyses, explaining the diverse trajectories. Finally, the interpretative proposal of the studied trajectories is presented.

https://doi.org/10.33255/3572/1817
PDF (Español (España))

References

Aiello, M. (2012). ¿El camino del éxito? La internacionalización en la profesión académica en Argentina. En N. Fernández Lamarra & M. Marquina (Eds.), El futuro de la profesión académica: Desafíos para los países emergentes (1. ed). Sáenz Peña, Argentina: Ed. de la Univ. Nacional de Tres de Febrero, EDUNTREF.

Bayle, P. (2015). Mapping the Return of Argentine Researchers. Science, Technology and Society, 20(3), 435-449. doi: 10.1177/0971721815597165

Beigel, F. (2017). Científicos Periféricos, entre Ariel y Calibán. Saberes Institucionales y Circuitos de Consagración en Argentina: Las Publicaciones de los Investigadores del CONICET. Dados, 60(3), 825-865. doi: 10.1590/001152582017136

Beigel, F., Almeida, A. M., Gallardo, O., Digiampietri, L., Gomez, S., Candido, M. R., … Pecheny, M. (2023). Scientific Production and Gender Inequalities in Two Academic Elites: Brazil and Argentina. Revue d’histoire Des Sciences Humaines, (42), 255-280. https://journals.openedition.org/rhsh/8374

Beigel, F., & Bekerman, F. (Eds.). (2019). Culturas evaluativas: Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, CECIC, IED-CONADU. doi: 10.2307/j.ctvt6rksm

Beigel, F., Gallardo, O., & Bekerman, F. (2018). Institutional Expansion and Scientific Development in the Periphery: The Structural Heterogeneity of Argentina’s Academic Field. Minerva, 56(3), 305-331. doi: 10.1007/s11024-017-9340-2

Bourdieu, P. (2011a). El capital social. Notas provisorias. En Las estrategias de la reproducción social (1°, pp. 221-224). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores Argentina.

Bourdieu, P. (2011b). La ilusión Biográfica. Acta Sociológica, 1(56), 121. doi: 10.22201/fcpys.24484938e.2011.56.29460

Castillo, G. M. (2020). Estrategias diferenciales de publicación científica de docentes-investigadores/as de la UNSAM: Formatos, colaboraciones autorales y tránsitos en circuitos de publicación. RevIISE - Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 18(18), 27-45. http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/566

Castillo, G. M. (2022). Comunicación pública de la ciencia en la Universidad Nacional de San Martín: Escenarios e itinerarios alternativos de visibilización de su producción científica. Estudios Sociales Contemporáneos, (26), 279-303. doi: 10.48162/rev.48.036

CECIC. (2021). Estudio sobre la producción y circulación del conocimiento en la Universidad Nacional de San Martín (p. 337). Mendoza: CECIC-UNCuyo, Escuela IDAES-UNSAM. Recuperado de CECIC-UNCuyo, Escuela IDAES-UNSAM website: https://cecic.fcp.uncuyo.edu.ar/estudio-sobre-la-produccion-y-circulacion-del-conocimiento-en-la-universidad-nacional-de-san-martin/

de Castro, P. (2019). Sistemas CRIS en Latinoamérica e interoperabilidad con OpenAIRE. Outreach: Presentations. Presentado en euroCRIS, Costa Rica. Costa Rica: euroCRIS. Recuperado de https://dspacecris.eurocris.org/handle/11366/1176

Gallardo, O. (2019). Una mirada relacional sobre el CONICET. Internacionalización, capital idiomático y cultura evaluativa en el campo científico-universitario argentino (2003-2015) (Tesis doctoral). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.

Gallardo, O. (2021). Una cartografía de las movilidades internacionales de investigadoras e investigadores de Argentina: RevIISE - Revista de Ciencias Sociales y Humanas, 17(17), 179-196. (Argentina). http://www.ojs.unsj.edu.ar/index.php/reviise/article/view/570

Gallardo, O. (2022). Carrera académica y asimetrí­as de género en el CONICET, Argentina (2004-2018). Revista Temas Sociológicos, (30), 489-521. doi: 10.29344/07196458.30.2985

Kozlowski, D., Larivière, V., Sugimoto, C. R., & Monroe-White, T. (2022). Intersectional inequalities in science. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(2), e2113067119. doi: 10.1073/pnas.2113067119

Rovelli, L. (2012). Expansión universitaria y movilidad académica: Trayectorias de investigadores universitarios en el Área Metropolitana de Buenos Aires. Pilquen - Sección Ciencias Sociales, 15(1), 1. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-31232012000200001&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Sivertsen, G. (2019). Developing Current Research Information Systems (CRIS) as Data Sources for Studies of Research. En W. Glänzel, H. F. Moed, U. Schmoch, & M. Thelwall (Eds.), Springer Handbook of Science and Technology Indicators (pp. 667-683). Cham: Springer International Publishing. doi: 10.1007/978-3-030-02511-3_25

Socolovsky, Y. (2019). Un debate necesario. En F. Beigel & F. Bekerman (Eds.), Culturas evaluativas: Impactos y dilemas del Programa de Incentivos a Docentes-Investigadores en Argentina (1993-2018). CLACSO, CECIC, IED-CONADU. Recuperado de http://www.jstor.org/stable/10.2307/j.ctvt6rksm

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Osvaldo Gallardo, Natalia Rizzo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...