The educational inclusion of students with disabilities in regular schools. Obligation or vocation. A study from the voice of teachers experiences

Main Article Content

Martha Vergara Fregoso
Rocío Rivas Castañeda

Abstract

This text is part of the research aimed at investigating the meanings of educational inclusion of students with disabilities reported by public primary school teachers of a certain scholar zone in a municipality in the state of Jalisco-Mexico during 2017. In this sense, some of the findings about the experiences shared by professors through narration will be presented. To select the participant teachers for the study, a questionnaire was applied providing information for their characterisation, and subsequently, in-depth interviews were conducted with 23 teachers from a school area in the municipality of Zapopan, Jalisco. Finally, the information was interpreted using comprehensive phenomenology as a basis.


The findings show that the meanings constructed by teachers reflect their experiences working with students with disabilities. Furthermore, some ethical and professional values that account for moral, personal and professional commitment, among other aspects, can be inferred.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Vergara Fregoso, M., & Rivas Castañeda, R. . (2024). The educational inclusion of students with disabilities in regular schools. : Obligation or vocation. A study from the voice of teachers experiences. El Cardo, (20), 1–24. https://doi.org/10.33255/18511562/1765
Section
Dosier

References

CEDE (2013). DSM-V Novedades y criterios de Diagnóstico, CEDE, p. 2. http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/DSM%205%20%20Novedades%20y%20Criterios%20Diagn%C3%B3sticos.pdf

Confederación de Adolescencia y Juventud de Iberoamérica Italia y Caribe (2013). DSM-V Novedades y criterios de Diagnóstico. http://www.codajic.org/sites/www.codajic.org/files/DSM%205%20%20Novedades%20y%20Criterios%20Diagn%C3%B3sticos.pdf

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos (2005). Ley General Para las Personas Con Discapacidad. Diario Oficial de la Federación. http://dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5191516&fecha=30/05/2011

Congreso General de los Estados Unidos Mexicanos (2016). Decreto por el que se reforman y adicionan diversas disposiciones de la Ley General de Educación, en materia de Educación Inclusiva. Diario Oficial de la Federación. http://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5439577&fecha=01/06/2016

Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro, informe a la unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo xxi. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. México (2020). Las personas con discapacidad en México: una visión al 2010. Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI).

Maldonado, J. (2013). El Modelo Social De La Discapacidad: Una Cuestión De Derechos Humanos. Revista De Derecho Uned, (12), 817-833. http://revistas.uned.es/index.php/RDUNED/article/viewFile/11716/11163

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (1990). Declaración Mundial sobre Educación para todos. Marco de Acción para satisfacer las Necesidades Básicas de aprendizaje. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001275/127583s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (1994). Declaración de Salamanca, marco de acción para las necesidades educativas especiales aprobada por la Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2000). Foro de Acción de Dakar. Educación para todos: cumplir nuestros compromisos comunes. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001211/121147s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2001). Declaración de Cochabamba y recomendaciones sobre políticas educativas al inicio del siglo XXI. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001214/121485s.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2004). Temario Abierto sobre Educación Inclusiva. Materiales de Apoyo para Responsables de Políticas Educativas. http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001252/125237so.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Cultura, las Ciencias y la Educación (2006). Convención sobre los Derechos de las Personas con Discapacidad. https://www.scjn.gob.mx/libro/InstrumentosConvencion/PAG0313.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2011). Informe mundial sobre la discapacidad. http://www.who.int/disabilities/world_report/2011/summary_es.pdf

Organización Mundial de la Salud (OMS) (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud: CIF. IMSERSO. http://www.imserso.es/InterPresent2/groups/imserso/documents/binario/435cif.pdf

Rivas, R. (2016). Entrevistas Profes. Inclusión Educativa. Inédito. https://drive.google.com/drive/folders/1qNo-NNe3UsP9aObIWmcRH14ef3juTlEZ?usp=sharing

Secretaria de Educación Pública (2002). Programa Nacional de Fortalecimiento de la Educación Especial y la Integración Educativa. https://educacionespecial.sep.gob.mx/storage/recursos/2023/05/agS1kjck9B-PFEEIE-2002.pdf

Secretaria de Educación Pública (2011). Programa de Educación Básica. Secretaria de Educación Pública.

Secretaria de Educación Pública (2017). Modelo Educativo para la educación obligatoria. Educar para la libertad y la creatividad. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/15105/1/images/modelo_educativo_educacion_obligatoria.pdf

Schütz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Paidós.

Schütz, A. (1974). Fenomenología del mundo social. Introducción a la sociología comprensiva. Paidós.

Schütz, A. (1979). El problema de la realidad social, Amorrortu Editores.

Van Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida: ciencia humana para una pedagogía de la acción y la sensibilidad. Idea Books.