Abstract
Recently, there have been profound transformations of informational work with the emergence and consolidation of work platforms in the form of companies, which insert the activity in a new stage of capitalism typical of the 21st century. In the light of the ontological and methodological contributions of the actor-network theory, this paper aims to theoretically reconstruct the displacements that occur in the information sector, focusing on the reconstruction of the assemblages that professionals and technologies establish. The analysis addresses in particular the figure of the prosumer, partially overlapped with the emirec, and its interactions with the professional work of amateur and professional communicators. Understood as associations that involve multiple actants, from algorithms to the Covid pandemic, the article contributes to consider the implications of non-human actors in the configuration of new publics, as well as the relationship between information and knowledge production in these work environments. Conclusions show that work usually considered as amateur, through its incorporation in the platforms and from the possibility of becoming temporary work, generates the blurring of the broadcasting professions.
References
APARICI, R. y García-Martín, D. (2018). Prosumidores y emirecs: Análisis de dos teorías enfrentadas. Comunicar, 26(55), 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07
BELL, D. (1973). The Coming of Post-Industrial Society: A Venture in Social Forecasting. Nueva York: Basic Books.
BERARDI, F. (Bifo) (2018). Fenomenología del fin. Buenos Aires: Caja Negra.
BRATTON, B. (2014). The Black Stack. E-flux, 53. www.e-flux.com/journal/53/59883/the-black-stack/
BRATTON, B. (2015). The Stack. Cambridge (Mass.): The MIT Press.
BUSTAMANTE RAMÍREZ, E. (2017). Las industrias culturales y creativas. Periférica Internacional, 18, 89-117. https://revistas.uca.es/index.php/periferica/article/view/4178
CALLON, M. (1995). Algunos elementos para una sociología de la traducción: la domesticación de las vieiras y los pescadores de la bahía de St. Brieuc. En Iranzo Amatriain, J.M. et al. (eds.), Sociología de la ciencia y la tecnología (pp. 259-282). Madrid: CSIC.
CASTELLS, M. (1996). La era de la información Vol. I: La sociedad red. Madrid: Alianza.
CLOUTIER, J. (2001). Petit traité de communication. Emerec à l´heure des technologies numériques. Montreal: Carte Blanche.
CORREA GONZÁLEZ, F. (2019). ¿Cocreación o participación? Estudio de caso de las secciones “El periodista soy yo” de Noticias Caracol y “El cazanoticias” de Noticias RCN. Comunicación, 41, 50-65. https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/404
EVANS, W. (2011). Information Dynamics in Virtual Worlds. Oxford (UK): Chandos Publishing.
FERNÁNDEZ, J.L. (2018). Plataformas mediáticas. Elementos de análisis y diseño de nuevas experiencias. Buenos Aires: La Crujía.
FUCHS, C. (2014). Social Media. A Critical Introduction. Londres: Sage.
FUKUYAMA, F. (1992). El fin de la historia y el último hombre. Barcelona: Planeta.
HALL, S. (1973). Encoding and Decoding in the Television Discours. Council of Europe Coloquy. Recuperado el 15 de mayo de 2019 de www.birmingham.ac.uk/Documents/college-artslaw/history/cccs/stencilled-occasional-papers/1to8and11to24and38to48/SOP07.pdf
HARDT, M. y Negri, T. (2005). Imperio. Buenos Aires: Paidós.
ISLAS, O.; Amaia, A. y Gutiérrez, F. (2018). La contribución de Alvin Toffler al imaginario teórico y conceptual de la comunicación. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 648-661. www.revistalatinacs.org/073paper/1274/33es.html
JORDÁN CORREA, D.; Arias Valladolid, C. y Samaniego Rivas, G. (2017). La participación del prosumidor en la nueva era de la comunicación. INNOVA Research Journal, 2(11), 179-185. https://doi.org/10.33890/innova.v2.n11.2017.556
LATOUR, B. (2008). Reensamblar lo social. Buenos Aires: Manantial.
LOGAN, R. y Scolari, C. (2014). El surgimiento de la comunicación móvil en el ecosistema mediático. Letra. Imagen. Sonido (L.I.S.), 11, 67-82. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/lis/article/view/3763/3088
MAGALLANES, M.L. (2022). Actante. En Parente, D.; Berti, A. y Celis, C. (coords.), Glosario Internacional de Filosofía de la Técnica. (pp. 24-28). Buenos Aires: Editorial La Cebra.
MATTELART, A. (2009). Un mundo vigilado. Barcelona: Paidós.
NASIF, S. (2020). Profesionales y amateurs en la trama cultural. En Papalini, V.; Flores, C. y del Prato, M.P., Devenir trama. Ensamblajes/Córdoba (pp. 71-96). Córdoba: Tinta Libre.
RAMONET, I. (2011). La explosión del periodismo. Buenos Aires: Capital intelectual.
RODRÍGUEZ-FERRÁNDIZ, R. (2019). Posverdad y fake news en comunicación política: breve genealogía. El Profesional de la Información, 28(3), 1-14. https://doi.org/10.3145/epi.2019.may.14
ROSZAK, T. (1990). El culto a la información. México: Grijalbo.
SCHMUCLER, H. (1997). El regreso de las palabras o los límites de la utopía mediática. En: Memoria de la comunicación (pp. 17-37). Buenos Aires: Biblos.
SCHWAB, K. (2016). Welcome to the Fourth Industrial Revolution. Rotman Manager Magazine, 308, 19-24.
SCHWAB, K. (2024). The Fourth Industrial Revolution: what it means, How to respond. En Simsek, Z.; Heavey, C. y Fox, B.C. (eds.), Handbook of Research on Strategic Leadership in the Fourth Industrial Revolution (pp. 29-34). Cheltenham (UK): Edward Elgar Publishing.
SCOLARI, C. (2022). La guerra de las plataformas. Del papiro al metaverso. Barcelona: Anagrama.
SRNICEK, N. (2018). Capitalismo de plataformas. Buenos Aires: Caja Negra.
TAPSCOTT, D. (1996). The Digital Economy: Promise and Peril in the Age of Networked Intelligence. Nueva York: McGraw-Hill.
TOFFLER, A. (1981). La Tercera Ola. México: Edivisión.
VAN DIJCK, J. (2016). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Buenos Aires: Siglo XXI.
VAN DIJCK, J.; Poell, T. y De Waal, M. (2018). The Platform Society: Public values in a connective world. Cambridge: Oxford University Press.
VILLORO, L. (1984). Creer, saber, conocer. México: Siglo XXI.
VIRILIO, P. (1999). La bomba informática. Madrid: Cátedra.
ZUBOFF, S. (2019). The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. Profile Books.
ZUKERFELD, M. (2013). Obrero de los bits. Conocimiento, trabajo y tecnologías digitales. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
ZUKERFELD, M. (2020). Bits, plataformas y autómatas. Las tendencias del trabajo en el capitalismo informacional. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 4(7), 1-50. www.ceil-conicet.gov.ar/ojs/index.php/lat/article/view/623
ZUKERFELD, M. y Yansen, G. (2022). Plataformas. Una introducción: la cosa, el caos, humanos y flujos. Redes. Revista de Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, 27(53). https://doi.org/10.48160/18517072re53.167

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Vanina Andrea Papalini, Marina Loreta Magallanes Udovichi
