tHE post-pandemic university curriculum and teaching at the University of the Republic (Uruguay): impulse and brake
Main Article Content
Abstract
The purpose of this article is to analyze the main curricular and teaching processes developed by the University of the Republic (Udelar, Uruguay) in the period 2020-2022, within the framework of a public macro-university scenario of unrestricted access that resolved the non-interruption of their activities throughout the health emergency. Our premise implies that the curricular and teaching policies promoted centrally and common to the entire university since the 2000s, based on diversification, flexibility and curricular articulation that placed students at the center of the educational process, enabled educational continuity in the pandemic. During the years 2020 and 2021, political measures and follow-up studies were implemented which indicate not only the support of the right to education, but also an advance in reflection and institutional pedagogical renewal. In the year 2022, and in the absence of consensus about the possibility of tending towards a diversification of modalities of study, and fundamentally of evaluation, there was a return to a decentralized decision-making of the faculties, institutes, schools and regional centers. This process generated a certain brake on the developments that occurred previously and fundamentally obstructed the possibility of carrying out a careful collective assessment of an unprecedented institutional experience that surely implied valuable learning and pedagogical advances, regardless of some impoverishing practices that were not sustainable over time.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Cano, A. (2016). Debates de ayer y hoy: Algunos antecedentes de las nociones de extensión e integralidad en la Universidad de la República. InterCambios, 3(1), 13-23.
Clark, B. R. (1984). Perspectives on higher education. Eight disciplinary and comparative views. University of California Press.
Clark, B.R. (1986). The higher education system. University of California Press.
Collazo, M. (2014). El cambio curricular, una oportunidad para repensar(nos). InterCambios, 1, 37-43.
Collazo, M. (2015). Currículo universitario e interdisciplinariedad: ¿Una nueva oportunidad? en Clave Inter Educación Superior e Interdisciplina. Espacio Interdisciplinario, Udelar.
Collazo, M., Cabrera, C. (2020). Enseñanza en línea. Principales resultados de la encuesta a las direcciones de carreras. Situación a mayo 2020. Comisión Sectorial de Enseñanza, Udelar. https://www.cse.udelar.edu.uy/blog/documento/ensenanza-en-linea-principales-resultados-de-la-encuesta-a-las-direcciones-de-carreras-situacion-a-mayo-2020/
De Alba, A. (2007). Currículum-sociedad: el peso de la incertidumbre, la fuerza de la imaginación. IISUE-UNAM. Plaza y Valdés editores.
Errandonea, G.; Pereira, L.; Orós, C.; Yozzi, M.; Moreira, N. y Clavijo, E. (2020). Informe comparado de registros de resultados en SGAE, de estudiantes de las generaciones de ingreso 2019 y 2020. Unidad de Sistemas de Información de la Enseñanza, Comisión Sectorial de Enseñanza, Udelar.
Goodson I. F. (2003). Estudio del currículum: casos y métodos. Amorrortu.
iesalc unesco (2020). Informe covid-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones.
Unidad Académica (2016). Estudio de la visión de los coordinadores de carreras sobre la aplicación de la Ordenanza de Estudios de Grado, Udelar, CSE.
Universidad de la República. (2009). Renovación de la enseñanza y curricularización de la extensión. Hacia la reforma universitaria, 11. Universidad de la República. https://udelar.edu.uy/pmb/opac_css/index.php?lvl=coll_see&id=4
Universidad de la República (2011). Ordenanza de Estudios de Grado y otros programas de formación terciaria.
Universidad de la República (2020a). Propuesta de la Universidad de la República para el período presupuestal 2020-2024.
Universidad de la República, Dirección General de Planeamiento Universitario (2020b). Principales resultados de la Encuesta a estudiantes de la Udelar para la evaluación de la propuesta educativa en la modalidad virtual del primer semestre 2020.
Universidad de la República (2021a). La Universidad de la República frente al SARS-COV-2. Ediciones Universitarias.
Universidad de la República (2021b), Consejo Directivo Central, Resolución N.º 70, 9/2/21.
Universidad de la República (2021c), Consejo Directivo Central, Resolución N.º 4, 8/6/21.
Universidad de la República (2022). Presentación de la Udelar en rendición de cuentas 13 de julio de 2022. https://udelar.edu.uy/portal/wp-content/uploads/sites/48/2022/07/22.07.13-Presentacio%CC%81n-Udelar-Rendicio%CC%81n-dconsultado el 23 de febrero de 2023e-Cuentas-2021.pdf