School experience on the Socio-Educational role of environmental clubs on education of Natural Sciences
PDF (Español (España))

Keywords

environmental education
socio-environmental problems
didactic workshops

How to Cite

Amatta, E. del V., Asunto, P. ., De Los Ríos, C. ., Ormeño, L., & Campos, V. (2024). School experience on the Socio-Educational role of environmental clubs on education of Natural Sciences. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 35(70 (ene-abr). https://doi.org/10.33255/3570/1669

Abstract

The environmental clubs from schools are interdisciplinary classrooms that allow knowledge articulation and exchange with different actors of the community people and school. The goal of this project was to link the knowledge of the students of Zonda Agrotechnical School (San Juan province) with the community, through the environmental club, to raise awareness of local socio-environmental problems. An active-participatory methodology was used through different didactic workshops. As a result, we obtained proposals and made concrete actions for recycling and conservation of resources. Environmental education through socio-educational practices in environmental clubs promotes awareness of environmental problems, in students and the community.

https://doi.org/10.33255/3570/1669
PDF (Español (España))

References

ACEVEDO, C.; Porro, S. y Adúriz-Bravo, A. (2013). Concepciones epistemológicas, enseñanza y aprendizaje en la clase de ciencias. Tecné, Episteme y Didáxis, (34), 43-58.

ARGÜELLO, L.; Caminos, S. y Paván, F. (2018). Rescate de saberes, conservación del agua y la biodiversidad desde la escuela. Revista de Educación en Biología, 21(2), 50-61. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v21.n2.24533

BERI, C. (2022). Reinventar la educación ambiental en las escuelas primarias de la provincia de Buenos Aires (Argentina): resultados de una indagación exploratoria. Revista de Educación en Biología, 25(1), 20-33. https://doi.org/10.59524/2344-9225.v25.n1.32937

ERREGUERENA, F. (2020). Las prácticas sociales educativas en la universidad pública: una propuesta de definición y esbozo de coordenadas teóricas y metodológicas. Masquedós 5(5), 1-17. https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/102/41

HITE, R. y White, J. (2022). University-Facilitated Environmental Club Influences on Upper-Elementary Hispanic Students' Knowledge, Agency, and Ecological Worldviews of Distal Environmental Issues. Children, Youth and Environments, 32(2), 81-111. https://doi.org/10.1353/cye.2022.0016.

HOUMAM, L. y Aomar, I. (2023). Effects of School-based Environmental Clubs: Fostering Environmental Awareness and Strengthening Eco-citizen Behaviors Among Students. Journal of Law and Sustainable Development, 11(12), e1775. https://doi.org/10.55908/sdgs.v11i12.1775

MANRIQUE, J.C.; Ortiz, S.G.; Villavicencio, H.J. y Blanco, V. (2019). Estructura y abundancia de un ensamble de aves del Parque Provincial Presidente Sarmiento, San Juan. Multequina, 28, 29-45. www.redalyc.org/journal/428/42862466007/html/

MONTANI, M.C. y Gili Diez, V. (2021). Tejiendo prácticas socio-educativas: tramas y nudos de una experiencia en construcción. Encuentro de Saberes, (10), 17-26. Recuperado de: http://revistas.filo.uba.ar/index.php/encuentrodesaberes/article/viewFile/3923/2618

NACIONES UNIDAS (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe (LC/G.2681-P/Rev.3). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/40155/24/S1801141_es.pdf

ORTIZ, S.G.; Martínez Carretero, E.E. y Asunto, P. (2016). La educación ambiental en la escuela del S XXI: Marco para la conservación de los recursos naturales y el ambiente en América Latina. En E.E. Martínez Carretero y A. García. (eds.), San Juan Ambiental (pp. 449-458). Universidad Nacional de San Juan. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/129023/CONICET_Digital_Nro.f3d3b201-814f-4a57-b8dc-1b560cf6cbd2_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

RIVAROSA, A.; García, D.; Romero Cuevas, R.M.; Menegaz, A. y Trellez, E. (2009). Pedagogía Ambiental. Territorio-Identidad-Emancipación. VI Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental: “Enriqueciendo las propuestas educativo-ambientales para la acción colectiva”, pp. 33-44. https://bvearmb.do/handle/123456789/1968

RUIZ‐MALLEN, I.; Barraza, L.; Bodenhorn, B. y Reyes‐García, V. (2009). Evaluating the impact of an environmental education programme: an empirical study in Mexico. Environmental Education Research, 15(3), 371-387. https://doi.org/10.1080/13504620902906766

SEPÚLVEDA HERNÁNDEZ, E. y Martínez, X.Ú. (2019). Características de las prácticas socioeducativas que abordan el cambio ambiental global en contextos de desastres socio-naturales. Universidad y Sociedad, 11(4), 310-318. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

STERLING, S.R. y Orr, D. (2001). Sustainable education: Re-visioning Learning and Change (vol. 6). Totnes: Green Books for the Schumacher Society.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Emilce del Valle Amatta, Patricia Asunto, Claudia De Los Ríos, Leandro Ormeño, Valeria Campos

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...