Pathways and questions around inclusion in the university: experiences and challenges for accessibility in context

Authors

  • Verónica Rusler Universidad de Buenos Aires, Argentina
  • Carlos García Universidad de Buenos Aires, Argentina

Keywords:

University, disability, experience, accesability, right

Abstract

In the last 20 years, national universities have introduced changes that favour the access of persons with disabilities to higher education, in a gradual process that goes from being considered objects of assistance to participating as subjects of rights and experience. These transformations involve different policies such as the production of a regulatory framework and the consolidation of specific spaces either in programs and networks that adopt more atomized and segregated work modalities or others that are more transversal and collaborative.
The experience of the Disability and Accessibility Program of the School of Philosophy And Humanities of the University of Buenos Aires (FFL) is reviewed, taking as a starting point the forms of visibility, mainstreaming and curricularization, in a search in which interactoral, intersectorial, interdisciplinary and collaborative work is fundamental, which is shown in the construction of a perspective on academic accessibility as an ethical, political, collective construction and in context issue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Rusler, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Licenciada en Ciencias de la Educación de la Facultad de Filosofía y Letras de la UBA; durante veinte años docente en instituciones de Educación Especial para niños y jóvenes. Coordinadora del Programa Discapacidad y Accesibilidad e integrante del Programa de Orientación de la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). También es docente de la cátedra Educación y Discapacidades del Departamento de Educación (FFyL- UBA), de la Licenciatura en Educación Especial de la Universidad Nacional de San Martín y en instituciones de formación docente del Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, en espacios curriculares vinculados con la educación inclusiva.

Carlos García, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Estudiante avanzado de la carrera de Letras en la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires. Copista del Coro Polifónico Nacional de Ciegos. Vice-presidente de la Biblioteca argentina para Ciegos. Secretario de la Federación Argentina de Instituciones de Ciegos y Amblíopes, FAICA. Co- coordinador del Voluntariado en la Asociación Civil Tiflonexos.
Miembro del Programa Discapacidad y Accesibilidad Secretaría de Extensión Universitaria y Bienestar Estudiantil, FFyL desde 2013. Miembro del equipo docente del Seminario de Extensión «La discapacidad desde la perspectiva de las humanidades», de la Diplomatura en Gestión Sociocultural para el Desarrollo Comunitario, del Programa de Extensión en Cárceles (PEC- SEUBE- FFyL- UBA), de la Diplomatura en Discapacidad como categoría social y política y del Centro de Producción de Accesibilidad del Centro Universitario Devoto.
Autor de publicaciones sobre accesibilidad, estenografía y recursos tiflológicos.

Published

2020-06-30

How to Cite

Rusler, V., & García, C. (2020). Pathways and questions around inclusion in the university: experiences and challenges for accessibility in context. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 1(5), [ 111 – 126 ]. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/EyV/article/view/807

Issue

Section

Dossier