Management of teacher assessment in virtual classrooms of a blended-learning project
PDF ()

Keywords

Institutional management
Teacher assessment
Virtual Learning Environments
Blended-learning
Educational Quality

How to Cite

Salinas, M. I. (2016). Management of teacher assessment in virtual classrooms of a blended-learning project. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 28(54). Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/222

Abstract

This paper describes the features of an evaluation system of teaching practices developed in virtual classrooms of two bimodal degrees. From the perspective of institutional management, it analizes the main notes assumed by the system in its phases of planification, development, implementation and meta-evaluation. It was performed a unique, intrinsic and descriptive study case, based on a qualitative approach. The analysis allows to point out strengths and weaknesses of the system and to propose institutional intervention strategies aimed at improvement.

PDF ()

References

ALTBACH, P. G.; REISBERG, L. y RUMBLEY, L. E. (2009). Tras la pista de una revolución académica: Informe de las tendencias actuales para la Conferencia Mundial sobre la Educación Superior organizada por la UNESCO en 2009. Resumen ejecutivo. París: UNESCO. Disponible en: <http://unesdoc.unesco.org/images/0018/001831/183168s.pdf> [23 de marzo de 2016].

BATES, A. W. (2001). Cómo gestionar el cambio tecnológico. Estrategias para los responsables de centros universitarios. Barcelona: Gedisa.

BATES, A. W.; SANGRÀ, A. (2012). La gestión de la tecnología en la Educación Superior. Estrategias para transformar la enseñanza y el aprendizaje. Barcelona: Octaedro-Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Barcelona.

CALDERON PATIER, C.; ESCALERA IZQUIERDO, G. (2008). La evaluación de la docencia ante el reto del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES), en: Educación XXI, 11: 237-256. Disponible en: <http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/316/272> [30 de marzo de 2016].

CASTRO MONGE, E. (2010). El estudio de casos como metodología de investigación y su importancia en la dirección y administración de empresas, en: Revista Nacional de Administración, 1 (2), 31-54. Disponible en: <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3693387> [20 de abril de 2016].

CID SABUCEDO, A.; PÉREZ ABELLÁS, A. y ZABALZA BERAZA, M. A. (2013). Las prácticas de enseñanza realizadas/observadas de los “mejores profesores” de la Universidad de Vigo. Educación XX1, 16 (2), 265-296. Disponible en: <http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/10342/9880> [18 de abril de 2016].

CONSEJO SUPERIOR DE LA PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA ARGENTINA “SANTA MARIA DE LOS BUENOS AIRES” (2011). Proyecto Institucional 2011-2016. Disponible en: http://www.uca.edu.ar/uca/common/grupo3/files/UCA-Proyecto-Institucional-2011-2016.pdf [6 de abril de 2016].

DE MIGUEL DÍAZ, M. (2003). Evaluación y mejora de la actividad docente del profesorado universitario, en: Educación Médica, 6 (3): 34-37. Disponible en: <http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1575-18132003000300012> [30 de marzo de 2016].

DUART, J. M.; LUPIÁÑEZ, F. (2005a). La perspectiva organizativa del e-learning. Introducción, en: Duart, J. M.; Lupiáñez, F. (coords.). Las TIC en la universidad: estrategia y transformación institucional [monográfico en línea], en: RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2 (1): 1-4. Disponible en: <http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/view/v2n1-perspectiva-organizativa-elearning/v2n1-introduccion> [24 de marzo de 2016].

DUART, J. M.; LUPIÁÑEZ, F. (2005b). E-strategias en la introducción y uso de las TIC en la universidad, en: Duart, J. M.; Lupiáñez, F. (coords.). Las TIC en la universidad: estrategia y transformación institucional [monográfico en línea], en: RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 2 (1), 5-31. Disponible en: <http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/243> [19 de abril de 2016].

DUART, J. M.; MARTÍNEZ, M. J. (2001). Evaluación de la calidad docente en entornos virtuales de aprendizaje. UOC. Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en: <http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0109041/duartmartin.html> [31 de marzo de 2016].

ELLSWORTH, J. B. (2000). Managing innovation and change, en: A Survey of Education Change Models: 153-166. Disponible en: <http://www.unescobkk.org/fileadmin/user_upload/ict/e-books/ICT_Teacher_Education/Teacher_Ed-_ChapterVII.pdf>[19 de abril de 2016].

EPPER, R. M.; BATES, A. W. (2004). Enseñar al profesorado cómo utilizar la tecnología. Buenas prácticas de instituciones líderes. Barcelona: Editorial UOC.

FLICK, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

GARCÍA ARETIO, L. (coord.); RUIZ CORBELLA, M. y DOMÍNGUEZ FIGAREDO, D. (2007). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.

GONZALEZ SUCH, J. (2003). Modelos, procedimientos e instrumentos de evaluación de la actividad docente, en: Educación Médica, 6 (3): 32-33. Disponible en: <http://scielo.isciii.es/pdf/edu/v6n3/ponenciaiv_1.pdf> [31 de marzo de 2016].

INSTITUTO INTERNACIONAL DE PLANEAMIENTO DE LA EDUCACION IIPE-UNESCO (2007). Herramientas para la gestión de proyectos educativos con TIC. Buenos Aires: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE-UNESCO. Disponible en: <http://unesdoc.unesco.org/images/0015/001580/158068s.pdf> [28 de marzo de 2016].

JORNET, J. M.; SUÁREZ, J. M.; GONZÁLEZ, J. y PÉREZ, A. (1996). Evaluación de la Actividad Universitaria, en: QUINTÁS, G. (ed.). Reforma y evaluación de la Universidad: 189-243. Valencia: Universidad. Disponible en: <http://www.uv.es/~gem/archivos/Evaluacion_actividad_universitaria.pdf> [30 de marzo de 2016].

LLORENTE CEJUDO, M. del C. (2008). Blended Learning para el aprendizaje en nuevas tecnologías aplicadas a la educación: un estudio de caso. Universidad de Sevilla, Biblioteca, Tesis doctorales. Disponible en: < http://fondosdigitales.us.es/tesis/tesis/656/blended-learning-para-el-aprendizaje-en-nuevas-tecnologias-aplicadas-a-la-educacion-un-estudio-de-caso/> [24 de marzo de 2016].

MATEO, J. (2000). La evaluación del profesorado y la gestión de la calidad de la educación. Hacia un modelo comprensivo de evaluación sistemática de la docencia, en: Revista de Investigación Educativa, 18 (1): 7-34. Disponible en: <http://revistas.um.es/rie/article/view/121451/114141> [31 de marzo de 2016].

MUÑOZ CANTERO, J. M.; RIOS DE DEUS, M. P. y ABALDE, E. (2002). Evaluación docente vs. Evaluación de la calidad, en: Revista Electrónica de Investigación y evaluación educativa (RELIEVE), 8 (2): 103-134. Disponible en: <http://www.uv.es/RELIEVE/v8n2/RELIEVEv8n2_4.pdf> [29 de marzo de 2016].

POZO MUÑOZ, C.; GIMÉNEZ TORRES, M. L. y BRETONES NIETO, B. (2009). La evaluación de la calidad docente en el nuevo marco del EEES. Un estudio sobre la encuesta de opinión del Programa DOCENTIA-ANDALUCIA, en: XXI, Revista de Educación, 11: 43-64. Disponible en: <http://tecnologiaedu.us.es/mec2011/htm/mas/5/51/14.pdf> [30 de marzo de 2016].

RAMA, C. (2014). La virtualización universitaria en América Latina, en: RUSC. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 11 (3): 33-43. Disponible en: <http://journals.uoc.edu/index.php/rusc/article/view/v11n3-rama/v11n3-rama-es> [24 de marzo de 2016].

RIZO MORENO, H. E. (2004). Evaluación del docente universitario. Una visión institucional, en: Revista Iberoamericana de Educación, 34 (4). Disponible en: <http://rieoei.org/edu_sup34.htm> [31 de marzo de 2016].

RUBIO, M. J. (2003). Enfoques y modelos de evaluación del e-learning, en: Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa (RELIEVE), 9 (2): 101-120. Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v9n2/RELIEVEv9n2_1.pdf [28 de marzo de 2016].

SILVIO, J. (2000). La virtualización de la Universidad: ¿Cómo transformar la educación superior con la tecnología? Caracas: UNESCO-IESALC. Disponible en: <http://tecnologiaedu.us.es/cuestionario/bibliovir/La_virtualizacion_univ.pdf> [23 de marzo de 2016].

STAKE, R. E. (1999). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...