An approach to the representations of higher distance education teachers in Argentina on the automation of their labour
Main Article Content
Abstract
This paper aims to analyse the representations of Higher Distance Education teachers in Argentina regarding the automation of their work. It presents the partial results of a survey that was carried out as part of a broader research project. In theoretical terms, the article starts from the consideration that the activities making up the teaching work are part of non-routine cognitive tasks that go far beyond those only linked to pedagogical-didactic aspects. The main findings indicate that a perception of the processes of automation of teaching work is present both now and in the near future. Furthermore, there is a positive assessment of these processes by the surveyed teachers.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las ediciones no tienen cargos para las y los autores ni para las y los lectores, y se incita a las y los autores a depositar sus contribuciones en otros repositorios institucionales y temáticos, con la certeza de que la cultura y el conocimiento son un bien de todos y para todos. El Cardo permite la reutilización luego de su edición (Post print) citando la autoría y la fuente original de su publicación. Su uso no puede ser con fines comerciales.
References
Artopoulos, A. (2023). Imaginarios de IA generativa en educación. Revista Hipertextos, 11(19), e070. https://doi.org/10.24215/23143924e070
Ball, S. J., & Youdell, D. (2007). Privatización encubierta en la educación. Education International. https://observatorioeducacion.org/sites/default/files/ball_s._y_youdell_d._2008_la_privatizacion_encubierta_en_la_educacion_publica.pdf
Bartolomé, B., Castañeda, L., y Adell, J. (2019). Personalización desde la tecnología educativa: La ausencia de pedagogías subyacentes. En L. Castañeda & N. Selwyn (Eds.), Reiniciando la universidad: Buscando un modelo de universidad en tiempos digitales (pp. 123-145). Editorial UOC.
Bordignon, F.; Dughera, L. y Tolosa, G. (2023). IAG y el momento de las máquinas imperfectas. Revista Hipertextos, 11 (19), e069. DOI: https://doi.org/10.24215/23143924e069
Donaire, R. (2020). Cuarentena escolar y automatización del trabajo docente. Revista OLHARES, 8(2), 173-177. https://doi.org/10.24215/23143924e025
Dogan, M. E., Goru Dogan, T., y Bozkurt, A. (2023). The use of artificial intelligence (AI) in online learning and distance education processes: A systematic review of empirical studies. Applied Sciences, 13(3056). https://doi.org/10.3390/app13053056
Dughera, L. y Bordignon, F. (2023). Pandemia en Argentina: EdTech y cambios en el trabajo docente. Revista Española de Educación Comparada. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/reec.42.2023.33170
González, A. H., y Martín, M. M. (2017). Educación superior a distancia en Argentina: Tensiones y oportunidades. Trayectorias universitarias, 3(4). http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.8955/pr.8955.pdf
Juarrós, M. F., Llomovatte, S., & Cappellacci, I. (2016). Los docentes universitarios en Argentina: Sus condiciones laborales en la actualidad. En XI Seminario Internacional de la Red Estrado. Red Estrado. https://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo7/347.pdf
Marotias, A. (2018). El rol de la educación a distancia en la universidad pública argentina (1986-2016). En V Simposio Argentino sobre Tecnología y Sociedad (STS 2018) - JAIIO 47. CABA, 2018.
Marotias, A. (2020). La educación remota de emergencia y los peligros de imitar lo presencial. Revista Hipertextos, 8(14), 173-177. https://doi.org/10.24215/23143924e025
Masalimova, A. R., Khvatova, M. A., Chikileva, L. S., Zvyagintseva, E. P., Stepanova, V. V., & Melnik, M. V. (2022). Distance learning in higher education during COVID-19. Frontiers in Education, 7, 1-6. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.822958
Musselin, C. (2007). The transformation of academic work: Fact and analysis. Research & Occasional Paper Series: CSHE.4.07. http://escholarship.org/uc/item/5c10883g
Oliveira, D. A., Gonçalves, G. B. B., & Melo, S. D. G. (2004). Cambios en la organización del trabajo docente: Consecuencias para los profesores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 9(20), 183-197. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14002012
Ribera, M., & Díaz Montesdeoca, O. (Coords.). (2024). Chat GPT y educación universitaria: Posibilidades y límites de Chat GPT como herramienta docente. Ediciones Octaedro. https://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/206141/1/9788410054011.pdf
Saforcada, F. (2019). Entre el mercado y el control: La regulación del trabajo docente en tiempos de restauración conservadora. En F.
Saforcada & M. Feldfeber (Eds.), La regulación del trabajo y la formación docente en el siglo XXI: Miradas desde Argentina (pp. 25-42). Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/bitstream/handle/filodigital/11357/La%20regulacio%CC%81n%20del%20trabajo%20y%20la%20formacio%CC%81n%20docente%20en%20el%20siglo%20XXI.%20Miradas%20desde%20Argentina_interactivo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Selwyn, N. (2015). Entrada de datos: Hacia el estudio crítico de los datos digitales y la educación. Learning, Media and Technology, 40(1), 64-82. https://doi.org/10.1080/17439884.2014.92162
Selwyn, N. (2016). Profesores y tecnología: Repensar la digitalización de la labor docente. Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 104, 27-36.
Selwyn, N. (2019). Should robots replace teachers? AI and the future of education. Polity Press.
Simonson, M., & Berg, G. (2016). Distance learning. Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/topic/distance-learning
Southwell, M. (2021). Ceremonias en la tormenta: 200 años de formación y trabajo docente en la Argentina. https://biblioteca-repositorio.clacso.edu.ar/bitstream/CLACSO/14691/1/Ceremonias-tormenta.pdf
Suárez, D. H. (2008). La tradición crítica en educación y reconstrucción de la pedagogía. En R. Elizalde & M. Ampudia (Eds.), Movimientos sociales y educación: Teoría e historia de la educación popular en América Latina (pp. 155-170). Buenos libros.
Terigi, F. (2013). Saberes docentes: Qué debe saber un docente y porqué. En VIII Foro de Educación. Fundación Santillana. https://www.educ.ar/recursos/152167/los-saberes-docentes-formacion-elaboracion-en-la-experiencia-e-investigacion-viii-foro-latinoamericano-de-educacion-2013
UNESCO IESALC. (2023a). ChatGPT e inteligencia artificial en la educación superior: Guía de inicio rápido. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa
UNESCO IESALC. (2023b). Oportunidades y desafíos de la era de la inteligencia artificial para la educación superior: Una introducción para los actores de la educación superior. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386670_spa/PDF/386670spa.pdf.multi
Vera Sánchez, M. M. (2023). La inteligencia artificial como recurso docente: Usos y posibilidades para el profesorado. Revista Educar, 60(1), 1-5. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1810
Van Dijck, J., Poell, T., & De Waal, M. (2018). Capítulo 6: Education. En The platform society: Public values in a connective world (pp. 123-145). Oxford University Press.
Walker, V. (2016). El trabajo docente en la universidad: Condiciones, dimensiones y tensiones. Perfiles Educativos, 38(153), 105-119. https://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo7/347.pdf
Walker, V. (2020). Tendencias en el campo de la educación superior y su incidencia en el trabajo docente universitario. Revista de la Educación Superior, 49(193), 107-127. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/1028
Williamson, B. (2018). The hidden architecture of higher education: Building a big data infrastructure for the "smarter university". International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(12), 2-26. https://doi.org/10.1186/s41239-018-0094-1
Zacarías Torres, A. (2023). Más allá de la automatización: Inteligencia artificial y sus implicaciones en la docencia y el mundo del trabajo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(5), 7473-7487. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i5.8333
Zukerfeld, M. (2007). La teoría de los bienes informacionales. En I. Perrone & M. Zukerfeld (Eds.), Disonancias del capital: Música, tecnologías digitales y capitalismo (pp. 45-60). Ediciones Cooperativas.
Zukerfeld, M., Rabosto, A., Fredes, M., & De Marco, C. (2023). Encuesta de usos de ChatGPT en Argentina: Resultados preliminares sobre frecuencia de uso, productividad en el trabajo y sustitución de tareas. Revista Hipertextos, 11(20), e075. https://doi.org/10.24215/23143924e075
Zukerfeld, M.; Yansen, G.; Dughera, L.; Rabosto, A.; Lamaletto, L.; Zarauza, G.; Granara, G. y Vannini, P. (2024). Digitalización, plataformización y automatización del trabajo en cinco sectores: Indagaciones preliminares y avances de investigación. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo 8(17); pp. 1- 45. https://ojs.ceil-conicet.gov.ar/index.php/lat/article/view/1279