Body present: dialogues about the pandemic between theater and education

Main Article Content

Juan Manuel Suasnábar
https://orcid.org/0000-0001-8977-9230
Rocio Ferreyro

Abstract

The COVID-19 pandemic generated an irruption of daily life on a planetary scale, radically modifying ways of being and relating to the world. Reconfigured bodies in pursuit of a continuity with different perspectives, expectations and horizons, cry out in the passage of 2020 to return to their essence. From this starting point, we explore and reflect, under the gaze of the theater, about the relationship between body, presence and virtuality, with the hypothesis that the conceptualizations of the theatrical world can be extended to think about what happens in the school world. Finally, by way of example, some experiences that were sought within the framework of care measures, to place the body present, are outlined.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Suasnábar, J. M., & Ferreyro, R. (2021). Body present: dialogues about the pandemic between theater and education. El Cardo, (17), 105–122. https://doi.org/10.33255/18511562/1018
Section
Temática: La Educación Superior y los retos pedagógicos

References

A falta de galerías, buenas son las calles. (1 de octubre de 2020). El diario de Tandil. [Fotografía] Disponible en: https://eldiariodetandil.com/2020/10/01/a-falta-de-galerias-buenas-son-las-calles

BARBA, E. (2005). La canoa de papel. Buenos Aires: Catálogos.

BÁRCENA, F. (2012). El aprendiz eterno. Filosofía, educación y el arte de vivir. Buenos Aires: Miño y Dávila.

BELMARTINO, L. (2020). Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19, 10-12. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades. Disponible en: https://ffyh.unc.edu.ar/editorial/wp-content/uploads/sites/5/2020/12/APRENDIZAJES-Y-PRACTICAS-EDUCATIVAS-EN-LAS-ACTUALES-CONDICIONES-DE-EPOCA-COVID-19.pdf

BRINGEL, B y PLEYERS, G. (2020). Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia. CLACSO - Ciudad Autónoma de Buenos Aires/ALAS/Lima: ALAS.

CICLOS, LA OBRA [@cicloslaobra] https://www.instagram.com/cicloslaobra/

CONTRERAS DOMINGO, J.; PÉREZ DE LARA FERRÉ, N. (2013). Introducción en Contreras Domingo, J.; Pérez de Lara Ferré, N. (Comps.) Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.

CUBO GRUPO (17 de marzo de 2021). Cubos habitados. 1° muestra [Video] Youtube https://youtu.be/8ZpVk-MTwIc

De ALBA, A. (2021) La construcción de la presencialidad en la virtualidad como exigencia político-pedagógica. Revista Argentina de Investigación Educativa. Vol. 1 N.° 1 (2021): Transformaciones de la escuela: presente y futuro.

DUBATTI, J. (2007). Filosofía del Teatro I: convivio, experiencia, subjetividad. Buenos Aires: Atuel.

------------- (2011). Introducción a los estudios teatrales. México: Libros de Godot.

------------- (2015). Convivio y tecnovivio: el teatro entre infancia y babelismo. En Revista Colombiana de las Artes Escénicas, 9, 44-54.

DUSSEL, I., FERRANTE, P. y PULFE, D. (2020). Pensar la educación en tiempos de pandemia. Entre la emergencia, el compromiso y la espera. Buenos Aires: UNIPE Editorial Universitaria.

GROTOWSKI, J. (1992). Hacia un Teatro pobre. México: Siglo XXI Editores.

KENT, D. (2019). El espectador ante la liminalidad de la experiencia teatral en DUBATTI, J. (Ed.) Poéticas de liminalidad en el teatro II. Lima: Fondo Editorial ENSAD.

LARROSA, J. (2020). El profesor artesano. Buenos Aires. NOVEDUC/perfiles.

LE BRETON, D. (2010). Cuerpo sensible. Santiago de Chile: Editorial Metales Pesados.

MASSCHELEIN, M.; SIMONS, M. (2014). A pedagogia, a democracia, a escola. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

---------------- (2019). Em defesa da escola. Uma questão pública. Belo Horizonte: Autêntica Editora.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN DE LA NACIÓN (2020). Informe Preliminar Políticas educativas en el contexto internacional. Continuidad pedagógica en el marco del aislamiento por COVID-19. Secretaría de evaluación e información educativa. Ministerio de Educación Argentina. Buenos Aires.

SKLIAR, C. (2020). Las escuelas son lugares, tiempos y formas que no debieran parecerse a ningún otro. En: https://eldiariodelaeducacion.com/2020/10/23/carlos-skliar-las-escuelas-son-lugares-tiempos-y-formas-que-no-debieran-parecerse-a-ningun-otro/

DE SOUZA SANTOS, B. (2020). El coronavirus y nuestra contemporaneidad. En Bringel, B y Pleyers, G. Alerta global. Políticas, movimientos sociales y futuros en disputa en tiempos de pandemia. CLACSO- Ciudad Autónoma de Buenos Aires/ALAS/Lima: ALAS.

STANISLAVSKI, K. (2007). El trabajo del actor sobre sí mismo en el proceso creador de las vivencias. Barcelona: Editorial Alba.

SUQUET, A. (2006). Escenas. El cuerpo danzante: un laboratorio de la percepción. En Historia del cuerpo III. El siglo XX. Madrid: Taurus.

UNICEF (2021). Impacto de la pandemia en educación de niñas, niños y adolescentes durante 2020. Encuesta de percepción y actitudes de la población. Informe sectorial educación: Buenos Aires.