The dream of reason Migrations between the engraving of Francisco de Goya and the electroacoustic music of Ricardo de Armas

Main Article Content

Leticia Molinari

Abstract

In this proposal, we will address two homonymous works, The Dream of Reason Produces Monsters, anchored in temporally and spatially distant environments: an engraving by the Spanish artist Francisco de Goya y Lucientes from the late 18th century and an electroacoustic piece by the Argentine composer Ricardo de Armas of the beginning of the 21st century. The sound work is inspired by engraving and this is the starting point for an analysis between both productions in which we will mainly apply the concept of migration and its levels as a methodological tool developed by Dr. Cintia Cristiá.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Molinari, L. (2023). The dream of reason: Migrations between the engraving of Francisco de Goya and the electroacoustic music of Ricardo de Armas. Del Prudente Saber, (17), e0011. https://doi.org/10.33255/26184141/1531e0011
Section
Artículos

References

Adorno, T. (1978). Sobre la música. Guadalupe.

Cristiá, C. (2010). Intercambios entre música y pintura: creación, reflexión y pedagogía. - 1.a ed. Universidad Nacional del Litoral, Centro Multimedial de Educación a Distancia.

Cristiá, C. (2011). Adorno, Souriau y algunas consideraciones acerca del marco teóricometodológico. Revista del Instituto Superior de Música, (13), pp. 9-28, Universidad Nacional del Litoral.

Cristiá, C. (2012). Sobre la interrelación de la música y la plástica en los siglos XX y XXI. Una posible tipología a partir de casos provenientes del campo artístico argentino. Transcultural Music Review, (16). SIBE Sociedad de Etnomusicología http://www.sibetrans.com/trans/

Cristiá, C. (2013). Musicólogos sin fronteras: el estudio de la interrelación música/plástica y sus posibles aportes a la disciplina. En ¿Ser o no ser? ¿Es o se hace? la musicología latinoamericana y los paradigmas disciplinares: actas de la XX Conferencia de la Asociación Argentina de Musicología y XVI Jornadas Argentinas de Musicología del Instituto Nacional de Musicología Carlos Vega. 1.a ed. Asociación Argentina de Musicología.

de Armas, R. (2011). El sueño de la razón produce monstruos [Song]. https://soundcloud.com/ricardodearmas/el-sue-o-de-la-raz-n-produce

de la Motte-Haber, H. (2009). Concepciones del arte sonoro. En Ramona. Revista de Artes Visuales, (96), pp. 20-24. Fundación START (Sociedad, Tecnología y Arte).

Feldman, M. (2012). Pensamientos Verticales. Caja Negra.

Fundación Goya en Aragón (2010/ 2022). El sueño de la razón produce monstruos. https://fundaciongoyaenaragon.es/obra/el-sueno-de-la-razon-produce-monstruos/913

Genette, G. (1989 [1962]). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.

Hatten, R. S (1994). El puesto de la intertextualidad en los estudios musicales. En Criterios, (32), pp. 211-219. Centro de Investigaciones Literarias de la Casa de las Américas, Sección de Crítica e Investigación Literarias de la Unión de Escritores y Artistas.

López Cano, R. (2013). Arte sonoro: procesos emergentes y construcción de paradigmas. En Sánchez de Andres, Leticia y Presas, Adela (Eds.), Música, Ciencia y Pensamiento en España e Iberoamérica durante el siglo XX, pp. 207-225. UAM.

Museo del Prado (2008). El sueño de la razón produce monstruos. https://www.museodelprado.es/coleccion/obra-de-arte/el-sueo-de-la-razon-produce-monstruos/e4845219-9365-4b36-8c89-3146dc34f280

Sigal, R. (2014). Estrategias compositivas en la música electroacústica. Editorial de la Universidad Nacional de Quilmes.