Optic chiasm: The place of images Assembly practices and forms of visual thinking in Xul Solar and Batlle Planas

Main Article Content

Agustín Bucari
https://orcid.org/0000-0002-9188-1215

Abstract

The article raises the uses of technical images by artists, both in its pedagogical dimension and in its role in the face of visual production within its files. The circulation of images from printed culture, both books and magazines, postcards and other types of graphic materialities, have a substantial presence in the production fields of modern artists. Of course we do not refer to the unique case of collage, but the place of the images and their models, in particular those that are replicated in the expanded scope of culture and the new modern aesthetics - Biocentrism, aesthetics of the engineer, Gesamtkunstwerk, Gestalt- about the conquest of the mystery of nature (visible-invisible, internal-external), such as the new modern visualization techniques (electronic microscope, X-rays, among others) and reproduction of images (photography, photogravure, etc.)


Faced with this, two cases of Latin American artists are presented, in which technical images are bridges to converge artistic and scientific practices, in integrative projects between art, life and spirit. For this, the article will focus on the analysis of the assembly practices of the artists Xul Solar and Juan Batlle Planas, and satellitely of some of their works. With the objective of contrasting their forms of non -discursive visual thinking, the origin of its sources, the continuity in the topics selected in some of the books of their personal libraries, documents and writings, and thus, finally, giving general hypotheses of the matrix of this thought in his plastic works laying the foundations for a future comparative critical iconological analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Bucari, A. (2024). Optic chiasm: The place of images: Assembly practices and forms of visual thinking in Xul Solar and Batlle Planas. Del Prudente Saber, (19), e0027. https://doi.org/10.33255/26184141/1874e0027
Section
Dosier «Ficciones especulativas: arte, ciencia, tecnología»

References

Abós, Á. [2004] (2017). Xul Solar. Pintor del misterio. Editorial Sudamericana.

Álvarez, L. & J. C. Pedroni (2017). Derivas iconográficas. En Florencia Suárez Guerrini (2017), Colección Juan Batlle Planas: patrimonio de la Universidad Nacional de La Plata / Florencia Suárez Guerrini et al. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Artes. pp. 23-30

Azara, P. (2018). Batlle Planas: El gabinete Surrealista. Fundación Juan March. https://www.march.es/es/palma/exposiciones/juan-atlle-planas-gabinete-surrealista

Azara, P. (29-30 de junio de 2021). Entre huesos y Taladros (más allá de la razón-para.noia). [Conferencia], Congreso Estados de ánimo del surrelismo. Fundación malba. https://www.youtube.com/watch?v=Yp10UGEX_Bg

Boehm, G. (2006). Die Wiederkehr der Bilder [El retorno de las imágenes]. En Boehm, G. (Ed.), Was ist ein Bild?, pp. 11-38. Fink. Botar, O. A. I. (1998). Prolegomena To the Study of Biomorphic Modernism [Prolegómenos al estudio del modernismo biomórfico], [Tesis de doctorado]. Departamento de Historia del Arte de la Universidad de Toronto, Canadá.

Bucari, A. (2015). Corte a b. Tejidos entre el arte y la ciencia. El corte como operación poética [Tesis de grado]. Universidad Nacional de La Plata. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/115033

Bucari, A. (2021). Xul Solar: perspectivas historiográficas e imagen técnica. Armiliar. (N.° 5), e035, mayo 2021. Facultad de Artes. Universidad Nacional de La Plata. doi: https://doi.org/10.24215/25457888e035

Bucari, A. (2023) Xul Solar: convergencia entre arte y ciencia. Uso de la imagen técnica y científica (1912-1924) [Tesis doctoral]. Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Artes. sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/158028

Buchloh, B. H. D. (2004). Formalismo e historicidad. Editorial Akal.

Burucúa, J. y Kwiatkowski, N. (2019). Aby Warburg, historiador del arte y científico de la cultura. En: Ninfas, serpientes, constelaciones, la teoría artística de Aby Warburg. mnba. https://media.bellasartes.gob.ar/h/Publicaciones/catalogo_Aby_Warburg.pdf

Bredekamp, H. (2003). A Neglected Tradition Art History as Bildwissenschaft. Critical lnquiry, 29(3). Chicago Journals. University of Chicago.

Bredekamp, H. (2015). The Technical Image: a History of Styles in Scientific Imagery [La imagen técnica: una historia de estilos en la imaginería científica]. The University of Chicago Press.

Bruno-Garcen, P. (2023). «El espectáculo microscópico. Miradas al nuevo mundo entre la maravilla y el terror». En Rieznik, M. y Lois, C. (Dirs.), Técnica y Estética de las Imágenes. Elementos para pensar lo visual en las prácticas científicas y artísticos. Equinoctialis. https://www.academia.edu/109986011/LIBRO_TÉCNICA_Y_ESTÉTICA_DE_LAS_IMÁGENES_PUBLICADO

Caillois, R. (1980). Intenciones. Editorial Sur.

Cirlot, J. E. (1955). Morfología y arte contemporáneo. Omega Ediciones S.A.

Eggelhöfer, F. (2012). Paul klees lehre vom schöpferischen [Tesis doctoral]. Universität Bern. https://archiv.ub.uniheidelberg.de/artdok/2067/1/Eggelhoefer_Paul_Klees_Lehre_vom_Schoepferischen_2012.pdf

Francone, G. y Ravera, R. M.(2006). Batlle Planas, una imagen persistente. Editorial Fundación Alon. https://issuu.com/fundacionalon/docs/batlle-planas_alon

Francone, G. (2023). Devenir Surrealista en Batlle Planas. Una Ola de sueños: experiencia del surrealismo en la Argentina [Catálogo]. Biblioteca Nacional Mariano Moreno. https://www.bn.gov.ar/micrositios/exposiciones/categoria1/una-ola-de-suenos

Frigerio, S. (2006). Xul Solar: recortes para la construcción de una totalidad privada [Tesis de Grado]. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad de Palermo.

Fleckner, U. (2022). Aby Warburg y el poder de las imágenes en lucha por el espacio del pensamiento. Ubu Ediciones.

Gallazo, E. (Coord.), (2022). Alejandra Pizarnik: entre la imagen y la palabra. Biblioteca Nacional Mariano Moreno. https://www.bn.gov.ar/micrositios/exposiciones/categoria1/alejandra-pizarnik

García Martínez, J. A. (1962). Batlle Planas y el surrealismo. Ediciones Culturales Argentinas.

Gil, S. (2017). Xul Solar: montajes palabra / imagen en una utopía latinoamericana [Tesis doctoral inédita]. Universidad Nacional de Mar del Plata, Facultad de Humanidades.

Kandinsky, W. [1926] (2003). Punto y línea sobre el plano. Editorial Paidós.

Koffka, K. [1936](1953). Principios de psicología de la Forma. Paidós.

Klee, P. (1976). Teoría del arte moderno. Ediciones Caldén.

Mitchell. W. J. T. (2019). La Ciencia de la Imagen. Akal

Pizarnik, A. y Azcona, E. (1957). Entrevista: «Batlle Planas o la libertad en el arte». Revista El Hogar (248).

Quereilhac, S. (2010). La imaginación científica: Ciencias ocultas y literatura fantástica en el Buenos Aires de entre-siglos (1875-1910) [Tesis doctoral]. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires. http://repositorio.filo.uba.ar/handle/filodigital/1604

Sarlo, B. (1992). La imaginación técnica. Sueños modernos en la cultura argentina. Nueva Visión.

Weissbach, A. (2015). Wassily Kandinsky - Unterricht Am Bauhaus: Vortrage, Seminare, Ubungen 1923-1933. Gebruder Mann Verlag.

Wellen, M. (2009) Paranoia and Hope: The Art of Juan Batlle Planas and its Relationship to the Argentine Technological imagination of the 1930 and 1940. Journal of Surrealism and the Americas. 3(1-2), 84-106. https://hdl.handle.net/2286/R.2.N.140951

Wick, R. K. (2009). Arte y educación: Cambios cruciales en la época moderna. Un rápido repaso a la histórica de la pedagogía del arte en Alemania. En Los museos en la educación: la formación de los educadores: I Congreso internacional: actas, ponencias y comunicaciones. Arte, individuo y sociedad, 22(2), 54-93.

Xul Solar, A. (2012). Los San Signos. Xul Solar y el I Ching. El Hilo de Ariadna, Fundación Pan Klub, Museo Xul Solar.

Xul Solar, A. (2016). Xul Solar. Catálogo razonado: obra completa, Vol. 1. Fundación Pan Klub.