International trajectories of students of Agronomic and Forestry Engineering at the National University of La Plata. Meanings of the experiences
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

Keywords

ENGINEERING
INTERNATIONAL TRAJECTORIES
ACADEMIC MOBILITY
PUBLIC UNIVERSITY

How to Cite

Paso, M., Perilli, V., & Carrera, M. C. (2022). International trajectories of students of Agronomic and Forestry Engineering at the National University of La Plata. Meanings of the experiences. Ciencia, Docencia Y Tecnología, 33(65 (may-ago). https://doi.org/10.33255/3365/1177

Abstract

This article delves into the international training experiences of Agronomic and Forestry Engineering students from the National University of La Plata (UNLP) who participated in academic mobility within the framework of the Regional Academic Mobility Program for Careers Accredited by the ARCUSUR System and the Program Argentina-France Agriculture. The work is based on the following questions: What economic, personal, institutional and academic factors influence international training experiences? For what reasons do students get involved in academic mobility and what meanings do they attribute to carrying out an international training experience? What is your assessment of what the academic exchange contributed to your training? Mobility experiences are analyzed to understand the structural and subjective factors that intervene in their production in a society characterized by multiple inequalities. In this framework, it is considered relevant to know how they value the training obtained and the meanings that they give to the internationalization of university studies. The theme, thus raised, supposes a double dimension of exploration: the student condition and the experiential dimension, in its articulations.

https://doi.org/10.33255/3365/1177
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))

References

BAUDELOT, C. y Establet, R. (1987). La escuela capitalista en Francia. México, siglo XXI.

BOURDIEU, P. y Passeron, J.C. (1996) La reproducción elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México, Fontamara.

BOURDIEU, P. y Passeron, J.C. (2009). Los herederos. Los estudiantes y la cultura. Argentina, Siglo XXI Editores.

BOWLES, S. y Gintis, H. (1985). La instrucción escolar en la América capitalista. Madrid, siglo XXI.

CIPOLLA, A. y Mate, A. (2017) “ARFAGRI: un programa de intercambio académico y científico”.https://inta.gob.ar/noticias/arfagri-un-programa-de-intercambio-academico-y-cientifico.

EZCURRA, Ana María (2011). Igualdad en Educación Superior: un desafío mundial. 1ra Ed. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento; Buenos Aires: IEC – CONADU. ISBN 978-987-630-109-1.

GACEL-ÁVILA, J. (2006) La dimensión internacional de. las universidades mexicanas. Revista Educación Superior y Sociedad Vol. 11 N° 1 y 2: 121-142.

GACEL-ÁVILA, J. (2017) Estrategias de internacionalización de la educación superior: implementación, evaluación y rankings México: UNESCO-IESALC.

GIOVINE, M. (2019)” Desigualdad social y movilidad educativa internacional: el caso de España y Argentina”. En: VVAA. Viejos y nuevos clivajes de la desigualdad educativa en Iberoamérica, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO), pp. 165-190.

GIUSSANI, V. (2018) “La cooperación norte-sur en educación superior universitaria: el caso franco-argentino entre 2007 y 2015”. https://repositorio.utdt.edu/handle/utdt/11107.

GONZÁLEZ MONTEAGUDO, J. (2016) “La entrevista biográfica como recurso: Aprendizaje e identidad en contextos universitarios internacionales e interculturales”. En: Murillo Arango, G (comp) Narrativas de experiencia en educación y pedagogía. Buenos Aires, CLACSO.

GUZMÁN GÓMEZ, C. (2017). “Las nuevas figuras estudiantiles y los múltiples sentidos de los estudios universitarios”. Revista de la Educación Superior. 46(182) 2017 71-87.

KNIGHT, J. (1994). Internationalization: Elements Checkpoints. Ottawa: Canadian Bureau for International Education. Issue Nº 7.

LUCHILO, L. (2006) “Movilidad de estudiantes universitarios e internacionalización de la educación superior”. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad Nº7, Vol. 3 septiembre de 2006, pp. 105-133.

MAYER, L. y Catalano, B (2018) “Internacionalización de la educación y movilidad. Reflexiones a partir del caso argentino”. Universitas, 29 pp. 19-41.

PASO, M. (2018) «Un análisis de la experiencia de movilidad estudiantil en la carrera de Ingeniería Agronómica de la Universidad Nacional de La Plata. El Programa marca en el periodo 2006 y 2016». En: Paso, M y Garatte, L. Las movilidades estudiantiles y docentes como experiencias formativas en carreras de Ingeniería Agronómica del mercosur. Debates y conclusiones de un Taller. La Plata, edición de la Facultad de Ciencias Agrarias y Forestales, Universidad Nacional de La Plata.

PERROTA, D. (2016) La internacionalización de la universidad. Debates globales, acciones regionales. IEC Ediciones UNGS.

REDON PANTOJA, S. y Angulo Rasco, F. (Coord.) (2017). Investigación cualitativa en educación. Buenos Aires, Miño y Dávila.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Mónica Paso, Valeria Perilli, María Cecilia Carrera

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...