Postgraduate teaching of the Analysis of Chemical Processes and its curricular integration with the TIC
PDF ()

Keywords

infotecnology
curriculum
chemical process analysis
postgraduate education
ICT

How to Cite

Guardado Yordi, E., Pérez Martínez, A., Crespo Zafra, L., & Matos Mosqueda, L. (2018). Postgraduate teaching of the Analysis of Chemical Processes and its curricular integration with the TIC. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 29(56 may-oct), 253–263. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/317

Abstract

Postgraduate training in chemical engineering directed to the analysis of chemical processes should allow the acquisition of skills to design new sustainable technological alternatives. In this paper we analyze the curricular design of the computer module of the master in process analysis of the chemical industry, as well as the impacts generated after the use of information and communication technologies (ICT). There are positive impacts on teaching in the management of bibliography, the management of new knowledge and the management of computational tools that facilitate modeling, optimization, simulation, design of technological flows. In the social order is contributed to the postgraduate training of chemical engineers and petrochemicals that will influence the development of the chemical industries of the region, demonstrating how the computational tools and the ICT allow the acquisition of skills related to the investigative work.

PDF ()

References

Aguirre, P. A., Benz, S. J., Chiotti, O. J., Espinosa, H. J., Ferrero, M. B., Montagna, J. M., . . . Vega, J. (1999). Modelado, simulación y optimizacion de procesos químicos (1da Edición ed.). Argentina: Universidad Tecnológica Nacional.

Álvarez-Valiente, I., & Fuentes-González, H. (2005). Didáctica del proceso de formación de los profesionales asistido por las tecnologías de la información y la comunicación. Revista de pedagogía Universitaria, 10(3).

Bermello-Crespo, L. (2001). Bbiliotecas Digitales y Actividad Bilbiotecaria. Ciencias de la Información, 32(1). Retrieved from http://cinfo.idict.cu/index.php/cinfo/article/vie/275/257

Castañeda, E. (1998). Enfoque sistémico del diseño curricular, síntesis metodológica. Paper presented at the Diseño Curricular del II Taller IGLU-Caribe, Universidad Simón Bolívar, Venezuela. .

Cebrian Herreros, M. (1992). Nuevas tecnologías. Nuevos lenguajes. ICE DE LA UNIVERSIDAD DE CANTABRIA: Las nuevas tecnologías en la Educación, Santander, ICE de la Universidad de Cantabria, 217-244.

Fumero, A., & Roca, G. (2007 ). Web 2.0: Fundación Orange.

Gisbert, M., González, A., Jimenéz, B., & Rallo, R. (1992). Technology based traigning. Formador de formadores en la dimensión ocupacional: Tarragona, Documento policopiado.

Prieto, V., Quiñones. La Rosa, I., Ramírez- Durán, G., Fuentes Gil, Z., Labrada- Pavón, T., Pérez- Hechavarría, O., & Montero- Valdés, M. (2011). Impacto de las tecnologías de la información y las comunicaciones en la educación y nuevos paradigmas del enfoque educativo. Educ Med Super, 25 (1 ).

Ramírez Varona, R. F., Rodríguez Andino, M., Machado Ramírez, E. F., & Mho González, J. (2012). Estrategia didáctica para gestionar información en el proceso de formación profesional. Humanidades Médicas, 12(2), 300-316.

The MathWorks Inc. (2000). MATLAB6.1. Natick, MA.

Torricella, R. G., Morales, F. L. T., & Carbonell-De La Fé, S. (2008). Infotecnología: la cultura informacional para el trabajo en la Web.

Tünnermann Bernheim, C. (2008). La educación superior en América Latina y el Caribe: diez años después de la Conferencia Mundial de 1998. Colombia.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...