How Equalizing is Public Spending in Education in Argentina? An Analysis for 2017

Main Article Content

Cecilia Adrogue
Eugenia Orlicki

Abstract

The aim of this article is to quantify the distributive effect of public spending on education in Argentina, with regard to both the provision of public education and the subsidy for private education.
Using data from the National Ministry of Education and the Permanent Household Survey of 2017, it is analyzed how the distribution of household income is modified by adding the amount corresponding to the public spending on education per student that children and youths who attend public institutions receive in the public sphere, and the amount allocated in subsidies for those who attend subsidized privately run establishments. The application of this expenditure results in a more progressive distribution in the four levels, that is to say, a less unequal distribution than that of incomes without its incorporation. This progressivity is observed when both types of spending are analyzed by educational level –public provision of the service and subsidy to private provision-, both jointly and separately.
In turn, it is observed that the expenditure on the initial, primary and secondary public levels has a progressive and pro-poor effect -that is, the income distribution is more egalitarian than before the provision of these educational levels and, furthermore, this transfer is concentrated among households with lower incomes-, while expenditure on public higher education has a progressive, but not pro-poor, effect.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Adrogue, C., & Orlicki, E. (2021). How Equalizing is Public Spending in Education in Argentina? An Analysis for 2017. Del Prudente Saber Y El máximo Posible De Sabor, (14), 61–76. https://doi.org/10.33255/26184141/1111
Section
Artículos

References

Adrogue, C., & García de Fanelli, A. M. (2018a). Gaps in persistence under open-access and tuition-free public higher education policies. Education policy analysis archives, 26, 126. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.26.3497

Adrogue, C., & Orlicki, M. E. (2018b). Estudiantes en riesgo. Un análisis de los factores asociados al abandono de la escuela secundaria en la Argentina desde 2003. Revista: Pilquen. Sección Psicopedagogía, 15(1), 21-32.

Atkinson, A. (2005). Measurement of Government Output and Productivity for the National Accounts. Atkinson Review: Final Report. Palgrave Mac Millan.

Claus, A., y Bucciarelli, M. E. [en línea] (2020). El financiamiento educativo en Argentina. El desafío de la equidad bajo un esquema federal. Documento de Trabajo, CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2020/09/194-DT-EDU-Financiamiento-de-la-educaci%C3%B3n-Claus-y-Bucciarelli-agosto-202...-2.pdf

Diéguez, H., Llach, J. y Petrecolla A. (1991). El gasto público social. PRONATASS-ITDT, Buenos Aires.

Flood, C., Harriague, M., Gasparini, L., y Vélez, B. (1994). El gasto público social y su impacto redistributivo. Secretaría de Programación

Económica. Ministerio de Economía. Buenos Aires.

Flood, M., Gasparini, L., y Harriague, M. [en línea] (1993). Impacto distributivo del gasto público social: Argentina, 1991. Anales de la xxviii reunión de la Asociación Argentina de Economía Política. https://aaep.org.ar/anales/works/works1993/vargasdeflood.pdf

Garriga, P., Puig, J. P., y Salinardi, L. H. A. [en línea] (2015). Eficiencia y equidad del gasto público en educación como clave para el desarrollo de las provincias argentinas. xlviii Jornadas Internacionales de Finanzas Públicas (Córdoba, 2015). https://www.mfp.econo.unlp.edu.ar/wp/wp-content/uploads/2019/01/DocTrab17.pdf

Gasparini, L. y Porto, A. [en línea] (1992). Impacto distributivo del gasto social. Desarrollo Económico, 487-502. https://doi.org/10.2307/3466990

Gasparini, L., Bonari, D., y Fassio, A. (1998). El impacto distributivo del gasto público en Educación en Mendoza. Cultura, 7(2), 03.

Gasparini, L., y Porto, A. [en línea] (1995). Tamaño del grupo y consumo de bienes públicos, el caso de las municipalidades de la Provincia de Buenos Aires. Anales de la Asociación Argentina de Economía Política. https://aaep.org.ar/anales/works/works1995/Gasparini-Porto.pdf

Gasparini, L.; Puig, J. P. (2020). La incidencia distributiva del gasto público social y su financiamiento en la provincia de Buenos Aires. Documentos de Trabajo del CEDLAS.

Krüger, A. B., Y Lindahl, M. [en línea] (2001). Education for growth: Why and for whom? Journal of Economic Literature, 39(4), 1101-1136. https://www.jstor.org/stable/2698521

Krüger, N. [en línea] (2013). Equidad educativa interna y externa en Argentina: un análisis para las últimas décadas (tesis doctoral).

Universidad Nacional del Sur, Bahía Blanca, Argentina. https://repositoriodigital.uns.edu.ar/xmlui/handle/123456789/2424

Krüger, N. [en línea] (2016). Equidad educativa interna y externa: principales tendencias en Argentina durante las últimas décadas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, Vol. xlvi, N.° 2. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/52003/CONICET_Digital_Nro.0f785b81-f857-455a-b7e5-09b177df1bb0_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Ley de Financiamiento Educativo N.° 26075 (2006). Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, N.° 30822.

Ley de Educación Nacional N.° 26206 Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, N.° 31062.

Lustig, N., Pessino, C., y Scott, J. [en línea] (2013). The impact of taxes and social spending on inequality and poverty in Argentina, Bolivia, Brazil, Mexico, Peru, and Uruguay: Introduction to the special issue. Public Finance Review, 42(3), 287-303. https://doi.org/10.1177/1091142113506931

Lustig, N. [en línea] (2018). Commitment to Equity Handbook: Estimating the Impact of Fiscal Policy on Inequality and Poverty, edited by Nora Lustig (Brookings Institution Press and CEQ Institute, Tulane University). https://commitmentoequity.org/publications-ceq-handbook

Lustig, N. y Pessino, C. [en línea] (2014). Social Spending and Income Redistribution in Argentina in the 2000s: the Rising Role of Noncontributory Pensions. Public Finance Review, May 2014, Volume 42, Issue 3. https://doi.org/10.1177/1091142113505193

Morduchowicz, A. (2019). El financiamiento educativo argentino. Propuesta Educativa, Año 28, N.° 52, 11 a 23.

Petrei, A. H. (1988). El gasto público social y sus efectos distributivos: un examen comparativo de cinco países de América Latina. Programa ECIEL.

Rivas, A., Rossignolo, D., y Filc, G. [en línea] (2012). ¿Cómo distribuir la educación? Los efectos distributivos de las metas educativas, los impuestos y el gasto público en la Argentina. Documento de Trabajo: CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2017/03/2517.pdf

Rivas, A., & Dborkin, D. (2018). ¿Qué cambió en el financiamiento educativo en Argentina?. Documento de Trabajo CIPPEC, 162.

Rossignolo, D. [en línea] (2017). The Impact of Taxes and Expenditures on Poverty and Income Distribution in Argentina in Lustig, N. (Ed.). (2018). Commitment to equity handbook: Estimating the impact of fiscal policy on inequality and poverty. Brookings Institution Press. https://commitmentoequity.org/publications_files/Argentina/CEQ_WP45_Rossignolo_Nov23_2016.pdf

Segnana, J., & Adrogue, C. (2021). Factores socioeconómicos del hogar en la elección del tipo de gestión del establecimiento educativo en Argentina. Páginas de Educación, 14(1), 112-126.

Sigal, M., Antúnez, D., Pérez Bello, J. P., Mamberti, J. M., Rosenberg, L., y Díaz, M. E. [en línea] (2011). Subsidios estatales a escuelas de gestión privada en la Ciudad de Buenos Aires. Falta de transparencia y profundización de desigualdades educativas. Buenos Aires: Asociación Civil por la Igualdad y la Justicia (ACIJ). https://acij.org.ar/subsidios-estatales-a-escuelas-de-gestion-privada-en-la-ciudad-de-buenos-aires-3/