Becoming teachers at secondary school today Explorations through the notion of truthful saying by Michel Foucault

Main Article Content

María Virginia Luna

Abstract

This article introduces the results of a research project carried out at the Universidad Nacional de Rafaela (Santa Fe, Argentina) between 2020 and early 2023. The research, qualitative exploratory, looked into the challenges faced by the process of universalization at secondary school at two state schools recently founded in the area where the university is located. The study focussed on two investigation lines organised along the categories school productions and teacher subjectivation practice. By means of the first one, the aim was to explore dynamics of institutional creation where each school took over the request for universalization of the secondary school level in a particular way, considering a fact that was inexistent when the project was formulated: pandemics. The second one allows to track manners of develpment and recognition of teaching inside such dynamics. 


In this opportunity, the interest is to expose some findings referred to how schoolheads and teachers recognise, and recognise themselves in, the daily work forged in certain conditions to which the sanitary situation was added. We refer to conditions created by schools peculiarities, their labour prospects, their foundation social need, student population characteristics, their urban location and curricular profiles they offer. In this approach analyticals of the forms of subjectivation exposed by Foucault in the latest courses at Collège de France were central. This theoretical and methodological option demanded us to go further than the initial concern for the contemporary teaching subject to notice the types of relationtionships in which teachers are forming and recognising themselves in the school scenarios studied. By means of the notion of truthful saying, coined by the autor, features, forms and effects of subjectivation are described, which permeate the teaching experiencies analysed.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Luna, M. V. (2024). Becoming teachers at secondary school today: Explorations through the notion of truthful saying by Michel Foucault . El Cardo, (20), 1–18. https://doi.org/10.33255/18511562/1853
Section
Dosier Educación Secundaria

References

Brito, A. (2009). La identidad de los profesores de la escuela secundaria hoy: movimientos y repliegues. Propuesta educativa, (31), 55-67.

Dejours, C. (1999). Conferências brasileiras. Fundap e Eaesp-FGV.

Dreyfus, H. y Rabinow, P. (2001). Michel Foucault: Más allá del estructuralismo y la hermenéutica. Nueva Visión.

Dubet, F. (2006). El declive de la institución. Profesiones, sujetos e individuos en la modernidad. Gedisa.

Duschatzky, S. (2007). Maestros errantes: experimentaciones sociales en la intemperie. Paidós.

Fernández, L. (2013). Instituciones educativas. Dinámicas institucionales en situaciones críticas. Paidos.

Foucault, M. (1979) Microfísica del poder. La Piqueta.

Foucault, M. (2001). El sujeto y el poder. En Dreyfus, H. y Rabinow, P. (2001). Michel Foucault: Más allá del estructuralismo y la hermenéutica. Nueva Visión.

Foucault, M. (2010). El coraje de la verdad. Lecciones en el Collège de France, 1983-1984. Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014a). Sobre el gobierno de los vivos. Lecciones en el Collège de France, 1979-1980. Fondo de Cultura Económica.

Foucault, M. (2014b). Obrar mal, decir la verdad. La función de la confesión en la justicia. Siglo XXI.

Grinberg, S. M. (2015). Hacer docencia y devenir docente en las periferias urbanas del sur global. Formación de docentes: relatos de lo posible. Educação Unisinos 19(1), 22-33, janeiro/abril 2015 DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2015.191.02

Langer, E. y Orlando, G. (2019). Docencia, trabajo y disputas cotidianas en escuelas secundarias de las sociedades del gerenciamiento. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 2(14), 51-60. DOI: https://doi.org/10.35305/rece.v2i14.449

Luna, M. y Passerino, L. (2021). Informe de Avance. Escolarización secundaria y ejercicio de la ciudadanía. Producciones escolares y prácticas de subjetivación docente en dos escuelas secundarias de la ciudad de Rafaela (2020-2022). UNRaf.

Luna, M. (2022). Escolarización secundaria y pandemia. Aportes en torno a la construcción de la categoría producciones escolares. Actas del IV Coloquio de investigación educativa en Argentina. La investigación educativa en el nuevo escenario regional-global: tendencias recientes, alcances y límites teórico-metodológicos. UNTreF. SAIE. 7 Colección Estudios de Política y Administración de la Educación. https://saieinvestigacionedu.wixsite.com/saieargentina/actas-iv-coloquio-2022

Merklen, D. (2013). Las dinámicas contemporáneas de la individuación. En Castel, R., Kessler, G., Merklen, D. y Murard, N. (2013). Individuación, precariedad, inseguridad: ¿desinstitucionalización del presente. Paidós.

Passerino, L., Abdala, L., y Límido, A. (2023). Producciones escolares, ciudadanía y sostenimiento de la escolaridad. Perspectivas de las directoras de dos escuelas secundarias orientadas de la ciudad de Rafaela (Santa Fe). Diálogos Pedagógicos, 21 (42), 109-131. DOI: https://doi.org/10.22529/dp.2023.21(42)07

Rockwell, E., (2018). Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. CLACSO.

Tenti Fanfani, E. (2010). Los que ponen el cuerpo: el profesor de secundaria en la Argentina actual. Educar em Revista, (Número especial 01), 37-76. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000400003

Vidoz, S., Coicaud, S. (2016). Aportes para pensar la ciudadanía. En Coicaud, S. (Ed.) La educación en ciudadanía como construcción de subjetividad política: jóvenes, escuela y proyectos. Miño y Dávila.

Virno, P. (2003). Gramática de la multitud: para un análisis de las formas de vida contemporáneas: seguida de historia natural. Colihue