Social support networks and use of TIC in Elderly People’s. A case study in the context of a pandemic, Buenos Aires, Argentina

Main Article Content

Noelia Rodolfo
Maria Florencia Baglione

Abstract

After the advent of the Covid-19 pandemic, Information and Communication Technologies (ICT) have become indispensable tools to overcome preventive sanitary measures focused in the reduction circulation in public spaces. Nevertheless, the appropriation of these devices weren’t homogeneous in the Argentinean population, according to the INDEC (2020) there are digital gaps with a market generational character.


In this way, this article reports the main results of a research based in the Lujan national university. In it, the uses, perceptions, and meanings of TIC in the daily lives of older people, residents of the Partido de San Miguel, Argentina, and their relationship with support networks in the appropriation process during the pandemic were investigated. For that, sixteen interviews have taken placed in two main focus groups of  seventeen people about 60 years old or older. The main results realize about the self-perception and the net society support received affect in the access and use of the TIC meanly during the Covid-19 pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Rodolfo, N., & Baglione, M. F. (2023). Social support networks and use of TIC in Elderly People’s. : A case study in the context of a pandemic, Buenos Aires, Argentina. Del Prudente Saber Y El máximo Posible De Sabor, (17), e0004. https://doi.org/10.33255/26184141/1532e0004
Section
Artículos
Author Biographies

Noelia Rodolfo, Miembro del grupo de investigación Envejecimiento y TIC, Departamento de Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Luján. Argentina

https://orcid.org/0009-0003-0184-5646

Maria Florencia Baglione, Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Programa Envejecimiento y Sociedad, Universidad Nacional de Luján. Argentina

https://orcid.org/0000-0001-5998-7469

References

Abad Alcalá, L. (2016). Brecha digital y personas mayores. Informe sobre el uso de las TIC y valoración de la formación en nuevas tecnologías. Subdirección General de Proyectos de Investigación de la Dirección General de Investigación Científica y Técnica del Ministerio de Economía y Competitividad.

Arias, C. J. (2013). El apoyo social en la vejez: la familia, los amigos y la comunidad. Revista Kairós: Gerontologia, 16(4), 313-329.

Arias, C. J. (2015). La red de apoyo social. Cambios a lo largo del ciclo vital. Revista Kairós Gerontologia, 18, 149-172. doi: https://doi.org/10.23925/2176-901X.2013v16i4p313-329

Barrantes, R. M., y Villalobos, D. R. U. (2019). La apropiación de internet por adultos mayores: desafíos planteados por las economías informales en dos ciudades de América Latina. Research on Ageing and Social Policy, 7(1), 304-333. doi: https://doi.org/10.17583/rasp.2019.3962

Barrantes Cáceres, R., y Cozzubo Chaparro, A. (2015). Edad para aprender, edad para enseñar: el rol del aprendizaje intergeneracional intrahogar en el uso de la internet por parte de los adultos mayores en Latinoamérica. Documento de trabajo N.° 411, Departamento de Economía.

Busanello, J., Lunardi Filho, W. D., Pereira da Costa Kerber, N., Costa Santos, S. S., Lerch Lunardi, V., & Conceição Pohlmann, F. (2013). Grupo focal como técnica de coleta de dados. Cogitare Enfermagem, 18 (2), 358-364. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483649271022

Casado, N., Arce, C., & Pérez, S. (2021). La educación de personas mayores como horizonte de transformación: Nuevos escenarios y acciones en tiempos de pandemia. Actas De Periodismo Y Comunicación, 6(2).

https://perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/actas/article/view/6921

Muñoz-Pogossian, B. y Siegel, A. (23 de diciembre de 2019). Envejecimiento y derechos humanos: la Convención Interamericana sobre la Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores. Comisión

Económica para América Latina y el Caribe .https://www.cepal.org/es/enfoques/envejecimiento-derechos-humanos-la-convencion-interamericana-la-proteccion-derechos-humano

CEPAL (2020). Universalizar el acceso a las tecnologías digitales para enfrentar los efectos del COVID-19. Informe especial. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45938/S2000550_es.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (2006). Lineamientos para el comportamiento

ético en las Ciencias Sociales y Humanidades, Resolución N.º 2857. https://www.conicet.gov.ar/wp-content/uploads/RD-20061211-2857.pdf

Convención Interamericana sobre Protección de los Derechos Humanos de las Personas Mayores, 15 de

junio de 2015. http://www.oas.org/es/sla/ddi/docs/tratados_multilaterales_interamericanos_a-70_derechos_humanos_personas_mayores.pdf

Dabove, M. I., Oddone, M. J., Clara, P., y Pochintesta, P. A. (2020). Vejez en tiempos de pandemia: una cuestión de derechos. Revista Argentina de Gerontología y Geriatría, Vol. 34(1), 21-24 https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/121502/CONICET_Digital_Nro.fc5dbce3-fab2-464a-b3d6-6814ad1337df_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Escuder, S., Liesegang, R., y Rivoir, A. (2020). Usos y competencias digitales en personas mayores beneficiarias de un plan de inclusión digital en Uruguay. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 10(1), 53-76.

http://www.scielo.edu.uy/pdf/pcs/v10n1/1688-7026-pcs-10-01-53.pdf

Galeano Marín, M E. (2020). Vejez y relaciones intergeneracionales. En Robledo Marín, C. (Ed.). La vejez.

Reflexiones de la postpandemia. (113-120). fundacol. https://archivo.cepal.org/pdfs/ebooks/vejez_

reflexiones_post_pandemia.pdf

Hernández, G. E. G., y Caudillo, J. M. (2010). Procedimientos metodológicos básicos y habilidades del investigador en el contexto de la teoría fundamentada. Iztapalapa. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 31(69/2), 17-39. https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/izt/article/view/241/398

INDEC (2010). Censo de población, hogares y viviendas 2010. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-CensoProvincia-999-999-06-000-2010

INDEC (2012). Encuesta Nacional de Calidad de Vida de los Adultos Mayores. Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-Tema-2-21-130

INDEC (2020). Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. Instituto nacional de Estadísticas y Censos. Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://www.indec.gob.ar/indec/web/Nivel4-Tema-4-26-71

INDEC (2021). Acceso y uso de tecnologías de la información y la comunicación. eph. Informe técnico/Vol. 6

N.°1. https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/mautic_05_22843D61C141.pdf

Laurino, L. (2018). Alfabetizaciones digitales en el siglo XXI: hacia una sociedad para todas las edades.

Políticas de inclusión digital para personas mayores en Argentina. Un estudio de caso. Trabajo Final de

Máster. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/155157/1/TFM_Laurino_Leandro_2018.pdf

López, S. T. (2021). La vivencia de la soledad en la vejez. Una mirada en tiempos de pandemia. Pedagogía

social: Revista Interuniversitaria, (37), 1. doi: 10.7179/PSRI_2021.37.00

Nava Salinas V. L. (2021). Tecnofobia, trastorno agudizado por la pandemia y el confinamiento. Gaceta UNAM.

https://www.gaceta.unam.mx/tecnofobia-trastorno-agudizado-por-la-pandemia-y-el-confinamiento/

Pochintesta, P., & Oddone, M. (2021). Las personas mayores durante la Pandemia COVID-19: políticas públicas y acceso a las tecnologías de la información y comunicación en Argentina. Anthropologica, 39 (47), 289-310. https://doi.org/10.18800/anthropologica.202102.011

Piovani, J. (2018). La entrevista en profundidad. En Metodología de las Ciencias Sociales, pp. 265-278. Siglo XXI.

Piscitelli, A. (2009). Nativos e inmigrantes digitales: una dialéctica intrincada pero indispensable. En: Carneiro, R., Toscano, J. C. y Díaz, T. (Coord.). Los desafíos de las TICs para el cambio educativo (pp. 71-78). Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) y Fundación Santillana.

http://rubenama.com/historia_unam/lecturas/desafiosTICS_cambio_educativo_carneiro.pdf#page=70

Pochintesta, P., y Baglione, F. (2022). Personas mayores y pandemia. Análisis de contenido sobre titulares de prensa en Argentina. Interdisciplina, 10(28), 571-589. https://www.scielo.org.mx/pdf/interdi/v10n28/2448-5705-interdi-10-28-571.pdf

Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Distribuidora Sek

Rivoir, A. (2019). Personas mayores y tecnologías digitales. Revisión de antecedentes sobre las desigualdades en la apropiación. En Rivoir, A., y Morales, M. J. (Eds.) Tecnologías digitales: miradas críticas de la apropiación en América Latina (pp. 51-63). Clacso. https://www.jstor.org/stable/pdf/j.ctvt6rmh6.6.pdf

Rodriguez Martínez, A. (2019a). Tecnologías adictivas en jóvenes, implicaciones y actuaciones: un reto de hoy. En Bermúdez Vázquez, M. (Ed.), Luces en el camino: Filosofía y Ciencias Sociales en tiempos de desconcierto. (pp. 2642-2665). Dykinson. SL. https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Martin-Ramallal-/publication/355855105_Nuevas_tecnologias_nuevos_desafios_etica_publicidad_y_realidad_virtual/links/6181426e3c987366c319f13c/Nuevas-tecnologias-nuevos-desafios-etica-publicidad-y-realidad-virtual.pdf

Rodríguez Martínez, A. (2019b). Vejez activa. El reto tecnológico. En Bermúdez Vázquez, M (Ed.), Luces en el camino: Filosofía y Ciencias Sociales en tiempos de desconcierto. (pp. 2642-2665). Dykinson. SL. https://www.researchgate.net/profile/Pablo-Martin-Ramallal-3/publication/355855105_Nuevas_tecnologias_

nuevos_desafios_etica_publicidad_y_realidad_virtual/links/6181426e3c987366c319f13c/Nuevas-tecnologias-nuevos-desafios-etica-publicidad-y-realidad-virtual.pdf

Rico Masa, D. (2021). La soledad en personas mayores y la influencia e impacto que las nuevas tecnologías pueden tener para paliarla: una visión desde el Trabajo Social. [Trabajo de Fin de Grado]. Repositorio institucional de la Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/49394/TFGG5129.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodríguez Palacios, A., Romero Rodríguez, J., Gómez García, G., Cruz Campos, J. (2020). Aislamiento social y

uso de las tic en personas mayores en épocas de pandemia. COVID -19 revisión sistemática. En Aznar Diaz, I

(Ed.) Desafíos de investigación educativa durante la pandemia COVID-19. (pp.17-25). Editorial Dykinson S.L.

https://repositorio.ipv.pt/bitstream/10400.19/6697/1/9788413771724%20(1).pdf#page=20

Sánchez-Torres, J. M., González-Zabala, M. P., y Muñoz, M. P. S. (2012). La sociedad de la información: génesis, iniciativas, concepto y su relación con las tic. Revista UIS Ingenierías, 11(1), 113-128. ISSN: 1657-4583. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=553756873001

Sunkel, G., y Ullmann, H. (2019). Las personas mayores de América Latina en la era digital: superación

de la brecha digital. Revista CEPAL. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/44580/RVE127_

Sunkel.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Torres, R. M. (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 28(1), 25-38. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545365002

Vanegas, F. C. R., y Garzón, Y. P. M. (2022). Alfabetización Digital: una experiencia virtual con personas adultas mayores. Transdigital, 3(5). https://doi.org/10.56162/transdigital84

Vasilachis de Gialdino, I., Ameigeiras, A.R., Chernobilsky, L.B., Giménez Béliveau, V., Mallimaci, F., Mendizábal,

N., Neiman, G., Quaranta, G., y Soneira, A.J. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Editorial Gedisa.