Trayectorias, acompañamientos y discapacidad en la formación docente: sentidos y tensiones en institutos superiores de formación docente
DOI:
https://doi.org/10.33255/2591/2482Keywords:
educational trajectories , support practices , disability, autonomyAbstract
This article presents the results of a study that explores the modalities of institutional and pedagogical support for students with disabilities in teacher training institutes in Comodoro Rivadavia, Chubut. The study is grounded in relational-dialectical (Achilli, 2005) and ethnographic approaches in education (Rockwell, 2009), which make it possible to construct situated knowledge based on the experiences of institutional actors. We analyze the accounts of program coordinators, student affairs staff, administrative officers, and management teams to understand how, in everyday practices, meanings about disability, autonomy, and teacher education are constructed. The results show that educational trajectories take shape as non-linear processes, shaped by structural inequalities and by tensions between inclusive policies and precarious material conditions. In the absence of specific regulations and sustained resources, institutions develop singular, relational forms of support that express an ethic of care and collective responsibility. The analyses reveal that meanings around disability and professional practice are contested within a field of tensions where gender and ableism intersect. To accompany students thus entails a pedagogical and political practice that challenges the ideology of normality and affirms the right to a more just and inclusive teacher education.
Downloads
References
Achilli, E. (2005). Investigar en antropología social: los desafíos de transmitir un oficio. Laborde.
Achilli, E. (2013). Investigación socioantropológica en educación: para pensar la noción de contexto. En Elichiry, N. (comp.). Historia y vida cotidiana en educación: perspectivas interdisciplinarias, pp. 33-47. Manantial.
Ahmed, S. (2017). Living a feminist life. Duke University Press.
Arellano, K.; A. Pérez y A. Rapanelli (2021). Las tramas de la (in)accesibilidad: experiencias universitarias en torno a la discapacidad. Revista Argentina de Educación Superior (RAES), vol. 13, n.° 22, pp. 104-125. http://www.revistaraes.net/revistas/raes22.pdf
Gesser, M.; P. Block y A. Guedes de Mello (2022). Estudios sobre discapacidad: interseccionalidad, anticapacitismo y emancipación social. Andamios. Revista de Investigación Social, vol. 19, n.° 49, pp. 217-240.
Misischia, B. (2020). Políticas universitarias, perspectivas de discapacidad y accesibilidad en Argentina. Revista Educação e Cultura Contemporânea, vol. 17, n.° 51, pp. 28-42. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/RIDUNRN_a25c9560c61af46051df0fb71d381f33
Nicastro, S. y M.B. Greco (2009). Entre trayectorias: escenas y pensamientos en espacios de formación. Homo Sapiens.
Pérez, A. (2024). Narrativas de jóvenes con discapacidad acerca de sus trayectorias educativas, a partir de sus experiencias en la educación superior. Revista Videre, vol. 16, n.° 35, pp. 1-15. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/240907/CONICET_Digital_Nro.42689054-47fb-4bfe-854e-cac81d8447e1_B.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: historia y cultura de los procesos educativos. Paidós.
Rockwell, E. y R. Mercado (2003). La práctica docente y la formación de maestros. Departamento de Investigaciones Educativas, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del Instituto Politécnico Nacional (CINVESTAV).
Rojas Campos, S.M. (2015). Discapacidad en clave decolonial: Una mirada de la diferencia. REALIS, vol. 5, n.° 1, pp. 175-202. https://www.researchgate.net/publication/354173093_DISCAPACIDAD_EN_CLAVE_DECOLONIAL_Una_mirada_de_la_diferencia
Rojas, S.M.; L. Schewe y A. Yarza de los Ríos (2020). Editorial. Nómadas, n.° 52, pp. 8-9. http://nomadas.ucentral.edu.co/index.php/catalogo/2592-estudios-criticos-latinoamericanos-en-discapacidad-nomadas-52/1051-estudios-criticos-latinoamericanos-en-discapacidad-nomadas
Rosato, A. et al. (2009). El papel de la ideología de la normalidad en la producción de discapacidad. Ciencia, Docencia y Tecnología, vol. 20, n.° 39, pp. 87-105. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14512426004
Sanmartin, G. (2021). Formación docente y discapacidad. Revista Argentina de Educación Superior (RAES), vol. 13, n.° 22, pp. 22-33. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8033426
Vite Hernández, D. (2020). La fragilidad como resistencia contracapacitista: De agencia y experiencia situada. Nómadas, n.° 52, pp. 13-27. https://doi.org/10.30578/nomadas.n52a1
Documentos oficiales consultados
CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA. (1981). Ley 22431: sistema de protección integral de las personas con discapacidad. http://www.legisalud.gov.ar/atlas/sitioPLS/leyesSanitariasNacionales/leyesLSN/L22431.html
CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA. (1995). Ley 24521: Ley de Educación Superior. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/25000-29999/25394/texact.htm
CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA. (2006). Ley 26206: Ley de Educación Nacional. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/120000-124999/123542/norma.htm
CONGRESO DE LA NACIÓN ARGENTINA. (2018). Ley 26378: convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. http://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/140000-144999/141317/norma.htm
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/universal-declaration-human-rights/
ORGANIZACIÓN DE LAS NACIONES UNIDAS. (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 cristina del Valle pereyra, Fabiana Wilensky, Andrea Gisel Gutiérrez Pastrana

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
