School events from a critical and constructivist perspective, at the end of the 19th century and beginning of the 20th century

Main Article Content

Romina Aguirre

Abstract

The purpose of this writing is the analysis of “school events” between 1880 and 1920 in Argentina, a product of the consolidation of the nation-state.
This situation promoted the institutionalization of the school as a legitimizing apparatus of cultural and symbolic capital, which outlined and planned the celebration of a set of national anniversaries, whose primary objective was and continues to be the formation and construction of a national identity.
It should be noted that this research is part of my training as a student of the Master's Degree in Specific Didactics at the National University of the Litoral.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Aguirre, R. (2024). School events from a critical and constructivist perspective, at the end of the 19th century and beginning of the 20th century. El Cardo, (20), 1–14. https://doi.org/10.33255/18511562/1951
Section
Espacio Abierto

References

Altamirano, C. (2002). Términos críticos de la Sociología de la cultura. Paídos.

Ascolani, R. (2020) Nacionalistas y libertarios: tensiones en torno de las conmemoraciones y símbolos patrios en la educación primaria (Argentina, 1910-1930). Revista Brasileira de História da Educação, 20, e129.

Benitez, S. y Parellada, C. (2017). Psicología Pedagógica, Orden Social y Educación Patriótica en la Argentina de Principios del Siglo XX: Un Análisis a través de la Revista El Monitor de la Educación Común (1900-1910). Sociedad Española de Historia de la Psicología

Bertoni, L. (1992). Construir la nacionalidad: Héroes, estatuas y fiestas patrias, 1887-1891. En: Boletín del Instituto de Historia Argentina Dr. E. Ravignani. Tercera serie, N.º 5. Fondo de Cultura Económica

Bertoni, L (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.

Bourdieu, P. (1986). La escuela como fuerza conservadora: desigualdades escolares y culturales. En: de Leonardo, P. (Comp), La nueva sociología de la educación, pp. 103-129. Cuadernos de Pedagogía. Ediciones El Caballito.

Bourdieu, P. (2019). Sociologie Genérale, Volumen 1. En: Martínez Kolodens, E. (Trad.) Cours au College de France (1981-1983). Siglo xxi Editores.

Dussel, I. y Southwell M. (junio de 2009). Actos y rituales escolares. El monitor de la educación común, N.° 21- 5.ta época, pp. 25-40.

Fiorucci, F. y Bustamante Vismara, J. (2019). Palabras claves en la historia de la educación argentina. UNIPE

Gonzalez Leandri, R. (2018). Dilemas de la Educación Patriótica y la cohesión social. Argentina, comienzos del Siglo xx. Revista de Estudios Sociales. UNL

Oszlak, O. (1997). La formación del estado argentino. Editorial Planeta.

Terán, O. (2000). El pensamiento finisecular (1880 - 1916). En: Nueva Historia Argentina, El progreso, la modernización y sus límites. (1880-1916) Tomo 5. Sudamericana.

Romero, L. (2007). Breve historia contemporánea de la Argentina. Fondo de Cultura Económica.

Siede, I. (2013). La educación política. Ensayos sobre ética y ciudadanía en la escuela. Editorial Paidós.

Zelmanovich, P (2006). Efemérides, entre el mito y la historia. Editorial Paidós.