Narrative account of an experience in linking secondary school with university. Methodological implications of field work

Authors

  • María Virginia Luna Universidad Nacional de Entre Ríos - Universidad Naciona de Rafaela, Argentina
  • Romina Gallo Universidad Nacional de Entre Ríos - Universidad Autónoma de Entre Ríos, Argentina

Keywords:

School / University relationship, field work, methodological path, school dispositive, problematization

Abstract

This article presents a work experience carried out in an attempt to connect estate secondary schools with university. Its purpose is to share central themes of analysis that were constructed along the journey and which result valuable for us to be resumed in our research and teaching practices, and in the inter-institutional work that is promoted for training in Educational Sciences. We conceive this writing as a vital methodological exercise, close to a long pedagogical tradition in which teachers need to tell the derivations and vicissitudes of their work in order to give new horizons to their task.
First, we present a contextualization of the experience and some work criteria. Secondly, a descriptive text elaborated from the material built from the link with secondary schools and the term “terrain” suggested by Deleuze, in his reading of Foucault’s notion of dispositive.
From there, we display interrogation axes that invite us to deepen them and that we consider relevant to be shared with other teachers and students of Education-related careers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Virginia Luna, Universidad Nacional de Entre Ríos - Universidad Naciona de Rafaela, Argentina

Es doctora en Humanidades y Artes, mención en Ciencias de la Educación (UNR). Profesora y licenciada en Ciencias de la Educación (UNER). Docente e investigadora de UNER, UNL y UNRaf en el área de Didáctica y Formación Docente. Docente de posgrado en la Maestría en Docencia Universitaria de la UNL y en la Especialización en Docencia Universitaria de la UNRaf. Co-directora/directora del Proyecto PID Las prácticas didácticas en procesos de escolarización contemporáneos. Un estudio en dos escuelas secundarias públicas de la ciudad de Paraná. UNER. 2016-2019. Ha trabajado como docente de nivel secundario y en institutos de formación docente de la provincia de Santa Fe.

Romina Gallo, Universidad Nacional de Entre Ríos - Universidad Autónoma de Entre Ríos, Argentina

Es profesora en Ciencias de la Educación por la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Entre Ríos (UNER). Actualmente cursa el Doctorado en Ciencias Sociales de la UNER. Trabaja como docente auxiliar en el espacio de Didáctica i de la Facultad de Ciencias de la Educación, acompañando en tareas de enseñanza e investigación. Es profesora JTP en seminarios de la Licenciatura en Análisis e Intervención en Instituciones Educativas de la FCEdu-UNER y trabaja como docente en la cátedra de Pedagogía de la Facultad de Ciencia y Tecnología de la Universidad Autónoma de Entre Ríos (UADER).

Published

2020-06-29

How to Cite

Luna, M. V., & Gallo, R. (2020). Narrative account of an experience in linking secondary school with university. Methodological implications of field work. Educación Y Vínculos. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 1(5), [ 39 – 52 ]. Retrieved from https://pcient.uner.edu.ar/index.php/EyV/article/view/798

Issue

Section

Artículos