Afro-indigenous approaches: intercultural performatic experiences with qom students in a teacher training institution (Rosario-Argentina)
Main Article Content
Abstract
Here we take up a pedagogical experience developed in 2019 in a teacher training institution in the city of Rosario, within the framework of the Bilingual Intercultural Teachers Professionalization Program of the Ministry of Education of Santa Fe. The students of the program make up the “qom community” local. Some are incorporated into the Santa Fe public education system under the figure of "suitable teachers" and others maintain an irregular link with that system. The experience unfolded in a workshop called "Ritual Theater and Dance" in the provincial design. The courtly proposal was to go through aesthetic-expressive cultural practices linked to the baggage of –and to the historical and conflictive interactions between–, indigenous, Afro-descendant and European peoples in America. We decided to name such an event as a performative experience of interculturalization in order to problematize emerging events that took place at the level of practices and relationships in the classroom and refer to two dimensions: exchanges with students who expose certain assessments of Afro-descendants and blackness in our context and; to the relevance of a pedagogical strategy that proposes a performative approach to social issues. Our interest is to examine how much it allows (or not) to establish new connections between the aesthetic and the ethical/political.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
References
Achilli, E. (2003). Los Tobas en la ciudad. Sus luchas por la educación (Documento de Trabajo) CIUNRCeaCu- Centro de Estudios Antropológicos en Contextos Urbanos, Facultad de Humanidades y Artes; Universidad Nacional de Rosario, Argentina
Aliata, S. y Mancinelli, G. (2016). Jóvenes indígenas y experiencias de Educación Intercultural Bilingüe en Chaco y Salta. Boletín de Antropología y Educación, N.° 10, pp. 7-16.
Broguet, J. (2012). Saberes incorporados- Apropiaciones y resignificaciones de las danzas religiosas de orixás en un ámbito artístico. Tesis de Licenciatura, Universidad Nacional de Rosario.
Broguet, J. (2018). Moverse hacia el otro. Recorridos antropológicos y educativos desde el cuerpo. Revista Aulas del 3 N.° 6 «Desafíos de la Educación Inicial». Laborde Editores.
Broguet, J. (2019a). «Salir de la blanquitud»: candombe afrouruguayo y categorías étnico-raciales en Paraná, Santa Fe y Rosario (fines siglo XX a 2015). Doctorado de la Universidad de Buenos Aires. Facultad de Filosofía y Letras.
Broguet, J. (2019b). Enseñanza media y prejuicio racial: experiencias interculturales en escuelas públicas de la provincia de Santa Fe, Argentina. Plan de trabajo presentado en la Convocatoria CONICET 2019 para Becas posdoctorales en Temas Estratégicos.
Broguet, J. (2021a). Afrodescendencia, racismo y antropología: reflexiones a partir de instancias formativas en las aulas de la Universidad Nacional de Rosario. Revista de la Escuela de Antropología, N.° XVIII, pp. 1-22.
Broguet, J. (2021b). El «Centro» y los «barrios». Candombe afrouruguayo, límites sociales y étnico-raciales en el espacio urbano de Paraná y Santa Fe (Argentina). Revista Cuadernos de Antropología Social N.° 54, pp. 115-132.
Broguet, J., Corvalán, Ma. L., Drenkard, P. et.al. (2019). Argentina, ¿de dónde sos? Estrategias performáticas y pedagógicas para abordar el racismo. Revista Brasileira de Estudos da presenca, pp. 1-31.
Broguet, J., Corvalán, Ma. L. y Rodríguez, M. (en prensa). Estampas argentinas de un racismo velado. Genealogías y experiencias de una intervención performática colectiva (Rosario-Argentina). En Citro, S., Roa, Ma. Luz, Rodríguez, M. y Podjhacer, A. Confluencias transdisciplinares desde las ciencias sociales, las artes y la educación. Biblos.
Cardini, L. A. (2006). Artesanías y pueblos originarios. Aproximaciones para su estudio en la ciudad de Rosario, Argentina. Runa, Vol. XXVI, pp. 263-288.
Citro S. (2002). Entre ser «evangelio» y ser «aborigen»: hegemonía y resistencia entre los tobas. Mundo de antes. Revista del Instituto de Arqueología y Museo de la Universidad Nacional de Tucumán, pp. 163-187.
Citro S. (2009). Cuerpos significantes. Travesías de una etnografía dialéctica. Biblos.
Citro, S. Cuañeri, E., Duarte, R. et al. (2016). Memorias, músicas, danzas y juegos de los Qom de Formosa. Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Citro, S., Broguet, J., Rodríguez, M. y Torres Agüero, S. (2021). Performances indígenas y afrodescendientes en Argentina: Recreaciones sonoro-corporales de lo «ancestral». En Revista Colombiana de Antropología, Vol. 57, N.° 2, pp. 19-45.
Citro S.; Podhajcer, A.; Roa, L. y Rodríguez, M. (2020). Investigar desde la performance. Un abordaje comparativo del teatro etnográfico y las intervenciones performáticas participativas. En Antropología Experimental, N.° 20, pp.13-24.
Corbetta, S. (2015). Interculturalidad y educación intercultural bilingüe en sectores de migración interna indígena. Odisea. Revista de Estudios Migratorios N.° 2, pp. 365-388.
Decreto N.° 1719, Provincia de Santa Fe, 2005.
Diez, M. L. (2004). Reflexiones en torno a la interculturalidad. Cuadernos de Antropología Social N.° 19, pp. 191-213.
Documento Interculturalidad como perspectiva política, social y educativa (2007) Elaborado por Thisted, Sofía, Diez, María Laura, Martínez, María Elena, Villa, Alicia. Dirección de Modalidad de Educación Intercultural, Provincia de Buenos Aires.
Elizalde, S. (2008). Debates sobre la experiencia. Un recorrido por la teoría y la praxis feminista. Oficios Terrestres, N.°23, pp. 18-30.
Encuesta complementaria de hogares 2004-2005. https://www.indec.gob.ar/micro_sitios/webcenso/ECPI/pueblos/ampliada_index.asp?mode=15
Fernández, S. (2008). Rueda Espiritual. La danza en los cultos pentecostales de la comunidad qom de Rosario. IX Congreso Argentino de Antropología Social. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, Universidad Nacional de Misiones, Posadas.
Fernández, S. (2014). Pentecostalismo, «autoctonía» e iglesias aborígenes. XI Congreso Argentino de Antropología Social, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Rosario.
Frigerio, A. (2000). Cultura Negra en el Cono Sur: Representaciones en conflicto. EDUCA.
Frigerio, A. (2006). «Negros» y «blancos» en Buenos Aires: repensando nuestras categorías raciales. En Revista Temas de Patrimonio Cultural, Vol. 16.
Garbulsky, E., Achilli, E. y Sánchez, S. (2000). «Los tobas en Rosario. La lucha por los derechos en la ciudad del desempleo y la marginación». Revista de la Escuela de Antropología Vol. 5.
Geler, L. (2007). «¡Pobres negros!». Algunos apuntes sobre la desaparición de los negros argentinos. Pilar García Jordán (comp.) Estado, región y poder local en América Latina, siglos XIX-XX, pp. 115-153. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Hall, S. (2010). El espectáculo del otro. Restrepo, E., Walsh, C. y Vich, V. (eds.) Sin garantías: trayectorias y problemáticas en estudios culturales. Corporación Editorial Nacional.
INFOD (2021) Interculturalidad, pueblos indígenas y afrodescendientes. Un análisis sobre las experiencias formativas de estudiantes de Nivel Superior en Santa Fe (Argentina). https://red.infd.edu.ar/wp-content/uploads/2021/12/CNV-2021-Proyectos-Seleccionados-1.pdf
Lamborghini, E., Geler, L. y Guzmán, F. (2017). Los estudios afrodescendientes en argentina: nuevas perspectivas y desafíos en un país «sin razas». Tabula Rasa, N.° 27, pp. 67-101.
Mato, D. (2009). Conceptos, conceptualizaciones y usos de la idea de interculturalidad. En M. A. Aguilar, E. Nivon, M. A. Portal et. al. (coords.) Pensar lo contemporáneo: de la cultura situada a la convergencia tecnológica, pp. 28-50. Anthropos editorial.
Ortiz, R. (1998). Diversidad cultural y cosmopolitismo. Nueva Sociedad, N.° 155, pp. 23-36.
Presentación del Equipo Provincial de Educación Intercultural Bilingüe (EIB) (2017) Dirección Provincial de Gestión y Coordinación de Proyectos- Secretaría de Educación.
Programa (2020) Seminario interno «Rosalía y el revés de las cosas: herramientas para trabajar la afrodescendencia y racismo en la escuela primaria, Rosario (Argentina)» Escuela Normal Superior N.° 36 «Mariano Moreno» y Cátedra Unesco «Educación Superior y Pueblos Indígenas y Afrodescendientes en América Latina» - Iniciativa Para La Erradicación Del Racismo En La Educación Superior.
Radovich, J. C. y Balazote, A. (1992). La Problemática Indígena: estudios antropológicos sobre pueblos indígenas de la Argentina. Centro Editor de América Latina.
Resolución N.° 1629, Ministerio de Educación, Provincia de Santa Fe, 2017.
Restrepo, E. (2007). El «giro al multiculturalismo» desde un encuadre afro-indígena. Journal of Latin American and Caribbean Anthropology, Vol. 12, N.° 2, pp. 475-486.
Restrepo, E. (2014). Interculturalidad en cuestión: Cerramientos y potencialidades. Ámbito de encuentros, Vol. 7, N.° 1, pp. 9-30.
Rodríguez, M. (2012). Contribución al estudio de las religiones de matriz africana en Argentina: propuestas de abordaje para una investigación en desarrollo. Claroscuro. Revista del Centro de Estudios sobre Diversidad Cultural, Año XI, N.° 11, pp. 110-126.
Souto, M. (2019). Acerca de la noción de dispositivo en la formación universitaria. Educación, Lenguaje y Sociedad. Vol. 16, Nº 16.
Stone-Mediatore, S. (1999). Chandra Mohanty y la revalorización de la «experiencia». Hiparquía. http://www.hiparquia.fahce.unlp.edu.ar/numeros/volx/chandra-mohanty-y-la-revalorizacion-de-la-experiencia
Tamagno, L. y Maffia, M. (2011). Lo afro y lo indígena en Argentina. Aportes desde la antropología social al análisis de las formas de la visibilidad en el nuevo milenio. Boletín Americanista, Año I XI 2, N.° 63, pp. 121-141.
Villarreal, M.C, Greca, V. y Achilli, E. (2018). Políticas públicas e interculturalidad en Argentina. Un análisis de experiencias formativas Qom y Mocoví en distintos espacios de la provincia de Santa Fe. 56° Congreso Internacional de Americanistas, Universidad de Salamanca, España.