Percepción de la Educación Dual en Ingeniería: caso Tecnológico Nacional de México, Campus Tapachula
PDF (Español (España))

Keywords

Education, Dual, Engineering, Perception.

How to Cite

López Arroyo, M. de los Ángeles, Teco Bravo, J. I., Chang Velázquez, C., Contreras Aguilar, C. A., & López Calvo, A. Ángel. (2024). Percepción de la Educación Dual en Ingeniería: caso Tecnológico Nacional de México, Campus Tapachula. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 35(72 (set-dic). https://doi.org/10.33255/3572/2027

Abstract

The dual educational model seeks for students to learn simultaneously in the classroom and the company. The National Technology of Mexico implements it in all its campuses, however, on the Tapachula Campus the results of its application have not been evaluated. In this study, the perception of the dual model in industrial engineering students and companies in the region was analyzed using a questionnaire with a Likert scale of 1-5 validated with Cronbach's alpha coefficient and a word cloud to analyze outstanding words. An overall perception of 4.26 was obtained in students and 4.30 in companies. It is concluded that the perception of the dual model was from favorable to very favorable for both cases. For the students, it was a satisfactory experience that helped integrate them into the work environment and perfect their professional training, while the companies considered it a relevant model in the education of students and recognized its usefulness in solving their problems.

https://doi.org/10.33255/3572/2027
PDF (Español (España))

References

Alemán, J. (2015). El sistema dual de formación profesional alemán: escuela y empresa. Educ. Pesqui., 41(2), 495-511. doi:https://doi.org/10.1590/s1517-97022015021532

Araya, I. (2008). La formación dual y su fundamentación curricular. Revista Educación, 32(1), 45-61. doi:https://doi.org/10.15517/REVEDU.V32I1.523

Baca, G. (2010). Evaluación de Proyectos (6a. ed.). Mc Graw Hill Education.

Bravo, D., Peirano, C., Sevilla, M., & Weintraub, M. (2002). Formación Dual un desafío para Chile (1a. ed.). Universidad de Chile.

Carrión, R. (2003). Prospectiva, pertinencia y calidad de la educación universitaria. 6(1). doi:https://doi.org/10.15381/idata.v6i1.6018

Carvajal, R., Romero, A., & Álvarez, G. (2017). Estrategia para contribuir a la implementación de la formación dual de los profesionales de ciencias empresariales en las Pequeñas y Medianas empresas de la Provincia de Tungurahua, Ecuador. Formación Universitaria, 10(5). doi:10.4067/S0718-50062017000500004

Castro, F. (2000). El sistema de formación dual en los liceos técnico profesionales y en el mundo de la empresa. Una indagación exploratoria acerca de la percepción que poseen parte de los actores. Horizontes Educacionales (5), 66-74. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/979/97917880009.pdf

Checkland, P., & Scholes, J. (1994). La metodología de los sistemas suaves en acción (1a. ed.). Limusa.

Echauri, A., Minami, H., & Izquierdo, M. (2012). La escala de Likert en la evaluación docente: acercamiento a sus características y principios metodológicos. Perspectivas docentes (50), 31-40. doi: https://doi.org/10.19136/pd.a0n50.589

Escobedo, S., Pérez, J., Córdova, P., & Valdés, J. (2017). El modelo de educación dual y algunas experiencias en una institución mexicana de ingeniería. Revista Electrónica ANFEI digital, 4(7), 1-9. Obtenido de https://anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/375

Ferreira, D. (2015). El modelo Canvas en la formulación de proyectos. Cooperativismo y Desarrollo, 23(107). doi:https://doi.org/10.16925/co.v23i107.1252

Flores, G., & Vigier, H. (2020). El impacto del modelo educativo dual en la formación profesional del estudiante. Revista Colombiana de Educación, 78, 173-205. doi:10.17227/rce.num78-9535

Gros, B. (2008). Aprendizaje, conexiones y artefactos. La producción colaborativa del conocimiento. (1a. ed.). Barcelona: Gedisa Editorial.

Gutiérrez, P., Carreño, M., Villalón, M., & Vázquez, J. (2017). Implementación del modelo de educación dual a nivel superior en un Tecnológico. Revista de Sistemas y Gestión Educativa, 4(13), 1-9. Obtenido de https://www.ecorfan.org/bolivia/researchjournals/Sistemas_y_Gestion_Educativa/vol4num13/Revista_de_Sistemas_y_Gestion_Educativa_V4_N13_1.pdf

Hernández, R. (2011). Instrumentos de recolección de datos en Ciencias Sociales y Ciencias Biomédicas. (1a. ed.). Universidad de los Andes.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). México: Mc Graw Hill.

López, C. (03 de agosto de 2019). Educación Dual en Dinamarca. El Heraldo de México. Obtenido de https://heraldodemexico.com.mx/opinion/2019/8/3/educacion-dual-en-dinamarca-108483.html

Manzur, S., Martínez, M., & Cortés, A. (2019). El sistema de educación dual en México: caso universidad politécnica del valle de Toluca. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(56). doi:https://doi.org/10.46377/dilemas.v28i1.1606

Martín, A., Barrientos, D., Moles, B., & Lope, A. (2019). Política de formación dual: discursos con Alemania en el imaginario. Política y Sociedad, 56(1), 145-167. doi:https://doi.org/10.5209/poso.60093

Morales, M. (2014). Sistema de aprendizaje dual: ¿una respuesta a la empleabilidad de los jóvenes? Revista Latinoamericana de derecho social (19), 87-110. doi:http://dx.doi.org/10.22201/iij.24487899e.2014.19.9745

Mota, I., & Silva, B. (2019). Educación Dual: su análisis y desarrollo del modelo alemán para su implementación en el entorno laboral. European Scientific Journal, 15(4), 143-157. doi:https://doi.org/10.19044/esj.2019.v15n4p143

Narvarte, P., & Careaga, C. (2016). El modelo del sistema viable: Una referencia estratégica para el estudio organizacional del sector cooperativo chileno. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, 121, 173-204. doi:https://doi.org/10.5209/rev_REVE.2016.v121.49702

Oviedo, H., & Campo, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/806/80634409.pdf

Palos, E., & Herráiz, M. (2013). El sistema de educación dual: nuevas avenidas en la cooperación bilateral entre Alemania y México. Revista mexicana de política exterior (99), 97-115. Obtenido de https://biblat.unam.mx/es/revista/revista-mexicana-de-politica-exterior/articulo/el-sistema-de-educacion-dual-nuevas-avenidas-en-la-cooperacion-bilateral-entre-alemania-y-mexico

Rego, L., Barreira, E., & Rial, A. (2015). Formación profesional dual: comparativa entre el sistema alemán y el incipiente Modelo Español. Revista Española de Educación Comparada, 25, 149-166. doi:10.5944/reec.25.2015.14788

Reyes, I. (2020). Nube de palabras. Eutopía, 12(33), 55-56. Obtenido de http://revistas.unam.mx/index.php/eutopia/article/view/78913

Rojas, L. (2015). La formación dual en Colombia. El Caso de la Fundación Universitaria de la Cámara de Comercio de Bogotá UNIEMPRESARIAL: los desafíos actuales en la percepción de egresados y empresarios. Revista Científica General José María Córdova, 13(15), 145-181. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/recig/v13n15/v13n15a06.pdf

TecNM. (2015). Modelo de educación dual para nivel licenciatura del Tecnológico Nacional de México. Obtenido de https://tapachula.tecnm.mx/Modelo_Educativo/Modelo_Dual_2015_TecNM.pdf

Tuapanta, J., Duque, M., & Mena, R. (2017). Alfa de Cronbach para validar un cuestionario de uso de TIC en docentes universitarios. Revista mktDescubre - ESPOCH FADE, 10, 37-48. doi:https://doi.org/10.36779/mktdescubre.v10.141

Ugalde, M., Vargas, M., & Fonseca, J. (2018). La formación dual desde la perspectiva del estudiante. Revista Internacional de Administración de Oficinas y Educación Comercial, 3(2), 1-16. doi:http://dx.doi.org/10.15359/respaldo.3-1.1

Vargas, M., Ríos, C., & Carey, C. (2017). Educación Dual. Mentoring y Desarrollo del Liderazgo. Revista Electrónica ANFEI Digital (7), 1-9. Obtenido de https://www.anfei.mx/revista/index.php/revista/article/view/384

Zamora, A., & Thalheim, L. (2020). El Modelo Mexicano de Formación Dual como modelo educativo en pro de la inserción laboral de los jóvenes en México. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 11(31), 48-67. doi:https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2020.31.705

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 María de los Ángeles López Arroyo, Jalsen Iván Teco Bravo, Carlos Chang Velázquez, Carlos Alberto Contreras Aguilar, Amel Ángel López Calvo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...