A glance at the values integration from the enforcement of the ICT
PDF ()

Keywords

Faith-Teaching Integration
Faith-Learning Integration
ICTs
Values Education

How to Cite

Bournissen, J. M., & Tumino, M. C. (2017). A glance at the values integration from the enforcement of the ICT. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 28(54). Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/cdyt/article/view/219

Abstract

Considering new ways of learning as opportunities to a better access to education without space or time constraints, the present work inquiries into possible interactions between the teacher's intentions to integrate values in learning spaces, the use of new technologies which would facilitate this aim, and the information obtained from the students’ perceptions about collaborative work as well as from the focus group. Data obtained allows to approach the sought-after information. Results achieved report of the weight attributed to the Information and Communication Technology (ICTs) as instruments promoting values from their different environments. As any other educational action, the use of ICTs conveys an interpretation of the actors which transcends the realm of the merely technical towards opportunities that may make a difference in spite of limitations imposed by many realities of the ethical and moral context.

PDF ()

References

ADELL, J.; CASTAÑEDA, L. (2010). “Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje” 1-16. En: ROIG VILA, R.; FIORUCCI, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Stumenti di ricerca per l’innovaziones e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologiedell’informazione e dellaComunicaziones e l’interculturalitànellascuola. Alcoy: Marfil – Roma TRE Universitadeglistudi. Recuperado de https://digitum.um.es/jspui/bitstream/10201/17247/1/Adell&Casta%C3%B1eda _2010.pdf. Disponible en [22 de junio de 2015]

ANDERSON, J.; OLIVAR, G.; DAZA, A. (2007). Las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) y su impacto en la educación del siglo XXI, en: Revista NEGOTIUM, 3(7): 21-46.

ARANA ERCILLA, M.; BATISTA TEJEDA, N. (1999). La educación en valores: una propuesta pedagógica para la formación profesional, en: Pedagogía Universitaria, 4 (3): 1-30. Recuperado de http://cvi.mes.edu.cu/peduniv/index.php/peduniv/article/view/147/147. Disponible en [20 de febrero de 2015]

BURBULES, N.C.; Callister, T.A. (2006). Educación: riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Buenos Aires: Granica.

CABERO, J.; MARÍN, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo: Percepciones de los alumnos universitarios, en: Revista Científica de Educomunicación, 42: 165-172.

CAMACHO, O. (2010). La integración de la fe en el proceso de enseñanza-aprendizaje en el currículo formal de las universidades adventistas de México. (Tesis doctoral no publicada). México: Universidad de Montemorelos.

CAÑELLAS CABRERA, A.M. (2006). Impacto de las TIC en la educación: un acercamiento desde el punto de vista de las funciones de la educación, en: Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 43. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2037601 [3 de febrero de 2015]

CASTAÑEDA, L.; ADELL, J. (Eds.). (2013). Entornos Personales de Aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.

GARCÍA CALVENTE, M. M.; Rodríguez, M. (2000). El grupo focal como técnica de investigación cualitativa en salud: diseño y puesta en práctica, en: Atención Primaria, 25(3): 181-186.

MARTÍ CIRIQUIAN, E. (2008). Tesis Doctoral Identidad, cuerpo y nuevas tecnologías: o cómo ven las artistas españolas del último tercio del siglo XX a la mujer contemporánea. Alicante. Recuperado de http://doczz.es/doc/447668/identidad--cuerpo-y-nuevas-tecnolog%C3%ADas--o-c%C3%B3mo-ven-las. [5 de abril de 2015]

OCHOA CERVANTES, A (2011). Los conocimientos y opiniones de los docentes de educación primaria acerca de la asignatura de formación cívica y ética: El caso de Querétaro, México, en: Perfiles educativos, 33(134): 115-135. Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci _arttext&pid=S0185-26982011000400008&lng=es&tlng=es [10 de febrero de 2015]

PARIENTE FRAGOSO, J.L. (2007). Los valores y las TICS en las instituciones educativas, en: Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (28): 63-76.

POLIT, D. F.; HUNGLER, B. P. (2000). Investigación científica en ciencias de la salud. México: McGraw-Hill.

SÁEZ LÓPEZ, J.M. (2010). Utilización de las TIC en el proceso de enseñanza aprendizaje, valorando la incidencia real de las tecnologías en la práctica docente, en: Revista Docente e Investigación, 20: 183-204. Recuperado de http://www.uclm.es /varios/revistas /docenciaeinvestigacion/pdf/numero10/7.pdf. [29 de junio de 2015]

SALINAS, J. (1998). Rol del profesorado universitario ante los cambios de la era digital, en: Agenda Académica, 5(1): 131-141.

TUMINO, M. C.; BOURNISSEN, J.M. (2016). Conectivismo: hacia el nuevo paradigma de la enseñanza por competencias, en: EuropeanScientificJournal, 12(10): 112-128. Recuperado de http://eujournal.org/index.php/esj/article/view /7315/7035. Disponible en [15 de junio de 2016]

VIDAL LEDO, M.; ARAÑA PÉREZ, A.B. (2014). Formación en valores, en: Educación Médica Superior, 28(1):175-186. Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v28n1/ems18114.pdf. [4 de mayo de 2015]

VARELA, F. (1997). Obras. La Habana: Editorial Cultura Popular, Tomo III 272.

The authors retain the copyright and grant the journal the right to be the first publication of the work, as well as licensing it under a Creative Commons Attribution License  that allows others to share the work with an acknowledgment of the authorship of the work and publication initial in this magazine. All content is published under the Creative Commons 4.0 international license: Attribution-Non-Commercial-Share Alike.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...