Linkage strategies between universities and the secondary level: challenges to articulate at the beginning of the university
Main Article Content
Abstract
Access to university education has emerged as a topic of study that can be questioned from various research perspectives. One of these perspectives, addressed in the following article, focuses on collaboration strategies between university institutions and secondary level institutions. This problem acquires particular relevance in the context of compulsory secondary education. Although recent high school graduates represent only a fraction of new college entrants, this group is of significant importance to universities when designing their admissions policies.
With this context, this article examines this issue from the perspective of university managers, exploring the various strategies used to link with secondary education. The objective is to describe and analyze the different forms of collaboration that the national universities of the Buenos Aires suburbs have developed with secondary education establishments.
The field work is based on interviews carried out with those responsible for admission at each institution, as part of a broader investigation that focuses on the regulatory mechanisms of university admission. A categorization was carried out through the qualitative analysis of the interviews; the former made possible to identify various linkage strategies, ranging from the mere provision of information to collaboration in training and joint research projects.
These categories, which are presented as a result of this article, offer a detailed view of the different ways in which universities get related to secondary education in search of closer and more effective collaboration.
Downloads
Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
El material puede ser modificado y distribuido, pero de manera no comercial y bajo la misma licencia que el material original.
References
Aisenson, D. (2002). Después de la escuela. Transición, construcción de proyectos, trayectorias e identidad de los jóvenes. EUDEBA.
Araujo, R. J. (2009). Articulación universidad-escuela secundaria como política pública: un análisis de los programas implementados por la Secretaría de Política. Revista Gestión Universitaria. 2(1). http://www.gestuniv.com.ar/gu_0201/v2n1a2.htm
Blesio, M. M., Hernández, R. F., Morelli, I. S., & Odetti, L. M. (2019). Proyecto Nexos. Una experiencia de articulación entre la escuela secundaria y la Universidad Nacional del Litoral. Itinerarios Educativos, (12), 161-170. DOI: https://doi.org/10.14409/ie.v0i12.8833
Consejo Interuniversitario Nacional (2004) «Declaración de Horco Molle», Acuerdo Plenario N.º 537. Documento digital: https://www.cin.edu.ar/download/2004-cin-conclusiones-horco-molle-pdf/
Coulon, A. (2005). Le Métier d ‘etudiant. Económica-Antropos
Curti, C. et al. (2013). Tutorías universitarias: la experiencia de la Comisión de Tutorías de la Red de las Universidades Nacionales del Conurbano Bonaerense (Runcob). EDUNTREF.
De Angelis, C. F. (2014). Surgimiento de las universidades del conurbano (1972-2009). Revista Sociales, 86, 88-95. https://www.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/S86-DE-ANGELIS.pdf
Díaz López, C. y Pinto Loría, M. (2017). Vulnerabilidad educativa: Un estudio desde el paradigma socio crítico. Praxis educativa, 21(1), 46-54. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0328-97022017000100005
Fernández Lamarra, N., Pérez Centeno, C., Marquina, M. y Aiello, M. (Eds.). (2018). Educación superior universitaria Argentina. Situación actual en el contexto regional. Universidad Nacional de Tres de Febrero
Flanagan-Bórquez, A. (2017). Experiencias de estudiantes de primera generación en universidadeschilenas: realidades y desafíos. Revista de la Educación Superior, 46(183), 87-104. https://doi.org/10.1016/j.resu.2017.06.003
García, P. (2023). Nuevos ingresantes a las universidades del Conurbano Bonaerense: características y tendencias para pensar los inicios en la universidad. Revista Confluencia de Saberes, 7, 3-2023; 6-30 https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/confluenciadesaberes/article/view/4384
Glaser, B. y Strauss, A. (1967). The discovery of grounded theory. Aldine Publishing Company.
Ishitani, T. (2003). A longitudinal approach to assessing attrition behavior among first-generationstudents: Time-Varying effects of pre-college characteristic. Research in Higher Education, 44(4), 433-449. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1024284932709
Linne, J. (2018). El deseo de ser primera generación universitaria. Ingreso y Graduación en Jóvenes de Sectores Populares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva,12(1), 129-147 https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782018000100129&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Mancovsky, V. (2021). Una Pedagogía de los Inicios a la vida universitaria: ¿es posible imaginar un/a profesor/a anfitrión/a? Em: Educação superior e os desafios da permanência estudantil em tempos de crise política e econômica / Hustana Vargas, Carolina Zuccarelli, Fábio Waltenberg (organizadores) – CRV.
Mancovsky, V. y Mas Rocha, S. M. (2019). Por una pedagogía de «los inicios». Mas allá del ingresoa la vida universitaria. Editorial Biblos.
Marano, M. G. (2018). Políticas de articulación entre el nivel secundario y universidad en el periodo 2007-actual: propuestas educativas y relaciones intra estatales. El caso bonaerense. X Jornadas de Sociología de la UNLP, Ensenada, Argentina. Recuperado de: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.11608/ev.11608.pdf
Marradi, A., Archenti, N. y Piovani, J. I. (2018). Manual de Metodología de las Ciencias Sociales. Siglo Veintiuno.
Massa, P. (2019). Articular la articulación educativa ¿Pleonasmo o utopía? Revista Masquedós. N.º 4, Año 4, 39-45. https://www.ridaa.unicen.edu.ar/items/9174d065-ba71-4253-93a2-e4872a6a178f
Mendonça, M. (2020). Apuntes sobre estadísticas de la universidad pública argentina: construcción de series de matrícula, ingresos y
egresos, y observaciones sobre su evolución en las últimas cinco décadas. Revista de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa, 5; 2-2020; 1-36 https://orcid.org/0000-0001-8125-6371
Nicastro, S. y Greco M. B. (2012). Entre trayectorias: Escenas y pensamientos en espacios de formación. Homo Sapiens Ediciones.
Nin, M. C. (2019). La articulación de la universidad y la escuela secundaria. Desafíos educativos ante la agenda 2030. Universidad Nacional de La Pampa. Huellas, 23(2), 193-198. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/huellas/article/view/4082/4203:
Pogré, P., García, A. L.; Krichesky, G., Poliak, N., Romero, M. N. y Charovsky, M. M. (2018) Repensando los dispositivos y estrategias para acompañar el inicio de la educación superior. En P. Pogré (Coord.), Los inicios de la vida universitaria: políticas, prácticas y estrategias para garantizar el derecho a la educación superior. Editorial Teseo.
Río, V.; Scavino, C. y Briscioli, B. (2019). Transiciones escolares primaria/secundaria y secundaria/superior: un abordaje desde las evaluaciones de los aprendizajes [ponencia]. III Coloquio de Investigación Educativa de Argentina. Instituto de Desarrollo Humano de la Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires, Argentina. https://investigacioneducativacoloquio.wordpress.com/wp-content/uploads/2019/06/rio-scavino-y-briscioli.pdf
Secretaría Educación Superior (2000). «Hacia un sistema integrado de educación superior». Documento de Trabajo, Ministerio de Educación, Buenos Aires, 2000
Strauss, A.y Corbin, J. (1991). Basics of qualitative research. SAGE.
Subsecretaría de Políticas Universitarias (2023). Anuario Estadístico Universitario. Secretaría de Educación, Ministerio de Capital Humano. https://www.argentina.gob.ar/files/anuario2022zip-1
Terigi, F. (mayo de 2007). Los desafíos que plantean las trayectorias escolares [ponencia]. III Foro Latinoamericano de Educación
Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Universidad nacional de Moreno, Buenos Aires. Mimeo. https://www.sadlobos.com/wp-content/uploads/2016/03/Terigi-Los-desafios-que-planean-las-trayectorias-escolares.pdf
Terigi, F. y Briscioli, B. (2020) Investigaciones producidas sobre «trayectorias escolares» en educación secundaria (Argentina, 2003-2016). En N. Montes y D. Pinkasz (2020). Estados del arte sobre educación secundaria: la producción académica de los últimos 15 años en torno a tópicos relevantes. Universidad Nacional de General Sarmiento; FLACSO.
Wallach, W. y Vidondo, M. (2017). Dispositivos de acompañamiento en el ingreso: la experiencia en la Universidad Nacional de Hurlingham [comunicación].VII Encuentro Nacional y VI Encuentro Latinoamericano sobre Ingreso Universitario. Universidad Nacional de Cuyo.