«I can combine»: Analysis of the audiovisual production by Serú Girán in Argentina 78 Televisora
Main Article Content
Abstract
This work aims to investigate the cultural model represented by color television in Argentina at the end of the 1970s and interpret the advantages this medium provided to a rock group. Consequently, the mediations between Serú Girán and Argentine public television will be analyzed, with the hypothesis that the new band created by Charly García aimed to appeal to a broad audience, thereby expanding their social base. Through artistic mediation, Serú Girán sought to harmonize their musical expression rooted in rock culture with the diverse audiences facilitated by Argentine television as a mass communication medium.
The televised performance of Serú Girán serves as a principle of understanding in this study, allowing for the problematization of the specificity of Argentine rock within mass culture. Therefore, the analysis focuses on the recording of Serú Girán's first color music videos, produced in the studios of Argentina 78 TV. One notable feature of this footage is the introduction of color in audiovisual production, considered a technological innovation in the Argentine media landscape of the time.
Serú Girán artistically capitalized on the opportunities presented by the advent of color television in Argentina and sought to expand the circulation of their music. Additionally, the connection with this particular device for producing and disseminating audiovisual content provided a conducive environment for Serú Girán to amplify their media image and diversify, becoming a high-rotation experience within the cultural industry.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Alabarces, P. (1993). Entre gatos y violadores: El rock nacional en la cultura argentina. Colihue.
Alabarces, P., & Rodríguez, M. G. (Eds.). (2008). Resistencias y mediaciones: Estudios sobre cultura popular. Paidós.
Alabarces, P. (2021). Pospopulares: Las culturas populares después de la hibridación. UNSAMEDITA.
Chastagner, C. (2012). De la cultura rock. Paidós.
Conde, O. (2020). Charly García, 1983: Acerca de Clics Modernos. UNIPE.
Delgado, J. (2015). «No se banca más«: Serú Girán y las transformaciones musicales del rock en la Argentina dictatorial. Revista Afuera: Estudios de Crítica Cultural, 15, 1-14.
Del Mazo, M. (2019). Entre lujurias y represión: Serú Girán, la banda que lo cambió todo. Sudamericana.
Dente, M. A. (2011). Un dios aparte: Tras los pasos de Charly. Ediciones Disconario.
Di Pietro, R. (2017). Esta noche toca Charly: Un viaje por los recitales de Charly García (1956-1993). Gourmet Musical Ediciones.
Domínguez, W. (2018). Serú Girán: La historia. Planeta.
Favoretto, M. (2014). Charly en el país de las alegorías: Un viaje por las letras de Charly García. Gourmet Musical Ediciones.
Fischerman, D. (2011). Después de la música: El siglo XX y más allá. Eterna Cadencia.
Frith, S. (1978). Sociología del rock. Ediciones Júcar.
Frith, S. (2014). Ritos de la interpretación: Sobre el valor de la música popular. Paidós.
González, J. P. (2021). Pensar la música desde América Latina. Gourmet Musical Ediciones.
Madoery, D. (2017). Charly García y la máquina de hacer música: El estilo musical en las canciones del período 1972-1996 [Tesis doctoral inédita]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires.
Martín Barbero, J. (1987). «Memoria narrativa e industria cultural». En Comunicación y culturas populares en Latinoamérica, pp. 15-30. Ediciones G. Gili.
Martín Barbero, J. (2010). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Anthropos.
Ministerio de Cultura de la Ciudad de Buenos Aires. [n.d.]. Serú Girán, el eslabón perdido. https://buenosaires.gob.ar/noticias/se-giran-el-eslabon-peru
Museo del Cine Pablo Ducrós Hicken. (2017). Serú Girán en los estudios de A78TV - Parte 1 (1978) [video]. https://www.youtube.com/watch?v=QTY9-5mni_Q
Provéndola, J. I. (2017). Rockpolitik: 50 años del rock nacional y sus vínculos con el poder político argentino. Editorial Eudeba.
Pujol, S. (2013). Rock y dictadura: Crónica de una generación (1976-1983). Booket.
Rosales, M. (26-30 de agosto de 2019). Las nuevas olas [ponencia]. XIII Jornadas de Sociología. Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires.
Serú Giran (1981). Peperina. SG Discos.
Serú Giran (1978). Serú Giran. Sazam.
Vila, P. (1995). El rock nacional: Género musical y construcción de la identidad juvenil en Argentina. En Cultura y pospolítica: El debate sobre la modernidad en América Latina, pp. 45-60. Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Williams, R. (2011). Televisión: Tecnología y forma cultural. Paidós.