Disability and accessibility in the Facultad de Ciencias de la Educación. Experiences and challenges

Authors

  • Carla Machiavello Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina
  • Melina Pérez Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina
  • María Laura Chapero Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Keywords:

rights, inclusion, barriers, experience, accesibility

Abstract

This article takes up a paper presented at the x National and i International Conference University and Disability Interuniversity Network of Disability, held in the province of Jujuy, Argentina, in May 2019. The meeting was organized by the Inter-University Network on Disability and analyzed the roles of universities with respect to the Convention on the Rights of Persons with Disabilities and the Optional Protocol in the framework of political construction around inclusion, diversity and balance of collective rights of the university community.
The Disability and Accessibility Commission of the Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER) participated in the event through the presentation of works carried out by the commissions of each school. In the case of ours, the work revealed the physical accessibility in the building dispersion, shared information around the communicational accessibility and recovered experiences of the teaching teams of the degree courses around the educational inclusion of students with disabilities.
The tasks referred to were of vital importance in order to strengthen the work of the commission and let us recover valuable experiences in relation to pedagogical practices and the challenges of academic accessibility.
This paper aims to recover the experience of the commission and to deepen conceptually what was addressed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carla Machiavello, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Técnica en Comunicación Social (FCEdu-UNER) y técnica universitaria en Interpretación de Lengua Señas Argentina – Español (FTS UNER).
Integrante de las Comisiones de Accesibilidad de la Facultad de Ciencias de la Educación y de la Facultad de Trabajo Social.
Docente de la Tecnicatura Universitaria en Lengua de Señas Argentina de la Facultad de Trabajo Social e integrante de proyectos y acciones de extensión de dicha facultad.

Melina Pérez, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Licenciada en Ciencias de la Educación (FCEdu-UNER). Docente en la Tecnicatura en Lengua de Señas Argentina de la Facultad de Trabajo Social (UNER). Integrante de varios proyectos y acciones de extensión de la misma unidad académica. Participante de la Comisión de Accesibilidad de la Facultad de Ciencias de la Educación y de la Facultad de Trabajo Social.
Adscripta en Análisis Institucional, cátedra perteneciente a los distintos profesorados universitarios de la Universidad Autónoma de Entre Ríos.

María Laura Chapero, Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

Profesora en Ciencias de la Educación (FCEdu-UNER). Especialista en Investigación Científica (FCE-UNER). Diplomada en curso Psicoanálisis y prácticas socioeducativas. FLACSO. Coordina el Área Orientación Educacional y Vocacional de la Facultad de Ciencias de la Educación (UNER).
Docente en la Universidad Tecnológica Regional Reconquista, Santa Fe y regional Paraná, Entre Ríos.

Published

2020-06-30

How to Cite

Machiavello, C., Pérez, M., & Chapero, M. L. (2020). Disability and accessibility in the Facultad de Ciencias de la Educación. Experiences and challenges. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 1(5), [ 127 – 137 ]. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/EyV/article/view/808

Issue

Section

Dossier