Computables: emerging subjects and practices in times of pandemic in Mendoza
Main Article Content
Abstract
The following paper aims to investigate and analyze the emergence and resignification of certain subjects and practices in public secondary education during the pandemic period (2020-2021) in the province of Mendoza. To this end, official documents and educational policies issued during the pandemic period at both national and provincial levels, targeting the secondary level of the public sector, are analyzed. The empirical material consists of resolutions, documents, and circulars published between March 2020 and December 2021, produced by the Federal Council of Education (CFE); the Ministry of Education (ME); the General Directorate of Scholls (DGE) of Mendoza, and teachers' unions.
It is assumed that educational public policies are fundamentally provisional discursive practices (Laclau and Mouffe, [1985] 2004) that seek to articulate signifiers that are always partial. Therefore, these documents explore the partial fixations of certain significations to specific signifiers, from which specific subject positions emerge, which in turn determine particular practices. These fixations are based on two discursive equivalences that provided meaning and support to these emergences during the pandemic: education as access, and pedagogical link as connection.
Based on these equivalences, partial fixations were configured, resulting in subjects and practices established from different criteria: epidemiological and pedagogical. We will also show how the G.E.M. (Mendoza Educational Management System) became the main educational control device, as an all-encompassing intersection point, as it not only regulated but also contributed to these emergences that had not previously been considered within the Mendoza educational system and that became computable or non-computable subjects.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Benjamin, W. (2008). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. Itaca.
Briscioli, B. (2017). Aportes para la construcción conceptual de las «trayectorias escolares». Reviste electrónica «Actualidades Investigativas en Educación», 17(3), 1-30.
Buenfil Burgos, R. N. (2019). Ernesto Laclau y la investigación educativa en Latinoamérica: implicaciones y apropiaciones del Análisis Político del Discurso. CLACSO.
Buzai, G. D. (2012). El Ciberespacio desde la Geografía. Nuevos espacios de vigilancia y control global. Meridiano. Revista de Geografía, (1), 265-278.
Cañizarez Barrera, M. A. (2022). El abordaje de la tarea docente en pandemia: percepción de estrés y creencias de autoeficacia [Tesis de Licenciatura]. Pontificia Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/14091
Castro, E. (2004). El vocabulario de Michel Foucault. Un recorrido alfabético por sus temas, conceptos y autores. Prometeo - Universidad Nacional de Quilmes.
Castro-Gómez, S. (2010). Historia de la gubernabilidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Siglo del Hombre Editores.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe - Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe de la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2020). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. UNESCO. https://repositorio.cepal.org/items/5a875585-d094-47f7-9288-04114867f8aa
Congreso de la República Argentina. (2006). Ley de Educación Nacional 26.206/06.
Consejo Federal de Educación (2020). Res. 363/2020-CFE. República Argentina, 15 de mayo de 020.
Consejo Federal de Educación (2020). Red. 364/2020-CFE. República Argentina, 2 de julio de 2020.
Consejo Federal de Educación. (2021). Res. 397/2021-CFE. República Argentina, 20 de julio de 2021.
Consejo Federal de Educación (2021). Res. 404/2021-CFE. República Argentina, 23 de septiembre de 2021.
Dirección General de Escuelas (2018). Res. 1296/2018-DGE. República Argentina, 29 de mayo de 2018.
Dirección General de Escuelas (2020). Res. 553/2020-DGE. República Argentina, 12 de marzo de 2020.
Dirección General de Escuelas (2020). Res. 554/2020-DGE. República Argentina, 12 de marzo de 2020.
Dirección General de Escuelas (2020). Res. 570/2020-DGE. República Argentina, 16 de marzo de 2020.
Dirección General de Escuelas (2020). Res. 804/2020-DGE. República Argentina, 11 de mayo de 2020.
Dirección General de Escuelas (2021). Res. 390/2021-DGE. República Argentina, 23 de febrero 2021.
Dirección General de Escuelas (2021). Res. 3019/2021-DGE. República Argentina, 8 de agosto de 2021.
Dirección General de Escuelas (2020). Memorándum 26/2020 - SE-DGE. República Argentina, 12 de marzo de 2020.
Dirección General de Escuelas (2020). Memorándum 50/2020- SE-DGE. República Argentina, 22 de mayo de 2020.
Dirección General de Escuelas (2020). Memorándum 64/2020 - SE-DGE. República Argentina, 27 de octube de 2020.
Dirección General de Escuelas (2021). Memorándum 34/2021 – SE-DGE. República Argentina, 18 de marzo de 2021.
Dirección General de Escuelas (2021). Memorándum 70/2021- SE-DGE. República Argentina, 28 de abril de 2021.
Dirección de Educación Secundaria (2020). Circular 003/2020-DES. República Argentina, 7 de abril de 2020.
Expósito, E., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo, 22(39), 1-22. DOI: https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214
Expósito, C. y Marsollier, R. (2021). Percepción docente de las debilidades del sistema educativo en el regreso a la presencialidad. Un estudio cualitativo. Revista Educación las Américas, 1(1), 1-16. DOI: https://doi.org/10.35811/rea.v11i1.136
Fair, H. (2021). El vínculo sujeto-estructura y sus usos en la teoría política de Ernesto Laclau: fases históricas, desplazamientos y rupturas. Las Torres de Lucca. Revista internacional de filosofía política, 10(19), 141-155.
Feierstein. D. (2021). Pandemia. Un balance social y político de la crisis del COVID-19. Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (1977). El juego de Michel Foucault. En: Foucault, M. (1985). Saber y verdad, pp. 127-162. La Piqueta. En: Foucault, M. (1985). Saber y verdad, pp. 127-162. La Piqueta.
Foucault, M. (1979). La arqueología del saber. Siglo XXI.
Foucault, M. (1999). La verdad y las formas jurídicas. En: Estrategias de poder. Obras esenciales.Vol. 2, pp. 169-281. Paidós.
Han, B. C. (2012). Sociedad del cansancio. Herder.
Hermann Acosta, A. (2011). Pedagogía del ciberespacio: hacia la construcción de un conocimiento colectivo en la sociedad red. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (11), 83-103.
Kessler, G. (2004). Sociología del delito amateur. Paidós.
Laclau, E. (1996). Universalismo, particularismo y la cuestión de la identidad. En: Laclau, E. Emancipación y diferencia, pp. 43-68. Ariel.
Laclau, E. (2002). El análisis político del discurso: entre la teoría de la hegemonía y la retórica. DeSignis, (2), 359-365.
Laclau, E. (2004). Discurso. ESTUDIOS. Filosofía, Historia, Letras, (68), 7-18.
Laclau, E. (2006). Ideología y posmarxismo. Filosofía política del currículum. Anales de la educación común, (4), 25-35.
Laclau, E. y Mouffe, Ch. (2004), [1985]. Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Fondo de Cultura Económica.
Larrosa, J. (2019). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de Profesor. Noveduc.
Marín-Díaz, D. L. y Parra-León, G. A. (2019). La noción de práctica: posibilidades para pensar en educación. En: Corcini Lopes, M y Marschall Morgenstern, J. Inclusão e Subjetivação: ferramentas teórico-metodológicas, 41-58. Appris Editora.
Marsollier, R. y Expósito, C. (2020). El covid y su impacto en la Educación de Mendoza: Un estudio sobre el impacto del Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio en docentes y escuelas mendocinas.[Informe técnico], CIC. DOI: 10.13140/RG.2.2.22728.24324
Marsollier, R. y Expósito, C. (2021). Afrontamiento docente en tiempos de covid-19. CienciAmérica, 10(1). doi: http://dx.doi.org/10.33210/ca.v10i1.357
Marsollier, R. y Expósito, C. (2022) Impacto del trabajo remoto en docentes mendocinos durante la pandemia por covid-19. Observatorio Laboral, Informe N.° 18,46- 57. https://bdigital.uncu.edu.ar/17903.
Mastache, A. (2013). Algunas ideas sobre la noción de práctica en el campo educativo. Confluencia, 6(13), 379-408. https://bdigital.uncu.edu.ar/5650
Ministerio de Educación (2020). Res. 82/2020-ME. República Argentina, 10 de marzo de 2020
Ministerio de Educación (2020). Res. 103/2020-ME. República Argentina, 14 de marzo de 2020.
Ministerio de Educación (2020). Res. 105/2020-ME. Ciudad de Buenos Aires, 14 de marzo de 2020
Ministerio de Educación (2020). Res. 106/2020-ME. Ciudad de Buenos Aires, 15 de marzo de 2020.
Ministerio de Educación (2020). Res. 108/2020-ME. Ciudad de Buenos Aires, 15 de marzo de 2020.
Ministerio de Educación (2020). Res. 423/2020-ME. Ciudad de Buenos Aires, 29 de mayo de 2020.
Ministerio de Educación de la Nación (2020). Políticas educativas implementadas en Argentina. Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. Ministerio de Educación de la Nación.
Santana-Soriano, E. y Báez Vizcaíno, K. (2022). Ciberespacio y Cibermundo: delimitaciones conceptuales desde el materialismo sistémico. Ciencia y Sociedad, 47(1), 45–57.
DOI: https://doi.org/10.22206/cys.2022.v47i1.pp45-57
Pauli, M. G. (2020). Pandemia, escenarios complejos y educación en Argentina. Una mirada hacia atrás para pensar el futuro. Clío y Asociados, (31), 21-36.
Paritaria Nacional Docente, 4 junio del 2020.
Pineau P. y Ayuso, M. L. (2020). De saneamientos, trancazos, bolsitas de alcanfor y continuidades educativas: brotes, pestes, epidemias y pandemias en la historia de la escuela argentina. En: Dussel, I; Ferrante, P. y Pulfer, D (Comps.), Pensar la educación en tiempos de pandemia: entre la emergencia, el compromiso y la espera. pp. 19-29. UNIPE.
Southwell, M. (2020a). Oficios terrestres, o del sostenimiento de la escolaridad entre virtualidad y territorio. En: Dussel, I.; Ferrante, P. y Pulfer, D. Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. UNIPE.
Southwell, M. (2020b). Análisis político del discurso educativo o cómo hacemos cosas con palabras en educación. En García Gil, M. E.; Plazas Gil, D. M. y Arata, M. (Eds.). La pregunta por lo social en América Latina en el Siglo XXI. Abordajes desde la comunicación, la educación y la política, pp. 175-197. CLACSO.
Southwell, M., y Vassiliades, A. (2014). El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas. Revista Educación, Lenguaje y Sociedad, XI(11), 163-187.
Stom, P. (2019). Habitar el Ciberespacio. Modos de vivir y ocupar el espacio digital y su aplicación directa [Tesis de grado], Universidad de Granada. DIGIBUG. https://digibug.ugr.es/handle/10481/68938
Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. Ponencia en el III Foro Latinoamericano de Educación Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana.