Schooling Experiences as Spaces for Socialization and Bonding of Venezuelan Students in Schools of Guayaquil and Daule, Ecuador

Main Article Content

Claudia Patricia Uribe Lotero
Magali del Rosario Merchán Barros
Jose Daniel Merchan Naranjo
https://orcid.org/0000-0001-8749-4549

Abstract

This study describes socialization and bonding experiences in the schooling process of immigrant Venezuelan students with their local peers and teachers, in schools of Guayaquil, Ecuador (2022-2023). It employs three sensitizing concepts: schooling experiences, socialization and bonding. When integrated to the study’s goals, these concepts allowed researchers to observe experiences, impressions and affections during the schooling process of a student. This mixed, quali-quantitative research design employed interviews and a questionnaire, both tools focusing on schooling experiences as moments and spaces for the encounters between students with their local peers and teachers. Participants were 12 Venezuelan students from General Basic Education to Baccalaureate and 64 teachers of Venezuelan students.


Findings highlight the relational dimension of students with peers and teachers during ordinary experiences. This has a special relevance due to the students’ condition of being immigrants. The spaces for socialization and bonding begin, according to students, during the first interactions with their peers and teachers. The bonding process is framed on students’ and peers’ developmental stage traits, and teachers’ spontaneity to share personal experiences with students. Displays of trust of local students to their Venezuelan peers, and participation of Venezuelan students in school activities provide opportunities for socialization. During all the experiences, a general conclusion is to reflect on the quality of school life, which is a network of interactions and affections between students and teachers that are present during the schooling process. This motivates us to examine the warmth when educating, where affections pass between the actors in the school scene.


 


 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Uribe Lotero, C. P. ., Merchán Barros , M. del R., & Merchan Naranjo, J. D. (2024). Schooling Experiences as Spaces for Socialization and Bonding of Venezuelan Students in Schools of Guayaquil and Daule, Ecuador. El Cardo, (20), 1–21. https://doi.org/10.33255/18511562/1739
Section
Dosier

References

Acuerdo Ministerial N.° MINEDUC-MINEDUC 2020-00025-A [Ministerio de Educación del Ecuador]. Normativa para regular y garantizar el acceso, permanencia y promoción y culminación del proceso educativo en el Sistema Nacional de Educación a población que se encuentra en situación de vulnerabilidad. 22 de abril de 2020. Ministerio de Educación del Ecuador

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (ACNUR). (2019). Refugees and migrants from Venezuela top 4 million: UNHCR and IOM. https://www.unhcr.org/news/press/2019/6/5cfa2a4a4/refugees-migrants-venezuela-top-4-million-unhcr-iom.html

Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Refugiados (acnur). (2022). Tendencias Globales. Desplazamiento forzada 2022. ACNUR. https://www.acnur.org/tendencias-globales-de-desplazamiento-forzado-en-2022

Arroyo, M. (2009). Cualitativo/cuantitativo, la integración de las dos perspectivas. En: A. Merlino (Coord.), Investigación Cualitativa en Ciencias Sociales. Temas, problemas y aplicaciones (pp. 205-211). Cengage Learning Argentina.

Bajardi, A. (2015). La identidad personal en relación con la educación: características y formación del concepto. Reidocrea, monográfico, 4, 106-114. DOI: http://dx.doi.org/10.30827/Digibug.37124

Bonilla-Castro, E., y Rodríguez-Sehk, P. (2017). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Grupo Editorial Norma.

Carrillo, C. (2014). Reflexión en torno a las construcciones simbólicas de los/las profesores/as respecto de la «inclusión educativa» de hijos e hijas de inmigrantes en el sistema educativo chileno. TS Cuadernos de Trabajo Social, 11, 43-56. https://www.tscuadernosdetrabajosocial.cl/index.php/TS/article/view/12

Duschatzky, L., y Skliar, C. (2014). Los vínculos en las escuelas. Pensar la composición de las relaciones en tiempos digitales y abismales. Revista de Educação, Ciência e Cultura, 19(1), 23-34. https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/1360

Escobar-Puig, M. y Rodríguez-Macías, J.C. (2018). Evaluación de la calidad de vida escolar en estudiantes de tercero de secundaria del estado de Baja California, México. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 17(33), 45-57. DOI: https://doi.org/10.21703/rexe.20181733mescobar6

Freites, A. y Marota, D. (2021). Migración forzada, crisis económica y desequilibrios en el mercado laboral en Venezuela. En: Koechlin, J.; Eguren, J. y Estrada, C. (Eds.), Inserción laboral de la Migración Venezolana en Latinoamérica (pp. 19-44). OBIMID. https://repositorio.uarm.edu.pe/handle/20.500.12833/2273

González, M. (2017). Representaciones sociales y experiencias de vida cotidiana de los ancianos en la Ciudad de México. Estudios demográficos y urbanos, 32(1), 9-36.

DOI: https://doi.org/10.24201/edu.v32i1.1616

Graham, A.; Powell, M.; Taylor, N.; Anderson, D. y Fitzgerald, R. (2013). Investigación ética con niños. Centro de Investigaciones de UNICEF- Innocenti.

Hamui Sutton, L. (2011). Las narrativas del padecer: una ventana a la realidad social. Cuicuilco, 18(52), 51-70. https://revistas.inah.gob.mx/index.php/cuicuilco/article/view/3958

Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ta Edición). McGraw Hill.

Kaplan, C. (2018). La vida en las escuelas: Esperanzas y desencantos de la convivencia escolar. Homo Sapiens Ediciones.

Kaplan, C. (2022). La afectividad en la escuela. Paidós Educación.

Kaplan, C., y Szapu. E. (2020). Conflictos, violencias y emociones en el ámbito educativo. Nosótrica Ediciones.

Larrosa, J. (2006a). Sobre la experiencia I. Revista Educación Y Pedagogía, 18, 43-51. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19065/16286

Larrosa, J . (2006b). Sobre la experiencia II. Revista Educación Y Pedagogía, 18, 52-67. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/19066

Luco, G, Mondaca, I, Mora, P., Olguín, I., Saez, J., y Figueroa, J. (2020) Inclusión escolar de niños, niñas y adolescentes refugiados venezolanos en Chile. Revista Pensamiento Académico de la Universidad, 3(2), 227-243. DOI: https://doi.org/10.33264/rpa.202001-17

Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana. (2020). Plan Integral para la Atención y Protección de la Población Venezolana en Movilidad Humana en Ecuador 2020-2021. https://www.cancilleria.gob.ec/wp-content/uploads/2020/09/tenci%C3%93n_y_protecci%C3%93n_de_la_poblaci%C3%93n_venezolana_2020_-_2021-16sept20-final0812999001600384661.pdf

Olmos, A. (2016). Empatía: algunas reflexiones. En: Prestes, C. (Org.), La importancia de la Empatía en la educación (pp. 22-30). Instituto Alana. https://escolastransformadoras.com.br/wp-content/uploads/2017/06/PUBLICACAO_EMPATIA_espanhol_single.pdf

Pavez, I. (2011). Migración infantil: rupturas generacionales y de género. Las niñas peruanas en Barcelona y Santiago de Chile. [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://www.tdx.cat/handle/10803/79139

Plataforma de Coordinación Interagencial para Refugiados y Migrantes de Venezula [R4V] (2022). Evaluación Conjunta de Necesidades. Informe de Resultados de Ecuador - Mayo 2022. r4v . https://www.r4v.info/es/document/gtrm-ecuador-evaluacion-conjunta-necesidades-mayo-2022

Plataforma de Coordinación Interagencial para Refugiados y Migrantes de Venezula [R4V] (2023). Refugiados y Migrantes Venezolanos en la Región. r4v. https://www.r4v.info/es/document/r4v-america-latina-y-el-caribe-refugiados-y-migrantes-venezolanos-en-la-region-may-2023

Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural [rloei]. Registro Oficial N.° 1241. 19 de julio de 2012 (Ecuador).

Ricoeur, P. (1999). Historia y narratividad. Paidós.

Rodríguez, E.; Moya, M. y Rodríguez, M. (2020). Importancia de la empatía docente-estudiante como estrategia para el desarrollo académico. Dominio de las Ciencias, 6(3), 23-50. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1205

Sánchez, L. (2022). Experiencias de construcción de vínculos de estudiantes migrantes venezolanos con pares y docentes en el proceso de escolarización en el nivel de Bachillerato en Daule [Tesis de licenciatura, Universidad Casa Grande]. http://dspace.casagrande.edu.ec:8080/handle/ucasagrande/3795

Secretaría Nacional de Planificación (2021). Plan de Creación de Oportunidades 2021-2025. Secretaría Nacional de Planificación. https://www.planificacion.gob.ec/wp-content/uploads/2021/09/Plan-de-Creacio%CC%81n-de-Oportunidades-2021-2025-Aprobado.pdf

Schöngut, N., y Pujol, J. (2015). Relatos metodológicos: difractando experiencias narrativas de investigación. Forum: Qualitative Social Research, 16(2), 1-24. www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2207/3810

Terigi, F. (2020). Escolarización y pandemia: alteraciones, continuidades, desigualdades. REVCOM: Revista científica de la red de carreras de Comunicación Social, 11, 1-10.

DOI: https://doi.org/10.24215/24517836e039