The production of knowledge in Social Work. Challenges within the framework of the logic of the investigative process in the disciplinary training of the profession

Main Article Content

Erika Albornoz Raineri
Maria Celeste Schnyder

Abstract

This article brings together reflections on the practice of research in the dis- ciplinary field of social work based on our teaching experience in the Integration and Final Work Seminar from the Bachelor’s Degree in Social Work at the National University of Santiago del Estero. We will seek to problematize the agenda of topics that are investigated within the framework of the subject based on questions that are worked on in the classroom such as: what do we investigate? Where and with whom do we investigate? What do we do it for? The research agenda analyzed throughout this work is an emergent of the topics that were proposed by the students to carry out their research for the final degree project between the years 2020 and 2024. Based on this, we proposed to recognize the particularities that the research practice acquires within the local disciplinary field, and to systematize part of the challenges that the consolidation of the discipline demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Albornoz Raineri, E., & Schnyder, M. C. (2024). The production of knowledge in Social Work.: Challenges within the framework of the logic of the investigative process in the disciplinary training of the profession. Utopías. Segunda época, (2), 1–10. https://doi.org/10.33255/26181800/2014
Section
Experiencias

References

ALTHABE G. Y HERNÁNDEZ V. (2005). Implicación y Reflexividad en Antropolo

gía. En Etnografías Globalizadas, Hernández, V., Hidalgo, C. y Stagnaro, A. (Comps.), Sociedad Argentina de Antropología, Buenos Aires, 71-99

BOURDIEU, P. CHAMBOREDON J., C. Y PASSERON J., C. (2013) [1968]. El Oficio del Sociólogo. Siglo XXI.

CAVALLERI, M., S. (2021). Clase abierta. En Ghiselli, S. y Castrogiovanni N. Trabajo Social y situaciones problemáticas : categoría esencial para los debates sobre intervención profesional. Edunpaz.

DIRECCIÓN NACIONAL DE POBLACIÓN (2021). Reporte de estadísticas demográficas y sociales Santiago del Estero https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/2021/09/reporte_santiago_del_estero_final_0.pdf

HERMIDA, M., E. (2019). La intervención profesional en el capitalismo neoliberal. Revisar el enfoque de derechos desde las teorías críticas del sur. Abordajes UNLaR-ISSN 2346-8998-Volumen 7-N.°13, Anual.

GRASSI, E. (1995a). Trabajo Social e Investigación Social: una relación necesaria. Revista Perspectivas: Notas sobre Intervención y Acción Social. Escuela de Trabajo Social de la Universidad Católica Silva Henríquez.

https://ediciones.ucsh.cl/index.php/Perspectivas/article/view/1616

GRASSI, E. (1995b). La implicancia de la investigación social en la práctica del Trabajo Social. Margen, edición 9, https://www.margen.org/suscri/margen09/grassi.html

GRASSI, E. (2011). La producción en investigación social y la actitud investigativa en el Trabajo Social. Revista Debate Público. Aportes a lo público desde la investigación 2. UBA

INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICAS Y CENSOS-ENCUESTA PERMANENTE DE HOGARES (2022). Evolución de la distribución del ingreso tercer trimestre del 2022.https://www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/eph_total_urbano_ingresos_02_234C62770929.pdf