Abstract
This paper describes writing assignments carried out by teacher trainees during the course on Teaching Planning and Practices of the Language Arts Teachers’ Training Cycle at the Universidad Nacional de Río Negro. The texts document decisions regarding field observations and recording, the planning of sequences, methods of teaching practice analysis, ways of reflection on teacher work. The systematization of practices, their registration and analysis enable the recognition of a fabric of meanings negotiated in daily online interactions, shared in a virtual class where multiple education system scenarios converge. The texts analysis reveals a common problem: the difficulty in the conceptual and methodological articulation of the intended learning objects presented in a fragmented manner in current curriculum designs which draw up the language education policy of the secondary school level in Argentina.
References
Achilli, E. (2006). Investigación y formación docente. Rosario: Laborde editor.
Bronckart, J. P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo soico-discursivo. Madrid: FIA.
Bronckart, J. P. (2007). Desarrollo del lenguaje y didáctica de las lenguas. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Bulea, E. y Bronckart, J.-P. (2010). Les conditions d´exploitation de l´analyse des pratiques pour la formation des enseignants. Linguarum arena: Revista do Programa Doutoral em Didáctica de Línguas da Universidade do Porto, 1 (1), 43-60.
Chartier, R. (1996). Escribir las prácticas. Buenos Aires: Manantial.
Cuesta, C. (2011). Lengua y Literatura: disciplina escolar. Hacia una metodología circunstanciada de su enseñanza. Tesis para la obtención del Doctorado en Letras [en línea]. Universidad de La Plata. Recuperada de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.641/te.641.pdf
Cuesta, C. (2016). Lectura y escritura como contenidos de enseñanza de la Lengua y la Literatura: tensiones entre políticas y trabajo docente en Argentina. En Cuesta, C. y Sawaya, S. (coords.), Lectura y escritura como prácticas culturales. La Plata: EDULP.
Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.
Souto, M. (1993). Hacia una didáctica de lo grupal. Buenos Aires: Miño y Dávila.
Souto, M. (1996). La clase escolar. Una mirada desde la didáctica de lo grupal. En Camilloni, A. et al., Corrientes didácticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidós.
Tapia, S. M. y Riestra, D. (2014). El momento de la reflexión sobre la lengua en el aula: ¿explicación gramatical azarosa o sistematización de contenidos específicos? Saga, 1 (1), 178-206.
Tapia, S. M. (2017a). El análisis del trabajo docente como metodología de análisis de las prácticas. En: Riestra, D. (comp.), Quintas Jornadas Internacionales de Investigación y Prácticas en Didáctica de las lenguas y las literaturas. Viedma: Universidad Nacional de Río Negro; Libro digital, 278 - 289.
Tapia, S. M. (2017b). Análisis del trabajo docente: relaciones entre lo prescripto y lo realizado en clases de Lengua y Literatura. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2 (12), 87-105.
Vygotski, L. (2007). Pensamiento y habla. Buenos Aires: Colihue.
Volohinov, V. (1929/2009). El marxismo y la filosofía del lenguaje. Buenos Aires: Godot.
The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.