Abstract
The analysis of educational practices requires considering various aspects, including the thinking and representations of teachers. In the field of Natural Science education, this situation becomes of particular interest in the case of Experimental Practical Work. A set of evocation and hierarchy techniques was applied to teachers who graduated from Natural Science Education programs at a state university in Chile. The objective was to understand the structure and content of the social representations associated with Experimental Practical Work, Natural Science classes, and teacher education. The results obtained suggest that to promote a change regarding the role of Experimental Practical Work in both Natural Science classes and teacher education, it will be necessary to first foster a change in social representations through a systematic process of teacher reflection.
References
ABRIC, J.C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. Coyoacán.
ABRIC, J.C. (2003). L’analysestructurale des representations. En Moscovici, S. (ed.), Méthodelogie des sciences sociales. PUF.
ADÚRIZ-BRAVO, A.; Bonán, L.; Ure, C.D. y Garea, M.T. (2016). Trabajo de aula y trabajo de laboratorio. Propuesta para repensar los planos teórico y práctico del péndulo de Foucault. Revista de Enseñanza de la Física, 13(1), 5-22. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/view/16052
BANCHS, M.A. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representations, 9, 3-1.
BRAVO, A.A.; Ramírez, G.P.; Faúndez, C.A. y Astudillo, H.F. (2016). Propuesta didáctica constructivista para la adquisición de aprendizajes significativos de conceptos en Física de fluidos. Formación Universitaria, 9(2), 105-114.
CAAMAÑO, A. (2015). Un recorrido por los proyectos de química desde la década de los 70 hasta la actualidad. Ciencia y Educación, 3.
CALLE-RESTREPO, A. (2023). Análisis comparativo de las representaciones sociales sobre prácticas de laboratorio de profesores de ciencias naturales de la Universidad Nacional de San Juan, Argentina, y la Universidad de Antioquia, Colombia. [Tesis de maestría, Universidad de Antioquia]. Biblioteca digital de la Universidad de Antioquia.
CARRASCOSA ALÍS, J.; Gil Pérez, D.; Vilches Peña, A. y Valdés Castro, P. (2006). Papel de la actividad experimental en la educación científica. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 23(2), 157-181. https://roderic.uv.es/handle/10550/54191
CASTORINA, J.A. y Barreiro, A. (2014). Representaciones sociales y prácticas en la psicogénesis del conocimiento social. Miño y Dávila.
CASTORINA, J.A.; Barreiro, A. y Toscano, A. (2007). Dos versiones del sentido común: las teorías implícitas y las representaciones sociales. En J.A. Castorina (ed.), Construcción conceptual y representaciones sociales. El conocimiento de la sociedad (pp. 205-238). Miño y Dávila.CASTRO, A. y Ramírez, R. (2012). Docentes vs. estudiantes. Contradicciones en la enseñanza de las ciencias naturales para el desarrollo de competencias científicas. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 5(1), 43-64. www.redalyc.org/pdf/5610/561058724002.pdf
DEL CARMEN, L. (2011). El lugar de los trabajos prácticos en la construcción del conocimiento científico en la enseñanza de la biología y la geología. En Cañal, P. (coord.). Didáctica de la biología y la geología. Formación del profesorado. Educación secundaria. Grao.
DENZIN, N. y Lincoln, Y. (2018). The SAGE Handbook of Qualitative Research. SAGE Publications, Inc.
ESPINOSA-RÍOS, E.A.; González-López, K.D. y Hernández-Ramírez, L.T. (2016). Las prácticas de laboratorio. Entramado, 12(1), 266-281.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R. y Mendoza Torres, C.P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
HODSON, W.M. (1996). Laboratory work as scientific method: Three decades of confusion and distortion. Journal of Curriculum Studies, 37(2), 165-186. https://doi.org/10.1080/0022027980280201
JODELET, D. (1986). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S. Moscovici (ed.), Psicología social, II (469-494). Paidós.
JODELET, D. (2003). Conferencia en las Primeras Jornadas de Representaciones sociales. CBCUBA, Argentina.
JODELET, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco. Serie indagaciones, 21(1), 133-154. www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852011000100006
LÓPEZ RUA, A.M. y Tamayo Alzate, Ó.E. (2012). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza de las ciencias naturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 8(1), 145-166. www.redalyc.org/pdf/1341/134129256008.pdf
MAZZITELLI, C. (2007). El aprendizaje de la Física como reelaboración conceptual a la luz de algunas teorías psicosociales. Tesis de Doctorado. Universidad Nacional de Cuyo.
MAZZITELLI, C. A., Aguilar, S., Olivera, A., y Guirado, A. M. (2009). Representaciones sociales de los profesores sobre la docencia: contenido y estructura. Educación, lenguaje y sociedad, (6), 265-290.
MAZZITELLI, C. (2015). La enseñanza de las ciencias y la formación docente inicial: estudio de las representaciones sociales de estudiantes y docentes formadores. Editorial FFHA – UNSJ.
MERINO, J.M. y Herrero, F. (2007). Resolución de problemas experimentales de química: una alternativa a las prácticas tradicionales. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(3), 630-648. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2470936
MOSCOVICI, S. (1961). La psychanalyse, son image et son public: étude sur la représentation sociale de la psychanalyse. Presses universitaires de France.
MOSCOVICI, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.
MOSCOVICI, S. (1996). Psicología de las minorías activas. Ediciones Morata.
NEIRA MORALES, J.C.R. (2021). La experimentación en ciencias naturales como estrategia de alfabetización científica. UCMaule, (60), 102-116. https://doi.org/10.29035/ucmaule.60.102
PATTON, M.Q. (2014). Qualitative Research & Evaluation Methods: Integrating theory and practice. Sage Publications.
PETRACCI, M. y Kornblit, A. (2007). Representaciones sociales: una teoría metodológicamente pluralista (91-111). En A. Kornblit (comp.), Metodologías cualitativas en Ciencias Sociales. Editorial Biblos.
URBINA CÁRDENAS, J.E. y Ovalles Rodríguez, G. A. (2018). Teoría de las representaciones sociales. Una aproximación al estado del arte en América Latina. Psicogente, 21(40), 495-517. https://doi.org/10.17081/psico.21.40.3088
VERGARA DÍAZ, C. y Cofré Mardones, H. (2014). Conocimiento Pedagógico del Contenido: ¿el paradigma perdido en la formación inicial y continua de profesores en Chile? Estudios Pedagógicos, 40(ESPECIAL), 323-338.
ZORRILLA, E. G. (2019). Las prácticas de laboratorio en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias naturales desde una perspectiva psicosocial. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Cuyo.
ZORRILLA, E., Morales, L., y Mazzitelli, C. (2017). Las prácticas de laboratorio desde la perspectiva de las representaciones sociales. Revista de Enseñanza de la Física, 29, 57–62.
ZORRILLA, E., y Mazzitelli, C. (2018). Las prácticas de laboratorio en física y su relación con las representaciones de los docentes. Revista de Enseñanza de la Física, 30, 161–170.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Erica Zorrilla, Mazzitelli Claudia Alejandra