Secondary and Evening Secondary: between absences and schedule cuts

Main Article Content

Eliana Mailén Maiolino
https://orcid.org/0000-0003-1522-7358

Abstract

In this work we will describe some of the characteristics of the afternoon secondary school, focusing on the vicissitudes in which it was immersed since the return to “full presence”. This presentation is framed in the advances made in our doctoral research process (carried out with a CONICET 2020-2025 Doctoral Scholarship for strategic topics, based at the Centro de Estudios Antropológicos  en Contextos Urbanos de la Facultad de Humanidades y Artes, UNR), where we We propose to analyze the socio-affective relationships built, at school, by young people who live in contexts of urban poverty and go through their secondary schooling in public secondary schools with evening/night shifts in the city of Rosario (province of Santa Fe, Argentina). We develop the research from the relational socio-anthropological approach. On this occasion we focus on the description of one of the schools where we carried out field work. It is a night-time at Escuela Secundaria Orientada attended by young people between 14 and 23 years old. We focus on some of the difficulties they face in sustaining the course. Finally, we describe how the evening shift schedule has been reorganized in recent years, which, we consider, constantly appears in relation to the context of conflict and violence that the city of Rosario is experiencing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Maiolino, E. M. (2024). Secondary and Evening Secondary: between absences and schedule cuts. El Cardo, (20), 1–16. https://doi.org/10.33255/18511562/1812
Section
Dosier Educación Secundaria

References

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde Editor.

Arata, N., Escalante C. y Padawer, A. (Comps.) (2018). Elsie Rockwell. Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. 1.ra ed. CLACSO. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20180223024326/Antologia_Elsie_Rockwell.pdf

Barilá, M.I. (2016). Sentidos de la experiencia educativa en la «nocturna», desde las voces de los estudiantes [ponencia]. v Reunión Nacional de Investigadoras/es en Juventudes Argentina «Juventudes en disputa: permeabilidades y tensiones entre investigaciones y políticas». Rosario, Santa Fe, Argentina.

Bossio, A. (2018). El turno noche: tensiones y desafíos ante la desigualdad en la escuela secundaria. Estudio etnográfico en una escuela en la provincia de Córdoba [Tesis de Maestría]. Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba. Repositorio Digital UNC. https://rdu.unc.edu.ar/handle/11086/6900?show=full

Circular N.º 01/22 Santa Fe, Subsecretaría de Educación Secundaria «Cuna de la Constitución Nacional», 22 de febrero de 2022.

Circular N.° 11/2022 sobre la implementación del «Plan 25: hacia la construcción de 25 horas semanales en las escuelas primarias de la provincia de Santa Fe, Argentina».

Cuevas, V., & Ibañez, M. (2012). Ser alumno en la nocturna: entre el oficio y la posibilidad. Praxis Educativa, 16(2), 43-51. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/praxis/article/view/531

De León, G. (2017). Jóvenes que cuidan: impactos en su inclusión social. Documento de trabajo N.° 158. CIPPEC. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2017/04/158-DT-PS-Jovenes-que-cuidan-Gimena-de-Leon-2017.pdf

De Luca, R. (2022). La escuela santafesina y la pandemia del covid-19: tendencias previas, evolución e impacto, 2020-2021. Historia Regional, (47), 1-19. https://historiaregional.org/ojs/index.php/historiaregional/article/view/626

Diseño Curricular Educación Secundaria Orientada, Santa Fe, (2014). https://www.santafe.gov.ar/index.php/educacion/content/download/218364/1135170/file/Anexo%20III%20Resol%202630-14.pdf

Fabbri, S. y Cuevas, V. (2011). Inmigrantes escolares: jóvenes y escuelas medias nocturnas. Revista Pilquen, Año XIII, N.º 7. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3773961

Kosik, K. (1967). Dialéctica de lo concreto. Estudio sobre los problemas del hombre y del mundo. Editorial Grijalbo.

Ley Nacional de Educación N.° 26206 (2006). https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/ley-de-educ-nac-58ac89392ea4c.pdf

Nemcovsky, M; Bernardi, G.; Saccone, M.; López Fittipaldi, M.; Calamari, M.; Debonis, F.; Dobry, M.; Maiolino, E.; Martínez, N. y Santos, M. (2020). Jóvenes y escuela secundaria. Un estudio antropológico en contextos de pobreza urbana y distintas violencias. Laborde Libros Editor.

Orientaciones Curriculares Educación Secundaria Ciclo Básico, Santa Fe, (2013). https://www.santafe.gov.ar/index.php/educacion/content/download/191119/931924/file/noname.pdf

Pavesio, M. V. (2023). Tiempo y espacio cotidiano. Un análisis de la cotidianeidad escolar en contextos de pandemia (2020-2021). Revista De La Escuela De Antropología, (XXXII). DOI: https://doi.org/10.35305/rea.viXXXII.211

Proyecto del Ley de Educación de la Provincia de Santa Fe. https://www.santafe.gov.ar/index.php/web/content/view/full/207739

Resolución cfe N.º 84/09 (2009). http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/normas/14496.pdf

Resolución N.° 440/2016, Ministerio de Educación de Santa Fe, (2016). https://campuseducativo.santafe.edu.ar/wp-content/uploads/Resoluci%C3%B3n-N%C2%BA-440-16-Nocturnidad.pdf

Rockwell, E., & Mercado, R. (2021). La práctica docente y la formación de maestros. Investigación En La Escuela, 2(4), 65–78. DOI: https://doi.org/10.12795/IE.1988.i04.08

Rockwell, E. (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. Arata, N. et al, (Comps.), 1. ed. CLACSO.

Saccone, M. (2019). Nocturnidad en la educación secundaria técnica. Análisis de una experiencia en la provincia de Santa Fe (Argentina). Revista Educación, Política y Sociedad, 4(1), 109-123. https://revistas.uam.es/reps/article/view/12313

Saccone, M. (2020). Experiencias escolares de jóvenes en contexto de pobreza. Un estudio socio-antropológico en una escuela secundaria en la ciudad de Rosario (Santa Fe, Argentina) [Tesis Doctoral, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires] Repositorio Institucional filo digital. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/16922

Sinisi, L.; Montesinos, M. P. y Schoo, S. (2010). Trayectorias socio-educativas de jóvenes y adultos y sus experiencias con la escuela media. Área de Investigación y Evaluación de Programas. diniece. Ministerio de Educación. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/01-serie-investigacion.pdf

Serovich, L. V. (2019). Escuelas de educación media para ¿adultos? La juvenización de las EEMPA en la ciudad de Santa Fe. Itinerarios Educativos, (11), 167–183. DOI: https://doi.org/10.14409/ie.v0i11.8196

Servetto, S., y Bosio, A. (2019). La escuela secundaria en contextos de desigualdad. Estudio etnográfico en una escuela de la provincia de Córdoba. Cuadernos De Educación, (18). https://revistas.unc.edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/27188

Tobio, F. (2018). Relaciones intergeneracionales en la escuela media nocturna. Anuario Pilquen. Sección Divulgación Científica, 1(1), 1-8. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/anuariocurza/article/view/1854