Art, ecology, and posthumanism in the Cuenca del Plata

Main Article Content

Diego Albo
Natalia Matewecki

Abstract

This article begins by considering narratives related to environmentalism and ecology from the philosophical perspectives of Gilles Deleuze, Félix Guattari, Bruno Latour, Donna Haraway, and especially Rosi Braidotti, who views such narratives as inspiration for formulating a critical posthumanism. Spanning from 1990 to the present, cases of art and environmentalism, or ecological art, were selected within the framework of an ongoing research project focused on the Cuenca del Plata and its subsidiary basins, particularly the Salado River basin in the province of Buenos Aires. The experiences involved were carried out by diverse groups and projects, including Proyecto Orillas, Casa Río Lab, Ala Plástica, Proyecto Totoral, and Arquitectura Rioplatense. The aim is to understand how these groups integrate the 'non-human' into alternative imaginaries through situated experiences, providing changes in subjectivity that impact the ways of thinking about human-nature-culture relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Albo, D., & Matewecki, N. . (2024). Art, ecology, and posthumanism in the Cuenca del Plata . Del Prudente Saber, (19), e0032. https://doi.org/10.33255/26184141/1892e0032
Section
Dosier «Ficciones especulativas: arte, ciencia, tecnología»

References

Albo, D. N. (2022-2027). Las nuevas prácticas de arte y de archivo en la Cuenca del Plata [tesis doctoral en desarrollo]. Directora: Mag. Marcela Andruchow. Co-directora: Dra. Natalia Matewecki. Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Argentina.

Albo, D. N. (2023). Acciones artísticas en la isla de Los Benteveos por una Ley Integral de Humedales. Ambito.com. https://www.ambito.com/opiniones/arte/acciones-artisticas-la-isla-los-benteveos-una-ley-integral-humedales-n5647236/

Albo, D. N. (2022). Nuevas prácticas de arte y de archivo en la Cuenca del Plata [Avance de investigación]. En: García, S. S., y Valesini, M. S. (Eds.), Actas de las 10.mas Jornadas de Investigación en Disciplinas Artísticas y Proyectuales. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Artes.

Albo, D. N. (2023). Arte y arquitectura rioplatense, las obras que no salen en revistas. Ambito.com. https://www.ambito.com/opiniones/arte/y-arquitectura-rioplatense-las-obras-que-no-salen-revistas-n5621555/

Albo, D. N. (2022). ¿Qué significa ‘traer el Río’?, ¿qué Río? La Verdad. https://laverdadonline.com/que-significa-traer-el-rio-que-rio/

Argentieri, H.; Marzullo, G.; Nazer, S.; Palacios Beltran, F.; Silvestri Mansilla, S. y Torviso, S. (desde 2021 a la actualidad). Proyecto Totoral [grupo artístico]. Argentina.

Argentieri, H.; Marzullo, G.; Nazer, S.; Palacios Beltran, F.; Silvestri Mansilla, S. y Torviso, S. (2022) Traer el Río, de Proyecto Totoral [exposición]. Centro Cultural Néstor Kirchner de Chivilcoy.

Bennet, J. (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Caja Negra.

Braidotti, R. (2015). Lo Posthumano. (Traducción de Juan Carlos Gentile Vitale). Gedisa.

Canevari, P.; Blanco, D. E.; Bucher, E.; Castro, G. y Davidson, I. (Eds.). (1999). Los humedales de la Argentina: Clasificación, situación actual, conservación y legislación. Wetlands International, (46). Wetlands International.

Casa Río Arte y Ambiente Asociación Civil (2022). Proyecto de Ley de Corredores Bioculturales (Expte. P. 9 / 22-23). Cámara de Diputados de la Provincia de Buenos Aires. https://intranet.hcdiputados-ba.gov.ar/proyectos/22-23P9012022-11-0710-15-08.pdf

Casa Río Lab (2023). Anillo Biocultural del Gran La Plata y Proyecto de Ley de Corredores Bioculturales en la Provincia de Buenos Aires. https://www.casariolab.art/2023/07/13/anillo-biocultural-del-gran-la-plata

Casa Río Lab. Corredor Biocultural del Gran La Plata (desde 2017 a la actualidad) [imagen]. Gentileza de Alejandro Meitin.

Comité Intergubernamental Coordinador de los países de la Cuenca del Plata (cic). (2016). Una cuenca, cinco países. https://cicplata.org/es/una-cuenca-cinco-paises/

Deleuze, G. y Guattari, F. [1980] (2010). Rizoma: Introducción. En: Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pérez, J. V. y Larraceleta, D. (Trads.). Pre-Textos.

Di Luca F. y Duizeide, J. B. (desde 2013 a la actualidad). Proyecto Orillas [colectivo artístico]. Argentina.

Gandini, M. J. (2022). ¿Quiénes construyeron el Río de la Plata? Exploradores y conquistadores europeos en el lugar donde se acababa el mundo. Siglo XXI Editores.

Guattari, F. [1989] (1996). Las tres ecologías. Pre-Textos.

Haraway, D. J. (2019). Seguir con el problema: generar parentesco en el Chthulceno. (Traducción de HelenTorres). Consonni.

Heywood, V. H. (1985). Las plantas con flores. Editorial Reverté S.A.

Hudson, E. G. [1918] (1938). Allá lejos y hace tiempo. (F. Pozzo y C. Rodríguez de Pozzo, Trad.) Peuser.

Lahitte, H. B. y Hurrell J. A. (Comps.) (2004). Plantas de la Costa: Las Plantas nativas y naturalizadas más comunes de las costas del Delta del Paraná, Isla Martín García y Ribera Platense. lola (Literature of Latin America)

Latour, B. (2007). Nunca fuimos modernos: Ensayos de antropología simétrica. Goldstein, V. (Trad.). Siglo XXI Editores.

Matewecki, N. y Reitano, M. D. L. M. (2023-2024). Proyecto de investigación I+D 11/B397: Estudio de casos artísticos y culturales argentinos de los siglos xx y xxi en el marco de la historia del arte, la cultura visual y la estética de los medios. Instituto de Historia del Arte Argentino y Americano, Facultad de Artes, Universidad Nacional de La Plata (UNLP).

Meitin, A. (1995) Ala Plástica. Junco-Especies Emergentes Plantación de rizomas junto a junqueros, artesanos de cestería, científicos, ambientalistas, representantes políticos y de empresas con impacto en la ribera rioplatense [fotografía]. Acervo privado.

Meitin, A. y otros (desde 2017 a la actualidad). Casa Río Lab [organización de arte]. https://www.casariolab.art/

Meitin, A.; Babich, S. y Santos, R. (1991-2016). Ala Plástica [colectivo artístico]. https://alaplastica.wixsite.com/alaplastica

Meitin, A.; Babich, S. y Santos, R. (s.f.) Ala Plástica - Iniciativa Biorregional. Junco/ Especies Emergentes 1995. issuu.com https://issuu.com/alaplastica/docs/1995_-_iniciativa_bioregional_l_jun

Meitin, A.; Palacios Beltran, F.; Antuña, J.; Gorard, C. y otros. (2023) Proyecto de regeneración del humedal en la laguna El Carpincho [proyecto].

Ministerio de Defensa, Armada Argentina. Hidrovía Paraná-Paraguay. https://www.argentina.gob.ar/armada/intereses-maritimos/hidrovia-parana-paraguay

Palacios Beltran, F. (desde 2017 a la actualidad). Arquitectura Rioplatense [proyecto].

Palacios Beltran, P. (2023). Taller de capacitación para usos diversificados de totora y junco en el humedal de la laguna El Carpincho [fotografía].

Ruiz de Galarreta, V. A. y Rodríguez, C. I. (2013). Conceptos básicos de hidrología. Resolución del balance hidrológico. Universidad Nacional del Centro de la Provincia de Buenos Aires.

Silvestri, G. (2021). Las tierras desubicadas. Paisajes y culturas en la Sudamérica fluvial. EDUNER, Editorial de la Universidad Nacional de Entre Ríos.

Torviso, S. (2022). Proyecto Totoral: Exposición «Traer el Río» [fotografía].

Viveiros de Castro, E. (2013). La mirada del jaguar. Introducción al perspectivismo amerindio. Tinta Limón Ediciones.

Zalazar, R. H. (Ed.) (1996). Cuencas hídricas: contaminación, evaluación de riesgo y saneamiento. Instituto Provincial del Medio Ambiente de la Provincia de Buenos Aires, Gobierno de la Provincia de Buenos Aires.