Maestras de Labores y Economía doméstica. Reflexiones, experiencias y compromisos en Chile (1900-1930)
Main Article Content
Abstract
The purpose of this work is to recover, from a pedagogical perspective, the reflections assumed by teachers from the first third of the 20th century, who not only taught or supervised classes in girls’ schools and high schools, but also captured their ideas as narrators, and through their writings. Immersed in their daily and specific challenges regarding the formation of Chilean women, both Juana Jacques and Amalia Solís de Ovando address the complexities of teaching Home Economics. His visions of the world, the female events and future projection of his pupils, are combined with the contextual uncertainties caused by global transformations and the difficulties of a country with deep social inequalities.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Arcos Herrera, C. (2018). Feminismos latinoamericanos: deseo, cuerpo y biopolítica de lo materno. Debate Feminista, 55, pp. 27-58.
Barría Traverso, D., Llorca-Jaña, M. y Sepúlveda, N. (2021). The incorporation of women into the public sector in Chile, 1860-1930: from rejection to encouragement. Management and Organizational History, 2(16), pp. 133-155. https://doi.org/10.1080/17449359.2021.1966473
Caldo, P. (2014). No parecían mujeres, pero lo eran. La educación femenina de las maestras, Argentina 1920-1930. Historia y Sociedad, 26, pp. 237-265.
Carpenter, K. (2023). Educating the scientific housewife: the conceptualisation of housework in English girls’ day schools, 1870-1914. Paedagogica Historica, 4(59), pp. 611-629. https://doi.org/10.1080/00309230.2021.1915345
Cortada Andrew, E. (2002). Hostilidad, negociación y conciencia profesional: el día a día de las maestras del siglo XIX. Ayer, 45, pp. 223-350.
Cruz, N. (2002). El surgimiento de la educación secundaria pública en Chile. 1843-1876 (El Plan de Estudios Humanista). Ediciones de la Dirección de Bibliotecas, Archivos y Museos, PIIE, y Centro de Investigaciones Diego Barros Arana: Santiago de Chile.
De Gabriel, N. (2014). The entrance of women into the teaching profession in Spain (1855-1940). History of Education, 3(43), pp. 334-354. https://doi.org/10.1080/0046760X.2014.896050
Dutra, A. P., Fecury, A., Dendasck, C., Oliveira, E. y Dias, C. (2021). Técnica de bordado en línea para el desarrollo creativo y motor aplicable en las clases de educación artística de la escuela secundaria. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 6 (8), pp. 26-33.
Egaña Barahona, M. L., Salinas Álvarez, C. y Núñez Prieto, I. (2000). Feminización y primera profesionalización del trabajo docente en las escuelas primarias, 1860-1930. Pensamiento Educativo, 1(26), pp. 91-127.
Fiorucci, F., Pérez Navarro, C., Batista, P., Espinoza, G. A., Goetschel, A. M. (2022). Trayectorias de feminización del magisterio en Sudamérica. Los casos de Argentina, Chile, Ecuador, Perú, Ecuador y Uruguay. Revista de Historia de América, 163, pp. 85-133. https://doi.org/10.35424/rha.163.2022.1145
Gómez Fuentealba, P. S. (2015). Educación secundaria segregada por sexo: lo que se esconde detrás de la «Tradición». Ultima década, 43(23), pp. 97-133. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22362015000200005
González Jiménez, J. M. (2023). Educación y gramática escolar en Chile en el siglo XIX: claves externas. Lingüística, 39(1), pp. 11-30. Epub 01 de junio de 2023.https://doi.org/10.5935/2079-312x.20230001
Jacques, J. (1930). Labores femeninas. En Juana Jacques y Amelia Solís. La enseñanza de las Labores femeninas y de la Economía doméstica en el Liceo (pp. 3-15).Editorial Nascimiento: Santiago de Chile.
Klimpel, F. (1962). La mujer chilena. El aporte femenino al Progreso de Chile, 1910-1960. Editorial Andrés Bello: Santiago de Chile.
Labarca, A. (1939). Historia de la enseñanza en Chile. Imprenta Universitaria: Santiago de Chile.
Labarca, A. (1928). Educación Secundaria. Desarrollo de los liceos de niñas. En Actividades Femeninas en Chile. Santiago de Chile: Imprenta y Litografía La Ilustración, pp. 192-206.
López, O. (2006). Las maestras en la historia de la educación en México: contribuciones para hacerlas visibles. Revista Electrónica Sinéctica, 28, pp. 4-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99815917002
Memoria chilena. Biblioteca Nacional de Chile. Libro de las familias. https://www.memoriachilena.gob.cl/602/w3-article-92900.html
Núñez Prieto, I. (2010). Escuelas normales: Una historia larga y sorprendente. Chile (1842-1973). Revista Pensamiento Educativo, 46-47, pp. 133-150.
Pérez-Navarro, C. y Graciela Rodríguez, L. (2021). Las escuelas normales en Chile y Argentina (1821-1974). Un estudio comparado. Revista Mexicana de Historia de la Educación, IX(18), pp. 1-21. (en línea) Disponible en https://doi.org/10.29351/rmhe.v9i18.352
Pérez, F. (2019). Estado, mujer y hogar en Chile. El rol disciplinario en publicaciones de época. Revista Austral De Ciencias Sociales, 37, pp. 29-48. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2019.n37-02
Pérez, F. y Godoy C. (2009). Territorios imaginarios de lo doméstico: Vida cotidiana en las revistas femeninas, 1930-1960: el caso de Margarita. Revista Chilena de Antropología Visual, 13, pp. 104-128
Ponce de León, M. (2011). Gobernar la pobreza. Prácticas de caridad y beneficiencia en la ciudad de Santiago, 1830-1890. Dibam, Centro de Investigaciones Diego Barros Arana: Santiago de Chile.
Ponce de León, M. (2010). La llegada de la escuela y la llegada a la escuela. La extensión de la educación en Chile, 1840-1907. Historia, 43(2), pp. 449-486. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-71942010000200004
Prats de Sarratea, T. (1905). Proyecto de reorganización de los Liceos de Niñas de la República. Presentado al Supremo Gobierno. Imprenta y Encuadernación Universitaria de S. A. García Valenzuela: Santiago de Chile.
Rivera, C. (2008). Las maestras protagonistas de la escuela. En Sonia Montecino (Comp.), Mujeres chilenas. Fragmentos de una historia (pp. 155-163). Catalonia: Santiago de Chile.
Rodríguez, L. G. (2021a). ¿Economía doméstica o labores? La educación femenina en la escuela: programas y libros de texto (Argentina, 1870-1920). Historia y Memoria de la Educación, 14, pp. 615-641. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.15334/pr.15334.pdf
Rodríguez, L. G. (2021b). Los manuales de economía doméstica en la escuela: contabilidad hogareña, educación de las emociones y enseñanza práctica para el hogar (Argentina, fines del siglo XIX y principios del XX). Estudios del ISHIR, 11(30), pp. 1-25. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.17292/pr.17292.pdf
Salinas-Urrejola, I. A. (2018). Formación y desarrollo de las preceptoras chilenas. Características del trabajo docente y la profesionalización, 1840-1900. Trashumante. Revista Americana de Historia Social, 12, pp. 76-97. https://doi.org/10.17533/udea.trahs.n12a05
Solís de Ovando, A. (1930). La actual enseñanza de la Economía Doméstica en los Liceos de Niñas y lo que debería ser en realidad. En Juana Jacques y Amelia Solís (pp. 19-31). La enseñanza de las Labores femeninas y de la Economía doméstica en el Liceo. Editorial Nascimiento: Santiago de Chile.
Savage, J. (2018). Teenage: la invención de la juventud, 1875-1945. Traducción de Enrique Maldonado Roldán. Desperta Ferro Ediciones: Madrid.
Stuven, A. M. (2020). Disputas de poder entre el Estado y la Iglesia Católica en el siglo XIX chileno: la educación de la mujer. Atenea, 522, pp. 135-151.
Torres-Bravo, L. (2021). La maestra como directora escolar: gestión pedagógica y espacio público en Chile (1900-1927). Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, Nº 9, Dossier: Mujer y Educación. Un largo camino hacia la igualdad, pp. 129-144. https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7240
Vicuña, P. (2012). Muchachitas liceanas: la educación y la educanda del liceo fiscal femenino en Chile, 1890-1930. Tesis para optar al grado de Magíster en Estudios Latinoamericanos. Universidad de Chile: Santiago.