The Experience of Directors in Virus Times: a Report to Build what Follows

Main Article Content

Ana Cavagnero
Rocío Dalio
Nilver Raúl Padilla

Abstract

In this article we describe the organizational work forms established between directors and other educational agents, identify the predominant management styles in remote education, and finally analyze the forms of communication in the educational context that emerged in the pandemic.
The analyzed material comprises a corpus surveyed by a self-generated non-probabilistic sample from an open call to directors of initial, primary, and secondary schools of the General Department of San Martín and Río Segundo from the province of Córdoba. Forty-two surveys were collected; twenty were answered by directors at the primary level, thirteen at the secondary level, eight at the initial level and one without reference. Of the total, 92.9 % of those surveyed direct public management institutions and 7.1 % private management.
As a result, the main changes in work forms were given in the sphere of institutional government and the relational system. The predominant management style identified in the remote education context was the one which considers management as government. In the analysis of the forms of communication, it was possible to detect the emergence of new forms and the incorporation of devices unaffiliated to the educational dynamics. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Cavagnero, A., Dalio, R., & Padilla, N. R. . (2022). The Experience of Directors in Virus Times: a Report to Build what Follows. Del Prudente Saber Y El máximo Posible De Sabor, (16). https://doi.org/10.33255/26184141/1172
Section
Artículos

References

Abrate, L., Lopez, M. E., y Gomez, S. M. (2022). La gestión directiva, la autoridad pedagógica y las experien-

cias alternativas en tiempos de pandemia. Una investigación en curso. Anuario Digital De Investigación

Educativa, (5). http://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/adiv/article/view/5283

Antúnez, S. (2004). Organización escolar y acción directiva. Biblioteca para la Actualización del Maestro.

Benitez Larghi, S. (2020). Condiciones sociales para la continuidad pedagógica en tiempos de pandemia:

conocimientos movilizados por el Programa Conectar Igualdad en Argentina. Revista Latam Digital.

Brener, G. (2020). Continuidad pedagógica o pedagogía de la continuidad. Revista América Latina en movi-

miento. https://www.alainet.org/es/articulo/205856

Burns, T. y Staler, G. M. (1961). The management of Innovation. Tavistock.

Cantón Mayo, I. (2003). La estructura de las organizaciones educativas y sus múltiples implicaciones.

Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, Vol. 17, pp. 139-165. Universidad de Zaragoza.

Cardini, A. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Entre el aislamiento y la distancia social. https://www.

cippec.org/publicacion/educar-en-tiempos-de-pandemia/

cepal (2020). Necesidades de apoyo a docentes y directivos escolares. La educación en tiempos de la pan-

demia de covid-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

CEPAL-UNESCO (2020). La educación en tiempos de la pandemia de covid-19. https://repositorio.cepal.org/

bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf

Dussel, I. (2020). La escuela en la pandemia. Reflexiones sobre lo escolar en tiempos dislocados. Práxis

Educativa (Brasil), 15, 1-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=89462860086

Dussel, I., Ferrante, P. y Pulfer, D. (2020). (Comp.), Pensar la educación en tiempos de pandemia II. Expe-

riencias y problemáticas en Iberoamérica. unipe editorial. https://editorial.unipe.edu.ar/colecciones/poli-

ticas-educativas/pensar-la-educaci%C3%B3n-en-tiempos-de-pandemia-ii-experiencias-y-problem%-

C3%A1ticas-en-iberoam%C3%A9rica-detail

Gairín Sallán, J. y Darder, P. (1995). Estrategias e instrumentos para la organización de centros educativos.

Editorial Praxis.

González, M. T. (1994). Perspectivas teóricas recientes en organización escolar: una panorámica general.

En: Escudero, J. y González, M. T. (Eds.), Profesores y Escuela. ¿Hacia una reconversión de los centros y la

función docente? Ediciones Pedagógicas.

Gore, E. (2005). El Director de escuela como gestor del cambio. Conferencia en la Universidad de San

Andrés.

Hojman, I. (2021). La pandemia instaló a WhatsApp como herramienta clave para dar clases. https://

unipe.edu.ar/institucional/repositorioprensa/item/774-la-pandemia-instalo-a-whatsapp-como-herra-

mienta-clave-para-dar-clases

Isaías, M. (2020). Hasta que vuelvan los abrazos. Cómo se transformó el trabajo docente durante la pan-

demia. https://www.elciudadanoweb.com/

Itkin, S. (2004). Entrevista a Graciela Frigerio: De la gestión al gobierno escolar. En Revista Novedades

Educativas N.° 159.

López Moreno, M.J. (1995). Organización y dirección de empresas. copycom.

Martínez, M., Rojas, O., y Riffo, R. (2020). Gestión Directiva y Estrés Laboral del Personal Docente: Mirada

desde la Pandemia covid-19. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 24 (3), 1226-1241. https://

www.redalyc.org/articulo.oa?id=637766245003

Marturet, M. y otros (2010). El trabajo del director y el proyecto de la escuela. Ministerio de Educación de

la Nación. Buenos Aires.

Marturet, M: (2010). El trabajo del director y el proyecto de la escuela. Ministerio de Educación de la

Nación.

Nicastro, S. y otros (2016). La educación como institución y las organizaciones educativas como contextos

de acción. Módulo: La gestión institucional en la Educación Inicial, Primaria y Secundaria. Córdoba: ISEP.

Observatorio Argentinos por la Educación (2021). Cambios en las prácticas pedagógicas y hábitos durante

el aislamiento. https://cms.argentinosporlaeducacion.org/media/reports/ArgxEdu_Cambios_pedagogi-

cos_habitos.pdf

Paredes, S. (2019). La conducción educativa y la gestión pedagógica institucional. Seminario de Formación

Docente en Conducción y Gestión Educativa. Ministerio de Educación de la Provincia de Córdoba.

Puget, J. (2002). Qué difícil es pensar incertidumbre y perplejidad. En Revista Psicoanálisis. Asociación

Psicoanalítica de Buenos Aires.

Sabino, C. (1996). El proceso de investigación. Editorial Lumen/Humanitas.

Schein, E. (1988). La cultura empresarial y el liderazgo. Plaza y Janés.

Terigi F. (2018). La función directiva y el curriculum. Especialización Docente de Nivel Superior en Con-

ducción y Gestión Educativa. Instituto Superior de Estudios Pedagógicos-Ministerio de Educación de la

Provincia de Córdoba.