Autonomy, participation and self-determination of people with disabilities at higher education levels

Main Article Content

Nataly Restrepo Restrepo
Jorge Iván Correa Álzate

Abstract

Since the emergence of inclusive education in the eighties of the last century, the question of what it is for has arisen. Thus, different purposes have permeated its trajectory, initially focused on the physical incorporation and adaptation of people with disabilities to regular education, moving on to the achievement of learning and socialization, and nowadays considering educational goals such as participation, autonomy and self-determination. These are recognized in public policy guidelines, implying the incorporation of strategies for their development in educational practices, in addition to requiring evaluation criteria to assess their implementation and impact. As a result of the experience in the pluralities research line of the Senderos group, result reports related to research projects in the last five years are analyzed, using content analysis as a method, applied to texts and speeches to identify recurrent situations in the life of subjects with disabilities that today go through higher education. The conclusion is that these goals are characterized by permanent tension, according to the voices of people with disabilities, due to conflicting interests between the expectations and needs of the people themselves and the development of policies, which is evident in daily practices, in the case of participation, centered on capacity vs. deficit, of autonomy, in self-identification vs. stereotypes, and of self-determination, in the ability to make their own decisions vs. hegemonic practices in the curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Restrepo Restrepo, N., & Correa Álzate , J. I. . (2024). Autonomy, participation and self-determination of people with disabilities at higher education levels. El Cardo, (20), 1–19. https://doi.org/10.33255/18511562/1753
Section
Dosier

References

Abric, J.-C. (2001). Pratiques sociales et représentation (3.ra ed.). Presses Universitaires de France.

Álvarez-Aguado, I., Vega Córdova, V., González, H. S., González-Carrasco, F., Jarpa Azagra, M. y Campaña Vilo, K. (2021). Autodeterminación en personas con discapacidad intelectual que envejecen y algunas variables que inciden en su desarrollo. Interdisciplinaria, 38(3), 139-154.

Arellano, A. y Peralta, F. (2014). Calidad de vida y autodeterminación en personas con discapacidad. Valoraciones de los padres. Revista Iberoamericana De Educación, 63, 145–160. DOI: https://doi.org/10.35362/rie630561

Calderón, D. (2018). La mesa nacional de participación para víctimas: ¿Un mecanismo de participación efectiva? Trabajo de grado para optar por el título de Politóloga. Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/40483/Trabajo%20de%20Grado%20.pdf?sequence=1

Carmona D. (2021). La autonomía en la discapacidad desde la perspectiva de la ética del Cuidado. Contextos: Estudios De Humanidades Y Ciencias Sociales (48), 1-23. http://revistas.umce.cl/index.php/contextos/article/view/1605

Catalán, S. D., Astray, A. A. y Morales, E. S. (2022). Jóvenes con discapacidad intelectual en la universidad: entre la sobreprotección y la autodeterminación. Siglo Cero, 53(2), 145-165.

Chadwick, D. y Fullwood, C. (2018). An Online Life Like Any Other: Identity, Self-Determination, and Social Networking Among Adults with Intellectual Disabilities. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 21(1), 56-64. DOI: http://doi.org/10.1089/cyber.2016.0689

Correa, J. (2023). Principio de progresividad y no reversibilidad en educación inclusiva para población con discapacidad en Colombia. Praxis & Saber, 14(39), 1-15. DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v14. n39.2023.15781

Correa-Alzate, J. I., Suárez-Vallejo, J. P. y Restrepo Restrepo, N. (2023). Experiencia de docentes en tiempo de pandemia con estudiantes con retos educativos: Desafíos en el retorno a educación presencial con enfoque inclusivo en Medellín. Revista Electrónica Educare, 27(2), 1-21. DOI: https://doi.org/10.15359/ree.27-2.15856

Correa, J. I. (2022). Literacidades en la educación inclusiva. En: Vergara Fregoso, M. y Ferreyra, H. (Coords.). Miradas y voces de la investigación educativa viii: la literacidad como una vía para la diversidad, la inclusión y el aprendizaje, p. 33.Universidad Católica de Córdoba (Argentina) y Universidad de Guadalajara (UDG).,

Correa Alzate, J. I., Restrepo Restrepo, N., Suárez Vallejo, J. P., Urrea Betancur, D., Echavarría Luján, D. M., Mosquera Valoyes, K. S. y Ochoa Ocampo, M. P. (2020). Narrativas en discapacidad. Escuchando voces en la trayectoria educativa. DOI: https://doi.org/10.53995/9789585309913

Correa, J. (2020). Ecología de saberes de estudiantes con discapacidad: un paso para construir justicia curricular en educación superior. En Suárez Vallejo (Ed). Saberes producidos en torno a la discapacidad, pp. 7-27. Sello Editorial del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria. DOI: https://doi.org/10.53995/9789585299603

Correa, J., y Restrepo Restrepo, N. (2018). Atención a la diversidad: retos y desafíos en la Educación Superior. En: Tovar-Gálvez J. C. (Ed.), Trends and challenges in Higher Education in Latin America, pp. 179-190. Adaya Press. doi: https://doi.org/10.58909/ad18845618

Correa, J., y Restrepo Restrepo N. (2017). Modelo para la atención a la diversidad en el Tecnológico de Antioquia centrado en la justicia educativa y la equiparación de oportunidades. Sello Editorial del Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria.

Escudero, E. F. y Castro, J. P. (2023). Autodeterminación y éxito académico de personas con discapacidad visual. ie Revista de Investigación Educativa de la redeiech, 14. DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v14i0.1643

Fantova, F. (2009). Notas sobre acompañamiento social y autonomía personal. Revista Políticas Sociales en Europa, 25-26, 167-175. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3096044

Fernández, A., Morán, L., Campa, T., González, E., Gómez. L. E. y Monsalve, A. (2015). Resultados personales en autodeterminación en niños y adolescentes con discapacidad intelectual y trastorno del espectro del autismo. En: Verdugo M. (Coord.), IX Jornadas científicas de investigación sobre personas con discapacidad: Prácticas profesionales y organizacionales basadas en la evidencia [cd-rom Actas de Congreso]. inico.

Frielink, N., Schuengel, C. y Embregts, P. (2018). Autonomy support, need satisfaction, and motivation for support among adults with intellectual disability: Testing a self-determination theory model. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 123(1), 33-49. DOI: https://doi.org/10.1352/1944-7558-123.1.33

Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós.

Lara A. (2007). Discapacidad, Autonomía Personal y atención a las personas en situación de Dependencia. Revista de Ciencias Sociales (30), 205-214. https://www.fpablovi.org/sociedad-y-utopia/30/30.pdf#page=154

Mainieri, W. L. (2015). La autodeterminación como derecho social de las personas con discapacidad. Autonomía personal, (17), 40-47.

Morán, L., Gómez, L. E. y Alcedo, M. A. (2018). 2.º Premio de Investigación ampans 2018: Hacia una mejor calidad de vida en jóvenes con discapacidad intelectual y autismo: Prioridades para la intervención y variables relevantes. http://www.ampans.cat/es/publicaciones-es/premio-de-investigacion.

Morán Suárez, M. L., Gómez Sánchez, L. E., & Alcedo Rodríguez, M. Ángeles. (2019). Inclusión social y autodeterminación: los retos en la calidad de vida de los jóvenes con autismo y discapacidad intelectual. Siglo Cero, 50(3), 29–46. DOI: https://doi.org/10.14201/scero20195032946

Naciones Unidas (2006). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad. Sexagésimo primer período de sesiones de la Asamblea General mediante la resolución A/RES/61/106. https://www.ohchr.org/es/instruments-mechanisms/instruments/convention-rights-persons-disabilities

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: Propuesta para el desarrollo humano. Paidós.

Ordóñez, L. A., y Salazar, B. (2013). La autonomía universitaria y la reforma a la educación superior. Tendencias, 14(1), 160-186. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/983

Peralta López, F., y Arellano Torres, A. (2014). La autodeterminación de las personas con discapacidad intelectual: situación actual en España. Ces Psicología, 7(2), 59-77.

Plena inclusión (2015). ¡PARTICIPA! Guía de participación de las personas con discapacidad intelectual o del desarrollo. feaps, Confederación Española de Organizaciones en favor de las Personas con Discapacidad Intelectual y del Desarrollo. https://www.plenainclusion.org/wp-content/uploads/2021/03/cuaderno_bbpp_participacion.pdf

Ryan, R., y Deci, E. (2017). Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness. The Guilford Press.

Torres, A. A. y López, M. F. P. (2013). Autodeterminación de las personas con discapacidad intelectual como objetivo educativo y derecho básico: estado de la cuestión. Revista Española de Discapacidad (redis), 1(1), 97-117.

San Fabian, J. (1992). La experiencia participativa de los estudiantes en el ámbito escolar. Ministerio de Educación y Cultura de España. file:///C:/PARTICIPACION/EXP%20DE%20PARTICIPACION%20DE%20ESTUDIANTES.pdf

Wehmeyer, M. L. (1995). The Arc´s Self-determination Scale. Procedural guidelines. The Arc of the United States.

Wehmeyer, M. L. (1998). Self-determination and individuals with significant disabilities: Examining meanings and misinterpretations. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 23(1), 5-16.

Wehmeyer, M. L. (1999). A functional model of self-determination: describing development and implementing instruction. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 14(1), 53-61.

Wehmeyer, M.L. (2005). Self-determination and individuals with severe disabilities: Re-examining meanings and misinterpretations. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 30(3), 113-120.

Wehmeyer, M. L. (2009). Autodeterminación y la tercera generación de prácticas de inclusión. Revista de Educación, 349, 45-67