Changes and permanences in the subjectivities and affiliation processes of students at the beginning of university life: Results of a research journey
Main Article Content
Abstract
This article aims to share some results of a recent investigation into the beginnings of university life and put them in the context of the findings of other investigations with the same focus carried out in the last ten years in order to understand some changes, permanences, slippages, regarding the processes of subjectivation and affiliation of those who begin their higher studies in public universities.
The qualitative study, the results of which we present here, was carried out together with the students within the framework of the subject “Challenges of the teaching profession in secondary school and higher education” of the teaching careers of the National University of General Sarmiento. Interviews were conducted with 29 young entrants (aged between 18 and 25 years). The condition was that they had entered public universities between the years 2021 and 2023 and that at the time of the interview they were studying at one of the AMBA public universities.
The results of the research show, on the one hand, a change in the way in which many students perceive the teaching position of initial subjects. The closeness, the accompaniment in the first steps in the university that the professors provide —which they point out repeatedly— differs from the type of bond —more distant in most cases— that research carried out years ago showed. On the other hand, the research also offers some evidence about changes that are insinuated in the ways of accessing knowledge.
Downloads
Metrics
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Las ediciones no tienen cargos para las y los autores ni para las y los lectores, y se incita a las y los autores a depositar sus contribuciones en otros repositorios institucionales y temáticos, con la certeza de que la cultura y el conocimiento son un bien de todos y para todos. El Cardo permite la reutilización luego de su edición (Post print) citando la autoría y la fuente original de su publicación. Su uso no puede ser con fines comerciales.
References
Bárcena, F., Mélich, J.C. (2014) La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Miño y Dávila.
Carli, S. (2014). Algunos aportes para pensar los primeros años de la formación universitaria desde la perspectiva de los estudiantes. En Revista Política Universitaria. Fortalecimiento de la docencia y democratización de la universidad, 1(1), pp. 15-19.
Carlino, P. (2017). Leer y escribir en las ciencias sociales en universidades argentinas. Enunciación, 22(1), 110-124.
Coulon, A. (1995). Etnometodología y Educación. Paidós.
Davini, M.C. (2008). Métodos de enseñanza.: didáctica general para maestros y profesores. Santillana.
Feldman, D. (2014). La formación en la universidad y los cambios en los estudiantes. En: Civarolo, M.M., y Lizarriturri, S. (comp.) Didáctica general y didácticas específicas: la complejidad de sus relaciones en el nivel superior. UNVM.
Jackson, P. W. (2002). Práctica de la enseñanza. Amorrotu.
Krichesky, G, Pogré, P. Benchimol, K. et al. (2021). Rupturas y continuidades en las prácticas de enseñanza en el nivel superior a partir de la situación de pandemia. Resultados de una investigación en Revista IRICE Nº 40, 171–195 https://ojs.rosario-conicet.gov.ar/index.php/revistairice/index
Krichesky, G.,Vernengo, A., Janjetic, M.B. (2020). La tarea docente en los inicios de la vida universitaria. Una aproximación al caso de la UNGS. En: Pogré, P. De Gatica, A., Krichesky, G. (comp.) Los inicios de la vida universitaria II. Editorial Teseo.
Lion, C., Kap, M, Ferrarelli, M. (2023). Universidades Desafiadas: alfabetismos fluidos, hibridaciones y nuevas estrategias de enseñanza. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(2), 130-155. Doi: 10.54674/ess. v34i2.768
Pierella, María Paula (2014). El ingreso a la universidad pública: diversificación de la experiencia estudiantil y procesos de afiliación a la vida institucional en Universidades. Dossier 51. UDUAL · México. núm. 60 · abril-junio 2014.
Rinesi, E. (2015). Filosofía (y) política de la Universidad (1er ed.) Los Polvorines. Universidad Nacional de General Sarmiento. IEC-CONADU.
Sadin, E. (2022). La era del individuo tirano: el fin de un mundo común. Caja Negra.
Southwell, M. y A. Vassiliades (2014). El concepto de posición docente: notas conceptuales y metodológicas. Educación, Lenguaje y Sociedad ISSN 1668-4753 Vol. XI Nº 11 (diciembre 2014), 163-187.
Steiman, J. (2018). Las prácticas de enseñanza –en análisis desde una Didáctica reflexiva-. Miño y Dávila.