Teaching Experiences in Socio-Anthropological Research. Transmissions and Appropriations between Uncertainties and Challenges in the Context of a Pandemic

Main Article Content

PhD
Bachelor of Anthropology
PhD in agrarian social studies

Abstract

In this article we propose to share an exploration around teaching experiences in socio-
anthropological research. These have been carried out by our teaching team, during the COVID-19
pandemic, in one of the theoretical-methodological subjects of the Anthropology career of a
National University of Rosario.
Between March 2020 and December 2021 took place a period characterized by the lockdown
and the social distancing measures. In that context of planetary scale transformations of social
daily life, our teaching practice was moved by changes in various aspects.
In order to analyze that process, we focused on various documents prepared by the teaching
team: observations and notes recorded during classes, documents prepared for the organization of
the course, notes from professorship meetings and meetings among teachers of methodological
subjects, as well as emails containing resolutions from the university and national decrees. 
Starting from interpreting this material support from a theoretical perspective based on the
relational anthropological approach of socio-educational processes, we have preliminarily
identified certain discussion points, which are exposed in this article, as well as questions that
derive from our concrete practice of teaching, to investigate in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Article Details

How to Cite
Nemcovsky, M., Greca, V., & Espoturno, M. (2023). Teaching Experiences in Socio-Anthropological Research. : Transmissions and Appropriations between Uncertainties and Challenges in the Context of a Pandemic. Del Prudente Saber, (17), e0002. https://doi.org/10.33255/26184141/1398e0002
Section
Artículos
Author Biographies

PhD, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina

https://orcid.org/0000-0001-8986-8276

 

Bachelor of Anthropology, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina

https://orcid.org/0000-0003-4114-9330

PhD in agrarian social studies, Facultad de Humanidades y Artes, Universidad Nacional de Rosario, Argentina

https://orcid.org/0000-0003-2190-0553

References

Achilli, E. (2001). Investigación y Formación Docente. Laborde.

Achilli, E. (2005). Investigar en Antropología Social. Los desafíos de transmitir un oficio. Laborde.

Ambao, C., Montesinos, M. P., Morello, P., Otero M., Paredes, D. Santos Souza A. y Schoo S. (2021) Los sentidos en torno a la «continuidad pedagógica» en un contexto de reconfiguración social. Un estudio exploratorio. Serie Informes de Investigación N.° 11,

Ministerio de Educación de la Nación. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2020/05/el007734.pdf

Ardèvol, E., Bertrán, M., Callén, B., Pérez, C. (2003). Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea. Athenea Digital, 3, 72-92. https://doi.org/10.5565/rev/athenead/v1n3.67

Garbulsky, E. (2014). Del rol profesional y el compromiso intelectual, en S. Sánchez (comp) Antropología Crítica: Edgardo Garbulsky, pp. 85-95. Laborde.

Kessler, G., (Coord.) (2020). Relevamiento del impacto social de las medidas del Aislamiento dispuestas por el pen, Comisión de Ciencias Sociales de la Unidad Coronavirus covid-19, mincyt-conicet-agencia.

Lave, J. y Wenger, E. (2003). Práctica, persona, mundo social en Aprendizaje situado: Participación periférica legítima. Universidad Nacional Autónoma de México, Facultad de Estudios Superiores Iztalcala.

Mazza, M. y Andretich, G. (2020). La escolarización en tiempos de pandemia. Observatorio de Políticas Educativas, Facultad de Ciencias de la Educación, uner https://www.fcedu.uner.edu.ar/observatorio/wp-content/uploads/sites/6/2020/04/Art%C3%ADculo_La-escolarizaci%C3%B3n-en-tiempos-de-pandemia.pdf

Mercado, R. y Rockwell, E. (1988). La práctica docente y la formación de maestros. Revista Investigación en la Escuela, 4.

Pavesio, V. (2022). Escuelas y Pandemia. Un análisis del tiempo y el espacio cotidiano en clave de continuidades y transformaciones. iv Coloquio de Investigación Educativa en Argentina, Sociedad Argentina de Investigación Educativa. 17 al 19 de agosto de 2022, Buenos Aires.

Quiroz, R (1992). El tiempo cotidiano en la escuela secundaria, en Nueva Antropología, xii (42),89-100. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15904207

Rockwell, E. (1995). La escuela cotidiana. Fondo de Cultura Económica.

Rockwell, E (2018) Vivir entre escuelas: relatos y presencias. Antología esencial. Arata, N; Escalante, J.C; Padawer, A (Comps.), 1 ed. Buenos Aires: Biblioteca virtual del Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Sitios web visitados

Boletín oficial de la República Argentina (9 de febrero de 2022). Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio y Distanciamiento Social, Preventivo y Obligatorio. Decreto 875/2020. DECNU-2020-875-APN-PTE https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/237062/20201107

Boletín oficial de la República Argentina (9 de febrero de 2022). Distanciamiento Social, Preventivo y Obligatorio y Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio. Decreto 1033/2020. DECNU-2020-1033-APN-PTE https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/238890/20201221

Boletín oficial de la República Argentina (20 de agosto de 2021). Ministerio de Educación de la Nación.

Resolución 108/2020 RESOL-2020-108-APN-ME https://www.boletinoficial.gob.ar/detalleAviso/primera/226752/20200316

Universidad Nacional de Rosario (20 de agosto de 2021). Facultad de Humanidades

https://fhumyar.unr.edu.ar/noticias-institucionales/97/comunicado-se-reprogramara-el-inicio-de-clases

Universidad Nacional de Rosario (20 de agosto de 2021). Digesto Electrónico https://digesto.unr.edu.ar/busqueda.avanzada.php?action=replay&busq_id=0&ord=0&page=2

Universidad Nacional de Rosario (20 de agosto de 2021). Aulas Virtuales. https://unr.edu.ar/noticias-no-vedades/