40000 years or Bioart The living condition in art practices

Main Article Content

Susana Pérez Tort

Abstract

This work proposes Bioart as a movement that has allowed the redefinition of the status of life and as a practice that is possible in the interdisciplinary of art, biology, and technology, integrated into posthuman ontology. It proposes Prehistoric Art as a precedent of Bioart, also relating ontological issues between Bioart and other art movements. It develops ontological issues concerning
moist-media Bioart, with the inclusion of semi-living or living beings. It concludes that Bioart is not a stile among others in contemporary art, but a way of being of art that projects and acts on the redefinition of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Pérez Tort, S. (2024). 40000 years or Bioart: The living condition in art practices. Del Prudente Saber, (19), e0031. https://doi.org/10.33255/26184141/1766e0031
Section
Dosier «Ficciones especulativas: arte, ciencia, tecnología»

References

Arendt, H. (2009). La condición humana. Buenos Aires. Paidós saicf, reedición de 2005.

Benjamin, W. (2003). La obra de arte en la época de su reproductividad técnica. Editorial Ítaca.

Braidotti, R. (2015). Lo Posthumano. Editorial Gedisa.

Braidotti, R. (2018). El Conocimiento Posthumano. Editorial Gedisa.

Braidotti, R. (2019). Humanidades posthumanas. Cuadernos Filosóficos, 16 (3). Revista de la Escuela de

Filosofía. <https://cuadernosfilosoficos.unr.edu.ar/index.php/cf/article/view/65>

Borges, J. L. (1997). El Aleph. Editorial Alianza. Biblioteca Borges.

Bureaud, A. (2002). The Ethics and Aesthetics of Biological Art. En Bio (techno)logical Art. Art Press 276.

Publicado por Research Gate, https://www.researchgate.net/publication/236008884_Bioarte_y_ontolo-

gia_estetica

Catts, O. y Zurr, I. (2002). Growing Semi-Living sculptures. The Tissue Culture Art Project. University of Western Australia. Leonardo Agosto 2002. <https://www.researchgate.net/publication/255627628_Growing_Semi-Living_Sculptures_The_Tissue_Culture_Art_Project /> enero 2022.

Catts, O. y Zurr, I. (2003). The ethical claim of Bio-Art: Killing the Other or Self Cannibalism. Australian and New Zealand Journal of Art. <https://www.researchgate.net/publication/238665335>

Catts, O. y Zurr I. (2006). Hacia una nueva clase de ser-El cuerpo extendido. Art Nodes <https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2277273>

Davis, J. (2000). “Romance, Supercodes, and the Milky Way DNA, An Artistic Principle of ransanimation”.En archivos de ARS electronica Festival 2000.

De la Mirandola, P. (2010). Discurso sobre la dignidad humana.

Descola, P. (2005). Beyond Nature and Culture. Publicación original en francés Gallimard Editores. Traducida al inglés y publicada por Hau Journal of Ethnographic Theory 2(1): 473. Junio 2012. davis_eng.qxd (electronica.art)

Downey, J. (1970). Raindance Foundation en Radical Software, Volumen II N.° 5 Video y Medioambiente.

Technology and beyond, financiado por el Council on the Arts del Estado de Nueva York.

EMBL (2013). European Bioinformatics Institute. Annual Scientific Repository,

Fargas, J. (2020). Sitio oficial de: Inmortalidad Joaquín Fargas <https://www.joaquinfargas.com/wp-content/uploads/2016/02/Inmortalidadespanol.pdf>

Gessert, G. (s/f). “Al cielo pero no con ellos. To heaven but not with them”. Texto bilingüe (fragmento de su texto Green Light Toward an Art of Evolution, <https://newmediafix.net/aminima/Gessert.pdf>

Gessert, G. (2010). Green Light: Toward an Art of Evolution. Cambridge, Massachusetts, and London, mit Press. Reseña de Karel Stibral. Publicado por Research Gate. En George Gessert, Green Light: Toward anArt of Evolution (researchgate.net).

Gessert, G. (2023). “Their silence as a gift”, entrevistado por Arjen Mulder, et al. fragmento de “Vital Beauty: Aesthetics in the Tangle of Technology and Nature”, publicado en interview with George Gessert, bio-ar-tists, on plants | Arjen Mulder - Academia.edu

González Dubox, R. E. (2021). Arte rupestre, agencia y ontología: Reflexiones actuales sobre el viejo animismo al sur de la Meseta Central de Santa Cruz. Revista Museo de Antropología Vol. 14 N.° 2. Publicado por Research Gate enArte rupestre, agencia y ontología: Reflexiones actuales sobre el viejo animismo al sur de la Meseta Central de Santa Cruz.

González Valerio, M. A. (2014). Bioarte y Ontología Estética. Universidad Nacional de México. Publicado por Research Gate, https://www.researchgate.net/publication/236008884_Bioarte_y_ontologia_estetica>

Hauser, A. (1978). Historia Social de la Literatura y el Arte. Punto Omega.

Hauser, J. (2003). Gènes, génies, gênes. En Gènes, génies, gênes - Result (ku.dk).

Kac, E. (1998). Transgenic Art. Leonardo, vol. 6 N.° 11.

Kac, E. (2003). La ciencia artística o la conejita de Eduardo Kac. Alejandro Palma Castro. Elementos de

Ciencia y Cultura, N.° 50, vol. 10, junio-agosto, 37-41.

Laval-Jeantet, M. (2011). Interspécificité. ResearchGate. <https://www.researchgate.net/publica-

tion/280215230_Interspecificite>

Latour, B. (2008). Reemsamblar lo social. Una introducción a la teoría del actor-red. Ediciones Manantial.

Latour, B. (2012). Nunca fuimos modernos. Ensayos de antropología simétrica. Siglo XXI Editores.

Lévy-Bruhl, V. (1910). Les fonctions mentales dans les sociétés inferieurs, p. 42, en Arnold Hauser (1978).

Lévy-Strauss, C. (1965) El Totemismo en la actualidad. Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, p. 20.

López Del Rincón, D. (2015). Bioarte. Arte y vida en la era de la biotecnología. Editorial Akal.

López Del Rincón, D. (2015). Bioarte, Contextualización histórica-artística de las relaciones entre arte, biología y tecnología [Tesis Doctoral], Dialnet Bioarte. Contextualización histórico-artística de las relaciones entre arte, biología y tecnología - Dialnet (unirioja.es)

Maudit, J. (1954). 40 000 años de Arte Moderno. Editorial Taurus.

Meiller, V. (2020). Continuidad y Reinscripción. Derivas de los Vivientes en las Performance «Los Caballos no Mienten» de Eduardo Navarro y Que le Cheval Vive a Moi. Revista Talteca <https://revistaleca.org/index.php/leca/article/view/154>

Mulder, A. (2012). Their Silence as a Gift. Interview with George Gessert, Interview with George Gessert,

bio-artists on plants en (33) interview with George Gessert, bio-artists, on plants | Arjen Mulder - Academia.edu

NCAA (2020). Terminality Research Group. Publicado por Aftelife. Net. Good and Evil on the Long Voyage, Good and Evil on the Long Voyage – Afterlife Art

Perry, P. Afterlife. <https://afterlifeart.net/2017/04/24/good-and-evil-on-the-long-voyage/>

Pey Chwen, L. (2006). Virtual Creation. Video publicado en https://youtu.be/9eq32rl3X6g?list=PLb9E-

K010D4nkbVHo-FYX9toOo3wtKT3CB

Sepulveda, M. et al. (1997). Philippe Descola. Hacia una antropología de la naturaliza. Ciencia ergo-sum,

ISSN 1405-0269, Vol. 4, N.° 1, 1997, pp. 8-10. Philippe Descola: hacia una antropología de la naturaleza -

Dialnet

Sicerone, D. A. (2018). La categoría de cuerpo en la Ética de Baruch Spinoza. Interpretaciones metafísicas y éticas. UACM. Andamios Vol. 15, N.° 37, pp. 283-301. La categoría de cuerpo en la Ética de Baruch Spinoza: Interpretaciones metafísicas y éticas (conicet.gov.ar)

Stoilas, H. (2008). The art newspaper. <https://www.theartnewspaper.com/2008/05/01/moma-stem-cell-exhibit-dies-five-weeks-into-show>

Stubrin, L. (2014). Apuntes para el estudio de la Vanguardia biológica Latinoamericana. En Nómadas pp.131–143 <https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/34665>

Stubrin, L. (2021). Bioarte. Poéticas de lo Viviente. EUDEBA y UNL https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/bitstream/handle/11185/5820/Bioarte_digital.pdf?sequence=1&isAllowed=y>

Spinoza, B. de (2012). Ética. Demostrada según el orden geométrico. Agebe.

Weibel, P. (2005). Beyond Art: A Third Culture. A Comparative Study in Cultures, Art and Science in 20th

Century Austria and Hungary. Wien. Walter de Gruyter and Co.