School events from a critical and constructivist perspective, at the end of the 19th century and beginning of the 20th century
Main Article Content
Abstract
This situation promoted the institutionalization of the school as a legitimizing apparatus of cultural and symbolic capital, which outlined and planned the celebration of a set of national anniversaries, whose primary objective was and continues to be the formation and construction of a national identity.
It should be noted that this research is part of my training as a student of the Master's Degree in Specific Didactics at the National University of the Litoral.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Altamirano, C. (2002). Términos críticos de la Sociología de la cultura. Paídos.
Ascolani, R. (2020) Nacionalistas y libertarios: tensiones en torno de las conmemoraciones y símbolos patrios en la educación primaria (Argentina, 1910-1930). Revista Brasileira de História da Educação, 20, e129.
Benitez, S. y Parellada, C. (2017). Psicología Pedagógica, Orden Social y Educación Patriótica en la Argentina de Principios del Siglo XX: Un Análisis a través de la Revista El Monitor de la Educación Común (1900-1910). Sociedad Española de Historia de la Psicología
Bertoni, L. (1992). Construir la nacionalidad: Héroes, estatuas y fiestas patrias, 1887-1891. En: Boletín del Instituto de Historia Argentina Dr. E. Ravignani. Tercera serie, N.º 5. Fondo de Cultura Económica
Bertoni, L (2001). Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Fondo de Cultura Económica.
Bourdieu, P. (1986). La escuela como fuerza conservadora: desigualdades escolares y culturales. En: de Leonardo, P. (Comp), La nueva sociología de la educación, pp. 103-129. Cuadernos de Pedagogía. Ediciones El Caballito.
Bourdieu, P. (2019). Sociologie Genérale, Volumen 1. En: Martínez Kolodens, E. (Trad.) Cours au College de France (1981-1983). Siglo xxi Editores.
Dussel, I. y Southwell M. (junio de 2009). Actos y rituales escolares. El monitor de la educación común, N.° 21- 5.ta época, pp. 25-40.
Fiorucci, F. y Bustamante Vismara, J. (2019). Palabras claves en la historia de la educación argentina. UNIPE
Gonzalez Leandri, R. (2018). Dilemas de la Educación Patriótica y la cohesión social. Argentina, comienzos del Siglo xx. Revista de Estudios Sociales. UNL
Oszlak, O. (1997). La formación del estado argentino. Editorial Planeta.
Terán, O. (2000). El pensamiento finisecular (1880 - 1916). En: Nueva Historia Argentina, El progreso, la modernización y sus límites. (1880-1916) Tomo 5. Sudamericana.
Romero, L. (2007). Breve historia contemporánea de la Argentina. Fondo de Cultura Económica.
Siede, I. (2013). La educación política. Ensayos sobre ética y ciudadanía en la escuela. Editorial Paidós.
Zelmanovich, P (2006). Efemérides, entre el mito y la historia. Editorial Paidós.