Teacher representations about student trajectories at secondary school during the pandemic: “disengagement”, pedagogical ties and evaluation strategies

Main Article Content

Emilia Di Piero
Ada Cora Freytes Frey
Luciana Fiorda

Abstract

This paper presents an analysis of secondary level teachers’ representations about the school trajectories of their students in the pandemic context during 2020 and 2021. It focuses on three dimensions of the trajectories: the itineraries, considering continuity, discontinuity and factors affecting the rhythm; the pedagogical links and the teacher-student communication; the process of evaluation and accreditation. It discusses partial results corresponding to the project “Identities, experiences and social discourses in conflict around the pandemic and post-pandemic”, developed within the framework of the PISAC COVID-19 Call “Argentine society in the post-pandemic” (R+D+i Agency). The methodological strategy involved a triangulation of quantitative and qualitative approaches: within the qualitative component, developed between March and August 2021, 60 teachers at the primary, secondary and university levels were interviewed. This article is based on 23 interviews with secondary school teachers. Within the quantitative component, between October and November 2021, 4,544 online surveys were conducted with compulsory education teachers and 1,058 with university professors in urban and rural areas throughout the country. Among compulsory level teachers, 2010 corresponded to the primary level and 2,534 to secondary level. The latter will be the surveys analyzed in this work. Among the results, we found a multiplicity of students’ itineraries that outline a varied map of situations (where factors such as the social sector and school management sector are articulated with others such as physical and psychological health situations, institutional issues and connectivity); the modifications in the students-teachers relationships between 2020 and 2021; and the prevalence of critical positions on the modifications in evaluation and accreditation during the pandemic, but also a certain recognition of evaluation strategies that allow the diversity of learning trajectories to be monitored and accompanied.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Di Piero, E., Freytes Frey, A. C., & Fiorda, L. (2024). Teacher representations about student trajectories at secondary school during the pandemic: “disengagement”, pedagogical ties and evaluation strategies. El Cardo, (20), 1–25. https://doi.org/10.33255/18511562/1797
Section
Dosier Educación Secundaria

References

Alucin, S. (2021) Tan lejos, tan cerca. Una escuela secundaria acompañando las trayectorias educativas en pandemia. Revista científica Educaçao, 6(10), 1220-1238. https://periodicosrefoc.com.br/jornal/index.php/2/article/view/16

Bracchi, C., Kaplan, C. y Aizencang, N. (2021). Políticas para acompañar a las y los estudiantes y sus trayectorias educativas en pandemia. Hacia una pedagogía del cuidado socioafectivo. Voces de la educación, Número especial, 193- 205.

https://www.revista.vocesdelaeducacion.com.mx/index.php/voces/article/view/450/250

Brito, A. (2009) Acerca de un desencuentro: La mirada de los profesores sobre los alumnos de la escuela secundaria en Argentina. Revista Iberoamericana de Educación (51), 139-158.

Briscioli, B. (2017) Aportes para la construcción conceptual de las «trayectorias escolares», Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-30. DOI: https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30212

Dabenigno, V. y Meo, A. (2022) Perspectivas docentes sobre vínculos sociales y pedagógicos con sus estudiantes durante la suspensión de clases por Covid19 y el regreso a la «presencialidad» en el 2021. Presentación a la 3.º ESCOPAT. IICSAL- FLACSO.

Dabenigno , V., Freytes Frey , A. y Meo , A. I. (2021). COVID-19 y TIC: estrategias pedagógicas y desigualdades educativas en clave institucional. Itinerarios Educativos, (14), 30-44. DOI: https://doi.org/10.14409/ie.2021.14.e0004

Di Piero, E. y Miño Chiappino, J. (2020). Pandemia, desigualdad y educación: un estudio de las propuestas a nivel subnacional, en G. Cham, S. Herrera Lima y J. Kemner, Pandemia y crisis: el COVID-19 en América Latina, pp. 321-347. CALAS. https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/139761/CONICET_Digital_Nro.4de58d5d-9ef8-4112-a8cf-fcb104b6cf44_b.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Dussel, I. (2020). La clase en pantuflas. En Dussel, I., Ferrante, P., Pulfer, D.: Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. CLACSO y UNIPE Editorial Universitaria. https://unipe.edu.ar/institucional/repositorioprensa/item/649-pensar-la-educacion-en-tiempos-de-pandemia

García Bastán, G.; Pinto, M. E. y Paulín, H. (2022). Entre el imperativo de continuar y el riesgo de excluir: miradas juveniles acerca del acompañamiento a sus trayectorias escolares en pandemia. Praxis educativa, 26(2), 1-23. DOI: https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2022-260215

Giovine, R.; Garino, D.; Correa, N. (2023). Políticas y tramas interactorales en pandemia: acompañamiento y revinculación de estudiantes secundarios en las provincias de Neuquén y Buenos Aires. Espacios en blanco. 1(33), 75-90.

Gluz, N., Vecino, L. y Martínez-del-Sel, V. (2022). Trabajo docente en tiempos de pandemia: agudización de las desigualdades e intensificación de la tarea en la provincia de Buenos Aires. Íconos. Revista de Ciencias Sociales, 74, 73-94.

Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco. Revista Educación, (21), 133-154.

Kaplan, C. (2008). Talentos, dones e inteligencias. El fracaso escolar no es un destino. Colihue.

Meo, A. I. y Dabenigno, V. (2020). Teletrabajo docente durante el confinamiento por COVID-19 en Argentina. Condiciones materiales y perspectivas sobre la carga de trabajo, la responsabilidad social y la toma de decisiones. Revista de Sociología de la Educación, 14(1), 103-127.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Patierno, N.; Ayala, K.; Rochetti Yharour, C.; De Lucca, V.; Perín, G. y Lanzillotta, P. (2021). Trayectorias educativas y egresos en tiempos de pandemia. Revista Ext, (14).

Romero, C., Krichevsky, G. y Zacarías, N. (2021). Escuelas Whatsapp y Escuelas Zoom. Desigualdad y segregación educativa durante la pandemia COVID-19 en Argentina. Documentos de trabajo. Universidad Torcuato Di Tella. https://bit.ly/2REorES.

Servetto, S., Fuentes, S., Balaguer, F., Tavella, M. E., Cuchan, N., Agüero, M., Steinberg, C. y Tófalo, A. (2020). Encuesta de Percepción y Actitudes de la Población. Impacto de la pandemia COVID19 y las medidas adoptadas por el gobierno sobre la vida cotidiana. UNICEF.

Tenti Fanfani, E. (2012). Docentes y alumnos: encuentros y desencuentros entre generaciones. En Tenti Fanfani, E. (Coord.) La escolarización de los adolescentes : desafíos culturales, pedagógicos y de política educativa. Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación IIPE -Unesco.

Terigi, F. (2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares. III Foro Latinoamericano de Educación. Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana.

Tyack, D. y Cuban, L. (2001). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. FCE.

Veleda, C. (2009). La segregación educativa en el conurbano bonaerense. UDESA, Documentos de trabajo. https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/bitstream/10908/540/1/%5bP%5d%5bW%5d%20DT32-Veleda.pdf