Methodological and epistemological proposals of research. The case of the Faculty of Social Sciences (UBA, Argentina)
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

methodology
epistemology
research
social sciences
university

How to Cite

Palumbo, M. M., & Vacca, L. C. (2022). Methodological and epistemological proposals of research. The case of the Faculty of Social Sciences (UBA, Argentina). Ciencia, Docencia Y Tecnología, 33(66 (set-dic). https://doi.org/10.33255/3366/1336

Abstract

This article presents the findings of a quantitative data collection from a database containing research project abstracts of the Faculty of Social Sciences of the University of Buenos Aires for the 2016-2019 period. The goal was to describe the methodological and epistemological proposals of these projects, the relationship with subjects for empirical data production and the references made to an objective of intervention on a specific reality, in order to analyze the way in which research is carried out in the aforementioned institution. Variables according to the work hypothesis were constructed, such as: general methodological strategy, direct relationship with subjects for data production, and presence of an objective of intervention on reality. A descriptive quantitative methodology was carried out through the distribution of absolute and relative, general and stratified frequencies. The results indicate that methodological descriptions are not central in the abstracts; the direct relationship with subjects is not present for the most part, even in qualitative designs; and the concept of intervention has the potential to characterize the articulation between research practices and subjects of study.

 

https://doi.org/10.33255/3366/1336
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

CALVO, E., Elverdín, A., Kessler, G. y Murillo, M. (2019). Investigando las influencias internacionales en las ciencias sociales argentinas. RELMECS, 2(9), 1-27. https://doi.org/10.24215/18537863e055.

CARBALLEDA, A. (2010). La intervención en lo social como dispositivo. Una mirada desde los escenarios actuales de intervención en lo social. Trabajo Social UNAM, 1, 46-59.

CÓRDOBA, L. y Echeverry-Mejía, J. A. (2021). Caracterización de las investigaciones y los desarrollos de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Nacional de Córdoba. En L. Córdoba, L. Rovelli y P. Vommaro (eds.), Política, gestión y evaluación de la

investigación y la vinculación en y desde las ciencias sociales en América Latina y el Caribe (pp. 751-770). CLACSO.

CUENCA, A. y Schettini, P. (2020). Los efectos de la pandemia sobre la metodología de las ciencias sociales. Escenarios, 32, 1-12.

EMILIOZZI, S. (2011). Políticas en ciencia y tecnología, definición de áreas prioritarias y universidad. Revista Sociedad, 29, 1-17.

EMILIOZZI, S., Vasen, F. y Palumbo, M.M. (2011). Desafíos para la vinculación entre la universidad pública y demandas de actores sociales y gubernamentales. Espacio Abierto, 20(2), 329-341.

ESTÉBANEZ, M.E. (2017). Intervención social y dinámicas sociales de la ciencia. En A. Clemente (coord.), El abordaje integral como paradigma de la política social (pp. 20-39). Facultad de Ciencias Sociales UBA y Espacio Editorial.

HERNÁNDEZ, Samperi, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M.P. (2014). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.

MARRADI, A., Archenti, N. y Piovani, J. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Emecé.

NAIDORF, J. y Perrotta, D. (2015). La ciencia social politizada y móvil de una nueva agenda latinoamericana orientada a prioridades. Revista de la Educación Superior, XLIV(174),19-46.

NAIDORF, J., Vasen, F. y Alonso, M. (2016). Evaluación académica y relevancia socioproductiva: los proyectos de desarrollo tecnológico y social (PDTS) como política científica. Cadernos Prolam/USP, 15(27), 43-63.

NAIDORF, J., Vasen, F. y Alonso, M. (2019). Aunar criterios en un sistema fragmentado. Tensiones en torno a evaluación de la investigación aplicada y el desarrollo tecnológico en el origen de los Proyectos de Desarrollo Tecnológico y Social. EccoS – Revista

Científica, 49, 1-21. https://doi.org/10.5585/EccoS.n49.13325

NAIDORF, J., Vasen, F., Alonso, M. y Cuschnir, M. (2020). De evaluar diferente a orientar como siempre. Burocratización e inercias institucionales en la implementación de una política científica orientada al desarrollo tecnológico y social. Revista Iberoamericana

de Ciencia, Tecnología y Sociedad, 15(45), 163-182.

PAÍS ANDRADE, M. y González Martín, M. (2018). Intervención/investigación desde una perspectiva de géneros. En M. País Andrade (comp.), Perspectiva de géneros. Experiencias interdisciplinarias de intervención/investigación (pp. 21-27). CICCUS.

PALUMBO, M.M. y Vacca, L.C. (2020). Epistemologías y metodologías críticas en Ciencias Sociales: precisiones conceptuales en clave latinoamericana. RELMECS, 10(2), 1-13. https://doi.org/10.24215/18537863e076

PALUMBO, M.M. y Vacca, L.C. (2021). La academia se investiga a sí misma: una experiencia de coproducción de conocimiento. En L. Córdoba, Liliana; L. Rovelli, y P.

Vommaro (eds.), Política, gestión y evaluación de la investigación y la vinculación en y desde las ciencias sociales en América Latina y el Caribe (pp. 751-770). CLACSO.

PIOVANI, J.I. (2018). Estilos de producción en el campo de las ciencias sociales en Argentina CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 23, 125-141.

SENEJKO, M.P. y Versino, M. (2015). La construcción de políticas de investigación orientadas en la Universidad de Buenos Aires (UBA). En S. Lago Martínez y N. Correa, (coords.), Desafíos y dilemas de la universidad y la ciencia en América Latina y el

Caribe en el siglo XXI (pp. 355-364). Teseo.

SENEJKO, M.P. y Versino, M. (2018a). La apuesta interdisciplinaria de la Universidad de Buenos Aires: el caso de los Programas Interdisciplinarios (PIUBA). ClimaCom, 5(13), s/d.

SENEJKO, M.P. y Versino, M. (2018b). La producción de conocimientos y la resolución de problemas sociales: Análisis de las convocatorias a proyectos de investigación orientados en la UBA (2003-2015). Horizontes sociológicos, 10(6), 13-26.

UNZUÉ, M. y Emiliozzi, S. (2017). Las políticas públicas de Ciencia y Tecnología en Argentina: un balance del período 2003-2015. Temas y Debates, 21(33), 13-33.

VASEN, F. y Vienni, B. (2017). La institucionalización de la interdisciplina en la universidad latinoamericana: experiencias y lecciones de Uruguay y Argentina. Avaliação, 22(2), 544-565.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 María Mercedes Palumbo, Laura Celina Vacca

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...