Notes for a common university

Main Article Content

Paula Garbarino
Luciana Toci

Abstract

These notes comprise an organization of notions that we have considered important to distinguish from the questions that the meeting called «Public University and Virtuality. Disputed narratives» updated us.


These are fundamentally the notions that we believe are relevant to continue reflecting about: The frameworks of university teaching and studies -assuming that school and university share some demands as a school form- and the university autonomy.


The meeting called «Public University and Virtuality. Narratives in Dispute» implies a memory as a starting point. A feedback between questions about the way that work adopted on the situation of the health emergency by COVID-19, how we know and make questions to ourselves, the university autonomy, and the particularities of our territory, the National University of Entre Ríos.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Garbarino, P., & Toci, L. . (2021). Notes for a common university. El Cardo, (17), 82–95. https://doi.org/10.33255/18511562/10473
Section
Temática: La Educación Superior y los retos pedagógicos

References

Berardi, F. (2020). Fenomenología del fin: sensibilidad y mutación conectiva. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Caja Negra.

Fisher, M. (2019). Realismo capitalista ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra.

Foucault, M. (2012). Nacimiento de la biopolítica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gago, V. (2014). La razón neoliberal. Economías barrocas y pragmática popular. Buenos Aires: Tinta Limón.

Larrosa, J. (2019). Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de Profesor. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico.

Pál Pelbart, P. (2016). Filosofía de la deserción. Nihilismo, locura y comunidad. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón.

Rancière, J. (2013). ¿Ha pasado el tiempo de la emancipación? CALLE14, 9(13), 14-27. DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2014.3.a01

Simons M. y Masschelein J. (2014). Defensa de la escuela. Una cuestión pública. Buenos Aires: Miño y Dávila.

----------------(2013). Se nos hace creer que se trata de nuestra libertad: notas sobre la ironía del dispositivo de aprendizaje. Pedagogía y saberes 38. Bogotá. Universidad Pedagógica Nacional, Facultad de Educación.

Simons M., Masschelein J. y Larrosa J. (2011). Jacques Rancière. La educación pública y la domesticación de la democracia. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Miño y Dávila.

Spinoza, B. (2011). Ética. Madrid: Gredos.

Virno, P. (2016). Gramática de la multitud. Para un análisis de las formas de vida contemporáneas. Madrid: Traficantes de sueños.

Sztulwark, D. (2019). La ofensiva sensible. Neoliberalismo, populismo y el reverso de lo político. Buenos Aires: Caja Negra.

Tatián, D. (2019). Spinoza disidente. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Tinta Limón

------------------ (2013). De la universidad pública a la universidad común. Diario Página 12, martes 19 de marzo. Argentina.

Corpus documental:

Acta N.° 01/15. Consejo Superior. Universidad Nacional de Entre Ríos. [Consultado el 29/07/2021]. Disponible en:

http://digesto.uner.edu.ar/documento.frame.php?cod=29003

Resoluciones rectorales 147/20, 148/20, 167/20. Rectorado. Universidad Nacional de Entre Ríos. [Consultado el 29/07/2021]. Disponible en: http://digesto.uner.edu.ar/

Paro universitario: se multiplican las tomas en todo el país. Fecha 24/08/2018. Redacción La Tinta. [Consultado el 31/03/2021]. Disponible en: https://latinta.com.ar/2018/08/paro-universitario-facultades-tomadas-pais/

Universidad de Entre Ríos no usará fondos mineros. Fecha 25/02/2012. Blog: No a la mina. La montaña sigue en pie gracias a su gente. [Consultado el 31/03/2021]. Disponible en: https://noalamina.org/general/item/8387-universidad-de-entre-rios-no-usara-fondos-mineros

Despacho semanal de noticias del jueves 27 agosto de 2009. Facultad de Trabajo Social, Universidad Nacional de Entre Ríos. [Consultado el 31/03/2021]. Disponible en:

http://www.fts.uner.edu.ar/exteinv/d_s_n/archivos/2009/agosto/d_s_n_27_08_09.htm