Imagination in a time of ashes. Posthuman figurations in the works of Adriana Miranda, Claudia Pérez de Sanctis and Paula Gaetano Adi

Main Article Content

Mariana Yanina Olivares

Abstract

Western thought, rooted in humanism and anthropocentrism, has positioned the European man at the center of the universe, fostering the idea of superiority that justifies domination and colonization. This paradigm, evident from ancient times to the Modern Era with Cartesian dualism, has led to the modern subject's control over everything diverging from itself. This perspective has brought us to the current climate crisis, referred to as the Anthropocene and Capitalocene.


In this article, art is conceived as an aesthetic-critical device that shapes alternative knowledge-making schemes, expanding the realm of the imaginable and, consequently, the possible. Works by Adriana Miranda, Claudia Pérez de Sanctis, and Paula Gaetano Adi are explored as imaginative practices that, through depictions of local canine breeds, ent(r)es grafts, and robots, intervene in dominant truth regimes, paving the way for more inhabitable worlds. Imagination is thus seen as a situated practice that acts on reality, transforming society and creating new fictions that contribute to the construction of more desirable futures.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Olivares, M. Y. (2024). Imagination in a time of ashes. Posthuman figurations in the works of Adriana Miranda, Claudia Pérez de Sanctis and Paula Gaetano Adi. Del Prudente Saber, (19), e0030. https://doi.org/10.33255/26184141/1886e0030
Section
Dosier «Ficciones especulativas: arte, ciencia, tecnología»

References

Anzaldúa, G. (2016). Borderlands/Frontera. Capitán Swing.

Butler, J. (2006). Deshacer el género. Paidós.

Bennett, J (2022). Materia vibrante. Una ecología política de las cosas. Caja Negra.

Braidotti, R. (2015). Lo posthumano. Gidesa.

Bunge, M. (2001). La ciencia. Su método y filosofía. Sudamericana.

De Certeau, M. (1993). La escritura de la historia. Universidad Iberoamericana.

Dussel, E. (1992). 1492: El encubrimiento del otro. El origen del mito de la modernidad. Antropos.

flores, v. (junio de 2011). Industrias del cuerpo. Ficciones feministas, fábulas epistemológicas y políticas del desacato [Ponencia]. Tercer Circuito de Disidencia Sexual «No hay respeto». Universidad de Chile.

Foucault, M. (1972). Microfísica del poder. La Piqueta.

Foucault, M. (2000). Michel Foucault: un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Alianza Editorial.

Gaetano Adi, P. (03/04/2022). Imagine Going on Strike: Intelligent Machines. Verso. https://www.versobooks.com/en-gb/blogs/news/5269-imagine-going-on-strike-intelligent-machines

Gaetano Adi, P. (2020). Manifiesto Robocalíptico [video ensayo mono canal]. Colección del Museo Provincial

de Bellas Artes Franklin Rawson.

García Cortés, J. M. (1996). El cuerpo mutilado (La angustia de la muerte en el arte). Generalitat Valenciana.

Haraway, D. J. (2004). Testigo_Modesto@Segundo_Milenio. HombreHembra© _Conoce_Oncoratón®. Feminismo y tecnociencia. Editorial UOC.

Haraway, D. (2016). Antropoceno, Capitaloceno, Plantacionoceno, Chthuluceno: generando relaciones de parentesco. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, Año iii, Volumen i. https://revistaleca.org/index.php/leca/article/view/94

Haraway, D. (2017). Manifiesto de las especies de compañía: perros, gentes y otredad significativa. bocavulvaria ediciones.

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Edición Consonni.

Kay, R. (2005). Del espacio de acá. Señales para una mirada americana. Metales pesados.

Lang. F. (Dir.). (1972). Metropolis [Película]. Universum Film AG.

Martín, N. (2021). Cuerpos robóticos, «más acá» de las herencias humanistas. Reflexiones situadas en nuestro arte tecnológico contemporáneo. Ñawi: arte, diseño, comunicación, 5(2), 65-83. https://nawi.espol.edu.ec/index.php/nawi/article/view/823

Marzo, J. L. (2020). El fake en el arte latinoamericano. Revista de historiografía, 33, 29-48. DOI: https://doi.org/10.20318/revhisto.2020.5483

Miranda, A. (20 de septiembre de 2023). El espacio de acá [Conferencia]. En Forma y Cuerpo. Congreso de la Sociedad de Estudios Morfológicos de Argentina. Universidad Nacional de San Juan, Argentina.

Miranda, A. (13/04/2024). Espacio de Acá [Archivo de obra]. Copias en posesión de Adriana Miranda.

Mirzoeff, N. (2016). El derecho a mirar. IC-Revista Científica de Información y Comunicación, 13, 29-65.

https://icjournal-ojs.org/index.php/IC-Journal/article/view/358

Platero Méndez, L. (2014). Metáforas y articulaciones para una pedagogía crítica sobre la interseccionalidad. Quaderns de Psicología, 16(1), 55-72. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1219

Pérez De Sanctis, C. (2018). El libro de los experimentos de Vicente Santos. Universidad de Castilla-La Mancha. https://issuu.com/cloperezz/docs/el_libro_de_los_experimentos

Olivares, M. (2021). Cabe el desierto, arte contemporáneo sanjuanino: Claudia Pérez De Sanctis por Mariana Olivares. Les editorial.

Olivares, M., y Torrano, A. (2023). Ficciones especulativas para futuros posthumanos: El Manifiesto Robocalíptico de Paula Gaetano Adi. Heterotopías, 6(11), 1–17. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/heterotopias/article/view/41639

Richard, N. (2006). El régimen crítico-estético del arte en el contexto de la diversidad cultural y sus políticas de identidad. En: Marchán, S. (Ed.) Real/Virtual en la estética y la teoría de las artes, pp. 115-126. Paidós-Fundación Carolina.

Ritvo, H. (1986). Pride and Pedigree: The Evolution of the Victorian Dog Fancy. Victorian Studies, 29(2), pp. 227-253. Indiana University Press.

Rivera Cusicanqui, S. (2010). Violencias (re) encubiertas en Bolivia. Piedra rota.

Rivera Cusicanqui, S. (2015). Sociología de la imagen. Miradas ch´ixi desde la historia andina. Tinta Limón.

Schmucler, H. (2019). La memoria, entre la política y la ética. Textos reunidos (1972-2015). Clacso.

Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.

Soto Calderón, A. (2022). Imaginación material. Ediciones Metales Pesados.

Torrano, A. (2021). Ontología posthumana: máquinas, humanos, perros y bacterias deviniendo con. Instantes y azares. Escrituras nietzscheanas, 26, ISSN 1666-2849, ISSN (en línea) 1853-2144, 43-59.

White, H. (2003). El texto histórico como artefacto literario y otros escritos. Paidós.

Wise, R. (Dir.). (1951). El día que la tierra se detuvo [Película]. 20.th Century Studios.