Abstract
The National university of Río Negro (Argentina) strengthens its links to society at large following the association principle, together with those of science, innovation and excellence. Innovative pedagogic practices in Paleontology and Geology were approached with a qualitative and exploratory-descriptive focus. Those innovations were based on the needs of regional museums channeled through extension projects, volunteering and social work. As a result, two central objectives were fulfilled, i.e., collaboratively reactivate
museums –both inwardly and outwardly– by means of technological linking and thus improving social communication of science and science education. This, in turn, enriches student formation by implementing pedagogic curriculum innovations centered in problem solving and service-learning. Likewise, student commitment as citizens was strengthened, research collections were assembled and curated and strategies of geological-paleontological heritage preservation were generated.
References
ALCÁNTAR, V. M., y Arcos, J. L. (2004). La vinculación como instrumento de imagen y posicionamiento de las instituciones de educación superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 6(1). Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol6no1/contenido-enriquez.html
ARIAS PÉREZ, J., y Aristizábal Botero, C. (2011). Transferencia de conocimiento orientada a la innovación social en la relación ciencia-tecnología y sociedad. Pensamiento & Gestión, (31), 137-166. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/646/64620759008.pdf
BAS, N. (2017). Las universidades y la misión de la vinculación en el Reino Unido: un marco de referencia para pensar la propuesta de indicadores del Manual de Valencia. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 12(34), 95-110.
BLANCO LÓPEZ, A. (2017). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Eureka, 1(2), 70-86. Disponible en: https://revistas.uca.es/pre/index.php/eureka/article/view/3959
BUENO CAMPOS, E. (2007). La tercera misión de la universidad: El reto de la Transferencia del conocimiento. Revista madri+ d, 41(2).
BRUNO, D. P. (2016). Curricularizar la extensión para integrar y territorializar la práctica universitaria. Cuadernos de H ideas, 10(10). Disponible en: http://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/cps/article/view/3727/3112
CAJAS, F. (2001). Alfabetización científica y tecnológica: La transposición didáctica del conocimiento tecnológico. Enseñanza de las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 19(2), 243-254. Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/21737/21571
CAMPOS, G. y Sánchez Daza, G. (2005). La vinculación universitaria: Ese oscuro objeto del deseo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2), 13 p. Disponible en: http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-campos.html
CAPRIOTTI PERI, P., y Schulze Lepe, F. (2010). Responsabilidad Social Empresarial. Colección Libros de la Empresa.
D’ANDREA, R.; Zubiría, A., y Sastre, P. (2012). Reseña histórica de la extensión universitaria. Secretaría de la Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.1-12.
DI BELLO, M., y Romero, L. A. (2018). Vinculación y extensión universitaria: la relación entre la universidad y sus entornos nacionales en Quilmes y Lanús. Apuntes, 82, 145-171. DOI: https://doi.org/10.21678/apuntes.82.867
FENSHAM, P. (1985). Science for all: a reflexive essay. Journal of Curriculum Studies, 17(4), 415-435.
GAETE, R. (2011). La responsabilidad social universitaria como desafío para la gestión estratégica de la Educación Superior: el caso de España. Revista de Educación, 355, 109-133. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_05.pdf
GIBBONS, M.; Limoges, C.; Nowotny, M.; Schwartzman, S.; Scott, P., y Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento. La dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor.
HATCHER, J. A.; Bringle, R.G., y Hahn T. W. (eds.) (2017). Research on Student Civic Outcomes in Service Learning. Conceptual Framework and Methods. Virginia: Stylus Publishing.
KABABE, Y. (2010). Las unidades de Vinculación Tecnológica y la articulación entre el sector científico tecnológico y el sector empresario. SaberEs, 2, 41-58. Disponible en: https://www.saberes.fcecon.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/34/66
KAGAN, C. y Diamond, J. (2019). University – Community Relations in the UK. Engaging Universities. Londres: Palgrave Macmillan.
NEFFA, J. C. (2000). Las innovaciones científicas y tecnológicas: Una introducción a su economía política. Buenos Aires: Editorial Lumen Humanitas.
PÉREZ DE LANDAZÁBAL, M. C.; Caldeira, H., y Otero Gutiérrez, J. (2011). La relevancia de la educación científica. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
PUGLIESE, J. C. (2014). Políticas para el mejoramiento de la calidad. Situación actual y prospectiva. En Marquis, C. (ed.), La agenda universitaria II. Propuestas de políticas públicas para la Argentina, 155-1843. Buenos Aires: Universidad de Palermo.
RIVAS, G.; Rovira, S., y Scotto, S. (2014). Reformas a la institucionalidad de apoyo a la innovación en América Latina: antecedentes y lecciones de estudios de caso. En Rivas, G. y Rovira, S. (eds.), Nuevas instituciones para la innovación: Prácticas y experiencias en América Latina, 11-34. Santiago de Chile: Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
SANTOS REGO, M. A., y Lorenzo Moledo, M. M. (2010). La dimensión cívica en el desarrollo formativo de los estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa [Número Especial]. Disponible en: http://redie.uabc.mx/NumEsp2/contenido-rego.html
SOTELINO LOSADA, A.; Santos Rego, M. y Lorenzo Moledo, M. (2016). Aprender y servir en la universidad: una vía cívica al desarrollo educativo. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 19, 225-248. Disponible en: https://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/14060
SUÁREZ, R.; Roberts, J.; Voglino, S.; Diez, M. A.; González, P. y Cábana, M. C. (7-11, agosto, 2017). Rocas y minerales de Río Negro: Un espacio virtual de educación científica. XX Congreso Geológico Argentino, Geología: Presente y Futuro, Tucumán.
TARAPUEZ CHAMORRO, E.; Osorio Ceballos, H., y Parra Hernández, R. (2012). Burton Clark y su concepción acerca de la universidad emprendedora. Tendencias, 13(2), 103-118. Disponible en: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/474
TAYLOR, S. J. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.
UNIVERSIDAD NACIONAL DE RÍO NEGRO (2009). Proyecto institucional. Parte general (ME, Res. 252/09). Disponible en:
https://www.unrn.edu.ar/images/Proyecto_Institucional_UNRN.pdf
UNIVERSIDAD NACIONAL DE RÍO NEGRO (2015). Plan estratégico 2015-2025 de Geología (CONEAU, Res. 284/16). Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/archivos/planes
UNIVERSIDAD NACIONAL DE RÍO NEGRO (2016a). Autoevaluación de la función I+D+i 2009/2015. Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/images/Evaluaci%C3%B3n_Funci%C3%B3n_IDi_22_1.pdf
UNIVERSIDAD NACIONAL DE RÍO NEGRO (2016b). Autoevaluación institucional 2009-2015. Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/images/Autoevaluaci%C3%B3n_Institucional_-_2009-2015.pdf
UNIVERSIDAD NACIONAL DE RÍO NEGRO (2018a). Estatuto. Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/index.php/normativa
UNIVERSIDAD NACIONAL DE RÍO NEGRO (2018b). Reglamento de los Programas de Trabajo Social (CSDEyVE, Res. 006/2018). Disponible en: https://www.unrn.edu.ar/index.php/normativa
URIBE, P. A. (2018). Percepción de los estudiantes de educación inicial frente al desarrollo de experiencias formativas en modalidad A+S. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(4), 110-122. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.4.1826
WATSON, D.; Hall, L. y Tazzyman, S. (2016). Trick or treat: Academic buy-in to third stream activities. Industry and Higher Education, 30(2), 155-167.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Marianella Talevi, María Angelica Diez, Samanta Serra Varela